Institutul Cultural Român de la Beijing organizează, în colaborare cu Muzeul Național de Artă al Chinei (NAMOC), un program de amploare dedicat consolidării cooperării muzeale și promovării valorilor artistice românești în spațiul cultural chinez. Evenimentul oferă un cadru simbolic pentru reafirmarea angajamentului față de dialogul intercultural și schimbul academic între România și China.
Date și locații:
23 iunie 2025, ora 15:00 – Muzeul Național de Artă al Chinei (NAMOC), Beijing;
26 iunie 2025 – Sediul Institutului Cultural Român de la Beijing.
Participanți:
Domnul Călin Stegerean, directorul Muzeului Național de Artă al României (MNAR);
Doamna Oana Cristea Grigorescu, critic de teatru;
Evenimentul central constă într-o întrevedere oficială între conducerile MNAR și NAMOC, cu scopul stabilirii unui parteneriat instituțional de lungă durată, menit să faciliteze schimburi de expoziții, proiecte curatoriale comune și colaborări în domeniul artei orientale. Totodată, va fi transmisă invitația oficială către MNAR de a adera la prestigioasa alianță internațională "Silk Road International Alliance of Art Museums and Galleries", sub patronajul guvernului chinez și coordonarea NAMOC.
În cadrul conferinței susținute la NAMOC, directorul Călin Stegerean va susține prezentarea intitulată "Colecția Constantin Brâncuși la Muzeul Național de Artă al României", ilustrată printr-un tur virtual al sălii muzeale dedicate marelui sculptor, oferind publicului chinez acces inedit la cele mai importante lucrări brâncușiene aflate în patrimoniul MNAR.
Călin Stegerean, fost director al Muzeului Național de Artă al României (2016-2017, 2021-2025), este absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, secția grafică (1985), și doctor în filologie al Universității Babeș-Bolyai, cu o teză despre „Artele plastice și revistele literare de avangardă din România interbelică” (2011). A activat ca director al Muzeului de Artă din Cluj-Napoca între 2009–2014, fiind anterior și ulterior șef de secție și muzeograf în cadrul aceleiași instituții. Între 2017 și prezent este profesor asociat la Universitatea Națională de Arte din București. Artist vizual cu expoziții personale la Roma, Veneția, Viena și Cluj-Napoca, precum și participant la numeroase expoziții colective internaționale, Călin Stegerean a realizat peste 500 de coperte și ilustrații de carte. Ca curator, a organizat peste 80 de expoziții de artă contemporană românească și expoziții valoroase din patrimoniul artei românești și universale.
De asemenea, miercuri, 26 iunie, la sediul ICR Beijing, doamna Oana Cristea Grigorescu, critic de teatru și producător Radio România, va susține prelegerea "Temele noii dramaturgii jucate pe scenele românești".
Oana Cristea Grigorescu este critic de teatru și realizator de audiodrame la Radio România București, în cadrul Departamentului Național de Teatru Radiofonic. Deține titlul de doctor în muzică, obținut la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj în anul 2011, și este membră a Uniunii Teatrale din România (UNITER) din 1997. A primit Premiul UNITER pentru Critică Teatrală în cadrul Galei Premiilor UNITER 2020. În prezent, este președinta secției române a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (AITC.ro). A făcut parte, timp de trei ediții consecutive (2021, 2022, 2023), din echipa de trei curatori ai Festivalului Național de Teatru. În calitate de producător de teatru radiofonic, a obținut numeroase distincții internaționale de prestigiu. În 2023, lista sa impresionantă de premii a fost completată cu încă două titluri: The Sixties de Ema Stere a primit premiul BBC pentru Cea mai bună audiodramă europeană, iar Langholzfeld de Andreas Jungwirth, adaptată pentru radio de Oana Cristea Grigorescu, a fost distinsă cu premiul Uniunii Asiatice de Radiodifuziune – Together for Peace. În cadrul Sezonului cultural România–Franța 2019–2020, a produs audiodrama Imperiul cu două capete, un scenariu original regizat de Ilinca Stihi și Amandine Casadamont, coproducție Radio România și France Culture, cu premieră atât în Franța, cât și în România. Alte premii importante includ: Grand Prix Marulç (2018, 2019), Premiul I la New York Festivals (2018), Marele Premiu al Uniunii Asiatice de Radiodifuziune (2017), Grand Prix Nova (2020, 2022, 2023) și Festivalul Internațional de Audiodramă din Marea Britanie (2021). În 2024 și 2025, a organizat două ateliere de creație sonoră la București, în coproducție cu Institutul Francez, adresate artiștilor și profesioniștilor din domeniu. Timp de două decenii (1995–2016), a activat ca jurnalist cultural la Radio România Cluj, unde a coordonat programe culturale (2008–2016) și a realizat constant audiodrame. Din 1996, contribuie la conținutul cultural al Radio România Cultural. Între 2000 și 2016, a curatoriat Galeria Radio, un spațiu expozițional dedicat artiștilor plastici profesioniști, găzduit în sediul Radio Cluj. Este redactor-șef adjunct al revistei Scena.ro. În perioada 2019–2020, a co-realizat, alături de Cristina Modreanu, cele două ediții ale podcastului Scena.ro, produs de ARPAS în colaborare cu Radio România: https://soundcloud.com/revistascenaro/. Scrie regulat cronici de teatru pentru publicațiile Scena.ro, Observator Cultural, Capital cultural, Vatra, Caietele Masca, pentru revista austriacă Aurora Magazine, revista italiană Hystrio, precum și pentru platforma de limbă germană theatrescu.com. Din 2023, ocupă funcția de redactor-șef adjunct al revistei Scena.ro.
Prezența întâlnirilor oficiale și conținutul conferințelor propun un demers coerent și vizionar de consolidare a dialogului artistic între China și România, deschizând noi perspective pentru circulația valorilor culturale într-un cadru muzeal internațional.