Programul CANTEMIR // Lucrarea „Borșa“ a compozitorului Lucian Moraru, prezentată în premieră în Portugalia

Lucrarea Borșa – Suită din Maramureș a compozitorului Lucian Moraru va fi prezentată în primă audiție în Portugalia, în interpretarea muzicienelor Joana Correia (flaut) și Anícia Costa (pian), duminică, 1 octombrie 2023, în cadrul Festivalului „Viagens Musicais” organizat de Conservatorul „Dr. José de Azeredo Perdigão“ din Viseu.

Partiturile pentru această lucrare românească au fost puse la dispoziție de Sonart Edition, ca parte din proiectul „The Sound of Romania“, proiect cofinanțat de Institutul Cultural Român, prin Programul CANTEMIR – program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional.

Recitalul susținut în cadrul festivalului organizat de Conservatorul „Dr. José de Azeredo Perdigão“ din Viseu, intitulat „Viagens Musicais”, este dedicat sărbătoririi zilei Internationale a muzicii. Programul recitalului va include și alte lucrări din repertoriul pentru flaut și pian.

Descrierea conceptului care a stat la baza programului recitalului aparține protagonistelor evenimentului: „Vom merge într-o călătorie a cărei punct culminant va fi premiera în Portugalia a lucrării compozitorului Lucian Moraru, Borșa, publicată de SonArt Edition. Plecăm din Irlanda cu două piese adaptate de flautistul Gareth MacLearnon - All Those Endearing Young Charms și Marșul lui Brian Boru. Ne continuăm călătoria în Slovenia și vom interpreta două cântece pentru copii de Blaz Pucihar – ``Flavta se igra - Flute at Play Erika na igriscu - At the Playground with Erica`` („Flauta se igra” (La locul de joacă) cu Erica)". Ajungem în România și vom cânta Borșa concepută de Lucian Moraru. Pentru piesa următoare vom rămâne tot în România, cu cele șase dansuri românești ale lui Bartók. După care vom pleca în Spania pentru a cânta un Bolero care, deși, la bază este construit pe un ritm tipic cubanez, are rădăcini spaniole cu influențe din diverse ţări latino-americane. Lucrarea aparține compozitorului Demerssemann. Ne îndreptăm apoi spre America, aducând o aroma din Mexic cu Mexique a compozitorului Vanbesela și un Rag de Pascal Proust. Pentru final vom reveni la punctul de plecare cu o altă temă irlandeză a compozitorului Gareth McLearnon , A Few Wee Jigs.“

***

Născută în 1986, flautista portugheză Joana Correia a început studiile muzicale la Școala de Muzică ARTAVE, la clasa profesoarei Joaquina Mota, și a continuat la Facultatea de Muzică Piaget sub îndrumarea Anei Maria Ribeiro, unde a obținut o diplomă de Master în interpretare flaut în 2012. A fost finalistă la Concursul Flaut Transversal al Conservatorul de Muzică din Aveiro, de asemenea a obținut premiul al III-lea la Concursul Internațional de Instrumente de Suflat „Terras de la Salette”, premiului II la Concursul Academiei Paços Brandão, premiul I la Concursul Intern al Instituto Piaget – Viseu, și căștigătoare a premiului I la Concursul Internațional de Muzică Vârful Regelui, Concursul Internațional Fanny Mendelshon de asemenra a obținut și premiul III la Concursul de muzică clasică din Londra. A cântat cu Orchestra Simfonică ARTAVE, APROARTE SO, Gouveia SO, the Remix Ensemble și The Oporto Ensemble, sub bagheta unor dirijori precum Ernst Schell, Jean-Sebastian Béreau, Martin André, António Saiote, C. Bochemann, Emilio de César, Roberto Perez, Ricardo Tacuchian, Paulo Martins, Luís Cardoso, și mulți alții. Joana Correia a devenit membră a Orchestrei Simfonice Gouveia ca flautist principal din 2017. Ca solist, a interpretat cu Orchestra Filarmonia das Beiras, Orchestra Simfonică Piaget, Trupa Simfonică din Gouveia și cu Orchestra Simfonică a Conservatorului din Seia. În 2018, a fost invitată să participe la un concert cu tineri solişti la Conferinţele Internaţionale „Hands on Research” la Universitatea din Aveiro. Flautista Joana Correia este în prezent profesor de flaut la Conservatorul de Muzică Vişeu şi la Conservatorul de Muzică Seia.

Anícia Costa și-a început studiile muzicale la Conservatorul de Muzică „Dr. José de Azeredo Perdigão” din Viseu, unde a urmat cursurile predate de José Miguel Amaral. În 2012, a fost admisă la Universitatea din Aveiro, unde a studiat cu Nancy Lee Harper și João Bettencourt da Câmara. În 2017 a obținut diploma de master, la aceeași universitate, cu Shao Xiao Ling. Anícia Costa a participat la multe cursuri de master susținute de Madalena Soveral, Paulo Oliveira, Maria Gabriela Quel, Luís Pipa, Carla Seixas, Marian Rybicki, Carles Lama, Jean Fassina, și multe altele. În 2021, a urmat cursurile de vară Music Talent în Brescia (Italia). Ca interpretă, a activat ca in formații camerale susținând recitaluri la Viseu, Aveiro, Viana do Castelo și Angra do Heroísmo. A susținut concerte-lecție în Festivalul de muzică de primăvară, program anual la Viseu dedicat copiilor și tinerilor de vârstă școlară. În 2018, a cântat la Festivalul de muzică de primăvară de la Vișeu. În 2022, a cântat ca solist cu Orquestra POEMa, interpretând „Fantezia pentru pian, cor și orchestra” de Ludwig van Beethoven, sub conducerea maestrului Tiago Correia. În 2023, a colaborat în cadrul Orquestrei POEMa și Coro Magnus d'Om pentru „Misa a Buenos Aires” a compozitorului Martin Palmeri. În martie 2023, a co-fondat împreună cu soprana Dulce Freitas, ansamblul Magnum Cor. Din 2017, predă pian și lucrează ca acompaniator la Conservatorul de Muzică „Dr. José de Azeredo Perdigão” și, de asemenea, la Colégio da Via-Sacra in Viseu.

