Muzicianul Dinu Lipatti și pictorul Vadim Crețu, în două albume editate de Institutul Cultural Român

Editura Institutului Cultural Român a publicat recent, în condiții grafice excepționale, albume dedicate pianistului și compozitorului Dinu Lipatti și pictorului Vadim Creţu.

Albumul bilingv Dinu Lipatti: Muzicianul în imagini. The Musician in Pictures (în limbile română și engleză) cuprinde fotografii și documente inedite, scoase la lumină în ultimii ani de demersurile unor pasionați cercetători ai activității de pianist și de compozitor a lui Dinu Lipatti (1 aprilie 1917, București – 2 decembrie 1950, Geneva). Parcursul biografic al artistului este urmărit în patru texte, semnate de Ștefan Costache (Prima ascensiune: anii formării și afirmării în România / From Student to Star: Romania, the First Breakthrough), Monica Isăcescu (Dinu Lipatti în atmosfera pariziană / Lipatti and the City of Light), Orlando Murrin (Dinu și Madeleine / Dinu and Madeleine) și Mark Ainley (Înregistrările lui Dinu Lipatti / The Recordings of Dinu Lipatti). Traducere în limba engleză de Maria Monica Bojin.

„Povestea dramatică și emoționantă a vieții lui Lipatti i-a atras pianistului o mulțime de admiratori și l-a transformat într-un erou înconjurat de o aură de mister, dar adevăratul renume de care se bucură azi muzicianul se datorează felului său de a cânta. Ca interpret, Lipatti era venerat încă din timpul vieții sale atât de public, cât și de colegii de breaslă: abundența de culori, nuanțele atent executate, extraordinara precizie și textura sonoră ireal de limpede erau mijloacele de expresie artistică ale unui talent de vrăjitor, ale unei capacități supraomenești de a reda atât structura, cât și conținutul de emoții al fiecărei piese.“ – Mark Ainley

Discipol al maestrului Ștefan Câlția, Vadim Crețu (n. 1970, Bălți) s-a format între 1986 și 1990 la Școala de Arte din Chișinău, iar între 1990 și 1996 a urmat cursurile Universității Naționale de Arte din București. În 1995 a câștigat bursa „Lion Club“ oferită de Institute of Architecture, Darmstadt, Germania. Are la activ peste 20 de expoziții de grup și personale din România, Italia, Germania, Franța și Grecia, iar lucrările sale se află în colecții private sau publice din România, Grecia, Franța, Elveția.

Albumul bilingv Hortus Conclusus. Grădini misterioase / Mysterious Gardens (în română și engleză), publicat de Editura ICR în cooperare cu Muzeul Național Brukenthal din Sibiu, cuprinde 47 de lucrări realizate în intervalul 2015-2020. Reproducerile sunt însoțite de texte semnate de Iulia Mesea și de Doina Păuleanu. Traducerea în limba engleză a fost realizată de Samuel Onn.

„Crezul meu de artist este cel al unui artist solitar, un tradiţionalist în adevăratul sens al cuvântului, dorindu-mi să nu fiu înregimentat în şabloane stilistice. Încerc, prin ceea ce realizez, să le arăt şi altora lumea din jur, aşa cum o percep eu, cu misterele pe care cred şi simt că ea le ascunde.“ – Vadim Crețu

„În curățenia culorilor, în respectul valorilor, în construcția stabilă a imaginii, în cunoașterea aprofundată a meșteșugului, în picturalitatea atotstăpânitoare, grădinile lui Vadim Crețu par uneori fragmente de peisaj olandez din Secolul de Aur (al XVII-lea), mărite la scară de un pictor care a înțeles fundamentele abstracției, deplin justificate în veacul său, de logica și de viața formelor. “ – Doina Păuleanu

„Artistul nu este un seismograf al realităților conflictuale ale lumii contemporane, ci al frumuseții ei, pe care o identifică în armonia naturii și ne-o propune ca alternativă. (…) Sursa de inspirație și temele preferate conectează opera sa cu creația marilor pictori care au găsit în acest spațiu izvod și resurse ale creației: „grădina“ a întruchipat pentru Renoir, Cézanne, Pissarro, Manet, Sargent, Kandinsky, Van Gogh, Matisse, Klimt, Klee și mai ales Claude Monet, cu al său paradis floral de la Giverny, libertatea de a explora lumea în perpetuă schimbare. În peisaj, genul preferat, artistul descoperă posibilitatea de a se exprima deplin. (…) Reipostaziind nostalgia Paradisului „Hortus Conclusus“ a devenit o imagine a paradisului pământesc și o reflecție a paradisului etern, înglobând și sensul de „loc al transformării“. Aceasta este translarea pe care artistul o operează de la grădina pământeană la grădina Raiului, de la satisfacțiile frumosului terestru la cele ale adevărului (căci frumusețe = adevăr) spiritual. Aflarea acestui „Hortus Conclusus“, spațiu închis al păcii și armoniei, îi permite și (auto)cunoașterea. În acest fel pictorul se regăsește și identifică cu certitudine locul căruia îi aparține în această lume. Cu finețe și eleganță, însoțite de o sensibilitate neostentativă, le oferă apoi privitorilor, revelând prin arta sa sensuri încă ascunse experienței noastre umane. “ – Iulia Mesea, în introducerea „Despre mister. Adânc, în inima naturii“

***

De asemenea, Institutul Cultural Român a sprijinit editarea volumului Bucharest Guide, un ghid realizat de Silvia Colfescu, rodul unui atașament durabil față de oraș, însoțit de o cunoaștere vastă și profundă a istoriei sale zbuciumate. Versiunea în limba engleză, publicată de ICR în cooperare cu Editura Vremea, le oferă cititorilor străini toate informațiile de care au nevoie pentru o vizită profitabilă cultural în Capitala României.