"Alo, aici e Stroe!” , în cadrul „Cafenelei Românești” de la ICR Tel Aviv

Prezentarea  cărții „Alo, aici e Stroe!” (Editura Hasefer, 2019) a fost găzduită de ICR Tel Aviv pe 30 ianuarie 2020. „Tata a fost un om deosebit, cu multe calități, dar ceea ce este foarte frumos și interesant este că (în ciuda faimei) el era, de fapt, un om foarte modest”, a rememorat Eugen N. Stroe, fiul marelui artist Nacht Stroe (sau N. Stroe) – scriitor, regizor, actor de teatru și televiziune.

Evenimentul a fost moderat de Martin Salamon, directorul ICR Tel Aviv, care a prezentat o scurtă biografie a artistului multidisciplinar care a fost Nacht Stroe, fiind urmat de intervenția fiului său – Eugen Nacht Stroe. Acesta a împărtășit publicului detalii puțin cunoscute despre tatăl său, precum originea numelui de scenă – N. Stroe, câteva momente memorabile din turneele efectuate cu compania Teatrului de Revistă în Orientul Mijlociu sau felul în care N. Stroe a devenit artist emerit.

Alexandru Andy, autor al unora dintre cele mai importantante texte de teatru, cuplete şi sketch-uri dramatice şi de televiziune, a evocat câteva amintiri ce-l leagă de N. Stroe și interpretat glume și anecdote din repertoriul celebrului cuplu Stroe și Vasilache, cel mai celebru cuplu interbelic din teatrul de revistă românesc.

Evenimentul a inclus proiecția unor materiale de arhivă, cu fragmente din filmul „Big Bang” – primul film muzical românesc, un interviu cu N. Stroe despre moștenirea lăsată de Constantin Tănase în domeniul teatrului de divertisment și despre etica profesională pe care acesta a insuflat-o celor din jur, un moment muzical umoristic cu Florin Piersic și N. Stroe, un scurt extras din serialul „Toate pânzele sus” (Mircea Mureșan, 1977), care a fost ultimul rol interpretat în România înainte de a emigra în Israel și un număr muzical interpretat de N. Stroe împreună cu soția sa, la rândul său artistă, Rolanda Camin.

N. Stroe a fost unul dintre reprezentanții de bază ai Teatrului de Revistă din România. Regizor, scriitor, compozitor, actor de teatru și film, Nacht Stroe a debutat ca figurant la Teatrul Mic, iar primul său rol a fost în piesa „Azais” de Louis Verneuil, unde a jucat alături de Leni Caler și Ion Iancovescu. A semnat regia spectacolelor Companiei „Stroe-Vasilache”, Teatrului Majestic, Teatrului Atlantic (4 ani de stagiune), Teatrului de Revistă „Constantin Tanăse” și ale comediilor muzicale „Acceleratul 402”, „Firfirica”, „Cavaler Gândac”, „Săracu' Gică”, „Apartamentul 42”, și altele. Și-a legat numele de scenă și notorietatea de prima emisiune „Ora veselă” care s-a transmis la Radio București pe data de 9 ianuarie 1929. În fiecare duminică la ora 14.30, cei doi se auzeau la Radio București în celebra „Ora Veselă”, care începea totdeauna cu refrenul „Alo, alo, aici e Stroe, Și roagă să-i dați voie, O clipă să vă-nveselească, Să glumească, Iar cu Voi”...

Începând cu anii '30 a făcut parte, alături de Vasile Vasilache, din popularul cuplu „Stroe și Vasilache”, devenit cel mai celebru cuplu interbelic din teatrul de revistă românesc. Împreună, aceștia au scris, regizat, compus și jucat în primul film muzical românesc „Bing Bang”. După decesul prematur al lui Vasile Vasilache în 1944, a înființat, împreună cu Nora Piacentini și Mircea Septilici, Teatrul Atlantic. Printre șlagărele scrise și compuse de N. Stroe se numără „Du-mă acasă, măi tramvai”, „Morărița”, „Ninge ninge”, „Dragoste poveste veche”, „Nu te-ntreb câți ani am” și altele. În 1977 a emigrat cu familia în Israel unde s-a stins din viață pe dată de 24 iunie 1990.

Alexandru Andy este reputat autor de teatru, de cuplete şi sketch-uri dramatice şi de televiziune, care a străbătut toată istoria scenei româneşti postbelice, de la ucenicia desfăşurată în Baraşeum-ul lui Otto Marcovici şi până la afirmarea plenară din anii ’60-’70, când devenise unul dintre cei mai importanţi autori de texte de revistă, atât pentru teatrele bucureştene, cât şi pentru radio şi televiziune. Colaborator al unor mari actori, cât și al unor reputaţi regizori şi oameni de cinema şi televiziune și muzicieni, Alexandru Andy a reuşit performanţa de a-şi continua activitatea la un nivel la fel de înalt şi după ce a emigrat în Israel, unde a lucrat atât pe scenele în limba ebraică, unde a cunoscut un succes notabil, cât şi pe cele româneşti.