Lucrarea Borșa pentru flaut și pian semnată de Lucian Moraru folosește teme din muzica tradițională românească prin care instrumentiștii își pot arăta virtuozitatea. Textul muzical debutează cu o introducere lentă la flaut însoțită de un acompaniament in tremolo la pian, care stilistic reflectă moliciunea dulce a doinei transilvănene, urmată de o temă ritmică într-un ritm ternar mai rapid în 6/8 cu câteva modificări în 15/8. Secțiunea a doua a piesei este un Allegro în 4/4, în Fa Major, care aduce în prim-plan ritmurile pline de viață a muzicii tradiționale din Maramureș, cu pasaje într-un tempo alert, la flaut necesitând o dexteritate tehnică plină virtuozitate pentru a interpreta ornamentele într-un tempo rapid.

Lucian Moraru a început cariera muzicală ca membru al Orchestrei Filarmonicii George Enescu din București, în paralel desfășurând și o consistentă activitate solistică apărând ca solist sub bagheta unor dirijori de renume ca: Sergiu Comissiona, Zoltán Peskó, Petre Zbarcea, Mihai Brediceanu, Daisuke Soga, Horia Andreescu, Iosif Ion Pruner etc., iar în recitaluri alături de pianiști precum Sandu Constantin, Viorela Ciucur, Viniciu Moroianu, Horia Maxim, Iosif Ion Pruner, Horia Mihail, Andreea Butnaru, Marinela Mitria etc. Concertele și recitalurile solo includ apariții în țări precum România, USA, Suedia, Canada, Grecia, Rusia și Italia. Cântă pe o violă construită de lutierul italian Bruno Tondo. De asemenea, este cooptat în diverse proiecte ce aparțin genului cameral cum ar fi cvartet de coarde, trio de coarde, cvintet de coarde etc., iar la începutul anului 2005, înființează Traffic Strings, un grup instrumental care abordează un repertoriu variat – muzică pre-clasică, clasică, romantică, modernă și contemporană. Din anul 2002, Lucian Moraru renunță la cariera de instrumentist de orchestră ca membru al Filarmonicii George Enescu și alege să-și divesifice sfera activităților profesionale ca liber profesionist în domeniul industriei muzicale cum ar fi: producător muzical, producător de studio, regizor muzical și consultant muzical al unor producții teatrale, precum și pentru transmisii TV, dar mai ales este preocupat de conceperea unor aranjamente muzicale și orchestrații precum și de compoziție pentru instrumente precum vioară, violă, violoncel, cvartet de coarde, orchestră de coarde, clarinet, trompetă, saxofon și nai, multe dintre lucrările sale fiind editate și distribuite la nivel internațional. Aranjamentele sale muzicale au luat deseori forma unor imprimări de disc și anume albumul Love & Roses al cărui solist este Adrian Petrescu – prim oboist al Filarmonicii George Enescu, Anotimpurile de Antonio Vivaldi în intrepretarea lui Gheorghe Zamfir acompaniat de TRAFFIC STRINGS Quintet. În anul 2009 a orchestrat o serie de tangouri compuse de Astor Piazzolla pentru cvintet de coarde, pian, acordeon și nai, proiect care a fost lansat sub denumirea Tango Finesse, urmând ca în 2013 să lanseze alte două producții camerale sub semnătura aranjamentelor sale intitulate: Traffic Strings live in concert și Tango Aficionado.

Sonart Edition, fondată în 2010, este singura editură muzicală din România care are în portofoliu o serie de lucrări și aranjamente originale, titlurile acesteia fiind singurile publicații muzicale din România care sunt acceptate la vânzare de mari distribuitori de partituri din lume: Boosey & Hawkes (SUA), Sheet Music Plus (SUA), Sasaya (Japonia, China, Korea și Taiwan), Schott music (Marea Britanie), Universal Edition (Marea Britanie), Presto Music (Marea Britanie), Stretta Music (Germania), Alle Noten (Germania), Bauer & Hieber (Germania), Musikosmos (Germania), Haus der Musik (Germania), Just Flutes (Germania), Schagerl (Germania), Hazen (Spania), Broekmans (Olanda & Belgia).

Proiectul „The Sound of Romania“ este un proiect propus de Sonart Edition și cofinanțat de Institutul Cultural Român, prin Programul CANTEMIR – program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. Obiectivul principal al acestuia este promovarea în 2023, an declarat Anul Ciprian Porumbescu și Anul Dimitrie Cantemir (Legea 38/12 ianuarie 2023) a celor două personalități emblematice pentru muzica românească. Proiectul a mai inclus evenimente în cadrul Cayman Arts Festival (21 iunie 2023) și la Festivalul „Sacrum et Musica” din Łomża, Polonia (26 august 2023). 

Acest proiect este cofinanțat de Institutul Cultural Român, prin Programul Cantemir – program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. Institutul Cultural Român nu este responsabil de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.