Alexandra Sand - performance ‘Counting Colours’, în cadrul expoziției „André Cadere - Expanding Art” la Fondation CAB ART CENTER Bruxelles

Alexandra Sand - performance ‘Counting Colours’, în cadrul expoziției „André Cadere - Expanding Art” la Fondation CAB ART CENTER Bruxelles


Participarea artistei române Alexandra Sand la expoziția „André Cadere - Expanding Art” de la Fondation CAB ART CENTER Bruxelles (7 Martie – 15 iulie 2023) este susținută de ICR Bruxelles. Artista va realiza performance-ul ‘Counting Colours’, în 5 și 6 mai 2023.

Expoziția „André Cădere, Expanding Art” este concepută într-un spirit profund original și este cea mai importantă expoziție dedicată exclusiv lui Andrei Cădere în ultimii ani, o retrospectivă a operei acestuia creată în perioada post 1967. Una dintre sursele de inspirație este reprezentată chiar de principiile de prezentare dezvoltate de artist însuși, dar se profită de particularitățile spațiului expozițional modular și personalizabil al Fundației CAB, un spațiu dedicat în mod special artei conceptuale și minimaliste. Aceasta va include circa 40 de creații ale artistului român aflate în colecții din Franța, Belgia, Olanda, Anglia, Elveția și România.

O parte importantă a expoziției este dedicată pieselor textuale care amintesc de importanța limbajului în opera sa, precum și decorurilor fotografice legate de călătoriile constante ale lui Cădere, inclusiv cele care l-au adus frecvent în Belgia, unde a fost primit întotdeauna cu mare interes.

Vernisajul a avut loc în 7 martie 2023. Expoziția este însoțită de evenimente satelit (rezidență artistică, conferință dedicată activității lui Andrei Cădere, performance-uri), care oferă posiblitatea promovării unor tineri artiști sau a unor specialiști în opera lui Cădere.

O scurtă rezidență (Eric Hattan, 28 februarie – 8 martie) și două performance-uri strâns legate de opera lui Cădere, Marco Godinho - 22 aprilie și Alexandra Sand - 5 și 6 mai, sunt gândite astfel încât să genereze schimburi cu artiștii.

Performance in situ / relațională – Counting colours – Alexandra Sand

Durata: 5-6 mai a.c: 13:00-18:00;

Concept: plecând de la legenda Penelopei și pânza ei, artista propune un performance pentru care va folosi o frânghie foarte lungă, meșteșugit împletită sau nu, pe care va înșira mărgele colorate chiar de artistă. Este o acțiune repetitivă care invită publicul să contemple asupra acțiunilor simple, precum și să fie invitat să taie și să ia cu el o bucată de frânghie cu mărgele colorate, amintind de acțiunea Penelopei de a-și distruge munca de zi la apus, un gest care evocă infinit devotament prins într-o buclă zilnică de acțiuni simple. Performance-ul va fi documentat de artistă prin fotografii polaroid.

Ca om, număr orele, număr zilele, număr anii pentru a avea așteptări și a crea o amintire. Ca artist, vreau să număr culorile, formele, umbrele, totul pentru a imagina un moment, pentru a cuprinde arta într-un simplu gest, unic şi profund. Inspirată de acțiunea de performance art a lui André Cadere, precum și de barele rotunde, colorate din lemn pe care le-a folosit, dar și de “urmele” acestora, îmi imaginez un joc ca răspuns la toate acestea prin înșirare de mărgele meșteșugite pe ceea ce poate părea un șnur împletit la nesfârșit, al memoriei timpului. (Alexandra Sand, artist contemporan)

Alexandra Sand (n.1992 RO) este o artistă vizuală care activează în domeniul artei ‘performance’ și al fotografiei de scenă, o tânără artistă premiată, care a făcut parte din prestigioasa Academie Franceză din Roma – “Villa Medici ’15-’16” și este profesoară de artă - performance.

În practica mea, ideile și viziunile mele sunt transferate în performance, fotografie de scenă, artă video și arte vizuale. O parte din această artă vizuală este explorată în diferite forme, inclusiv desene, pictură și o gamă largă de medii inspirate sculptural. Percep, înțeleg și traduc simplitatea vieții de zi cu zi într-o platformă media documentară, care îmi permite să pun la îndoială, să vizualizez și să arhivez o varietate de situații sociale, economice și politice relevante pentru condițiile contemporane din societățile în care lucrez. Lucrarea specifică site-ului reflectă abordarea mea filozofică a esteticii relaționale și caracterul interacțiunii umane și al spațiului social ca artă. Cred în poezia vizuală și în validarea simbolurilor culturale inerente pe care le folosesc în arta mea ca pașaport pentru prezent și globalizare, ca experiență fenomenologică a subiectului individual. Înțeleg arta ca o expresie a ideilor, ca o modalitate mai bună de a înțelege efectul imaginilor și experiențelor specifice și caracterul antropologic al societăților din regiunea în care lucrez. Relația dintre artă și participant este simbiotică: arta se schimbă și este destinată să se integreze cu atitudini predominante în cultura de astăzi. Această nouă relație transformă arta în contextul experienței în sine. Arta este dinamică și în mișcare, în timp real. Exprimă experiențe într-o manieră de realizare pe care le numesc Flux, o artă a schimbării fluide și continue. Prin natura deliberat efemeră a procesului meu, încerc să dizolv realitatea înrădăcinată a participanților, să le eliberez experiența. (...) Un dialect critic este adesea menit să depășească mijloacele de exprimare locale sau individuale. Sunt un artist vizual, care lucrează în timp real sau pe drum, ca să spunem așa, lucrând cu o înțelegere din ce în ce mai mare a prezentului în artă.”(Alexandra Sand)

Andrei Cădere (1934-1978), a fost unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai artei conceptuale la nivel mondial, opera sa regăsindu-se în colecțiile permanente ale unor instituții prestigioase precum Museum of Modern Art, New York, National Gallery of Art din Washington, Tate Modern din Londra, Centre Georges Pompidou, Museo Reina Sofia din Madrid, Museum van Hedendaagse Kunst din Anvers. Creația sa a fost și în centrul unor expoziții dedicate în ultimii 15 ani: André Cadere: Pas à pas, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris (2018); Textual Pieces, Photographs, Ephemera, Galerie Hervé Bize, Nancy, Franța (2018); André Cadere: Conceptual Documents 1972-1978, Art Encounters, Timișoara, România (2015); Documenting Cadere 1972-1978, Modern Art Oxford, Mu.ZEE, Ostende, Belgium, Artists Space, New York (2013) și André Cadere: Peinture sans fin, Musée d’Art Moderne de Paris, Franța, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Germania, și Bonnefanten Museum Maastricht, Olanda (2007-2008).

După decenii de marginalizare în România comunistă, Andrei Cădere și-a continuat cariera de artist plastic la Paris, dezvoltând o practică conceptuală individuală centrată pe ”barres de bois rond”. Cădere a rămas relativ puțin cunoscut pentru publicul român, dar abordarea sa conceptualistă și minimalistă s-a bucurat de o largă apreciere în Occident. Era cunoscut în special pentru toiegele de lemn pe care le purta peste tot. În momentul sosirii în Franța, Cădere era adeptul unei arte cu conotații folclorice și psihedelice, aceste influențe fiind foarte vizibile în creațiile realizate în 1968-1969. De la începutul anilor 70, Cădere s-a afirmat ca unul dintre cei mai radicali artiști ai deceniului al optulea.

Hervé Bize este curator, editor și autor francez. Deține o galerie de artă contemporană care reprezintă ‘Andrei Cădere Estate’ și este implicat în toate acțiunile legate de opera artistului român (expoziții, cataloage, arhive). A fost implicat în organizarea mai multor expoziții dedicate lui Andrei Cădere, ultima în 2019 la Centrul Pompidou din Paris. În ultimele două decenii, Galeria Hervé Bize și-a împărțit activitatea între doi poli, Centrul Pompidou din Metz și New York. Hervé Bize a primit în 2012 distincția de Cavaler al ordinului Artelor și Literelor.

Fondation CAB vizează promovarea artei conceptuale și minimaliste internaționale în Belgia, printr-un program dinamic de expoziții și evenimente. Înființată într-o clădire industrială a anilor 1930, stil Art Deco, spațiul expozițional al Fundației CAB se întinde pe circa 800 m2 și oferă vizitatorilor un loc unic de întâlnire cu arta.. Din 2021, dispune și de o filială în Franța, în apropiere de Nisa. Fundația dispune și de un atelier ce poate fi utilizat în cazul unor rezidențe artistice și are la origini colecția de artă a lui Hubert Bonnet. Își propune, în fiecare an, organizarea unei expoziții de anvergură dedicată unui artist consacrat și a unei expoziții de artă minimalistă ce are în centru un tânăr artist contemporan.

Participarea ICR Bruxelles la dezvoltarea unui asemenea proiect corespunde obiectivelor Strategiei pentru dezvoltare 2022-2026:promovarea la nivel internațional a creativității românești, susținerea tinerilor creatori, asigurarea unei vizibilități sporite pentru acțiunile culturale ale ICR’.

Considerăm că potențialul unui asemenea proiect este unul considerabil, opera lui Cădere bucurându-se de o mare notorietate în Belgia, o țară tradițional deschisă spre arta contemporană. De altfel, o bună parte a operelor expuse provin din colecții belgiene private. Belgia a fost țara unde Andrei Cădere a fost pentru prima dată apreciat, recunoscut, expus și colecționat și toate acestea, paradoxal, înainte ca artistul să se bucure de același statut în Franța. Cădere a expus la Bruxelles, Ghent, Leuven, Liège și Tournai, reușind astfel să-și creeze o rețea de susținători și parteneri care l-au ajutat ulterior să își promoveze arta

ICR Bruxelles are astfel posibilitatea de a sprijini un eveniment de înaltă ținută, cu potențial de a atrage un public numeros, expoziția fiind însoțită și de evenimente satelit: rezidență artistică, conferință dedicată activității lui Andrei Cădere, prezentări de volume dedicate artistului, performance-uri – vezi Alexandra Sand, care oferă posibilitatea promovării unor tineri artiști.