Fotografia, instrument de arhivă personală, în expoziția „Din impresiile unui călător. București 2009-2019"

„Ruth Oren ne oferă, în expoziția de față, o viziune a Bucureștiului propriu ce descoperă nuanțe, sugestii și viziuni personale ale unui oraș mereu surprinzător”,a subliniat Cleopatra Lorințiu, director adjunct al ICR Tel Aviv, în data de 27 iunie, cu ocazia vernisajului expoziției  „Din impresiile unui călător. București 2009-2019”, semnată de Ruth Oren. Aceasta a subliniat importanța fotografiei ca una dintre cele mai noi forme de artă, făcând o trecere în revistă a celor mai apreciate nume și contribuții din domeniu, începând cu Robert Capa și continuând cu Robert Doisneau și Henri Cartier Bresson, ultimii doi unanim considerați drept (unii dintre) fondatorii „fotografiei de stradă” (street photography) și ai fotojurnalismului. Vivian Maier și a sa extraordinară poveste de viață, cât și contribuțialucrărilor sale la dezvoltarea acestui gen au fost, de asemenea, împărtășite cu publicul.

În continuare, dr. Edna Barromi-Perlman, conf. univ. la Kibbutzim College, cercetător al culturii vizuale, a prezentat, în limba ebraică, o analiză a imaginii și a tehnicilor artei fotografice folosite de Ruth Oren, subliniind înclinația acesteia spre fotografie ca instrument de arhivă personală și de însușirea orașului, grație componentei umane, unde dincolo de ochiul și tehnica fotografului, temperamentul, starea de spirit și personalitatea sunt cele care compun elementul finit, așa cum se prezintă în expoziția de față.

Proiectul, găzduit de Institutul Cultural Român de la Tel Aviv în perioada 24 iunie – 30 iulie, cuprinde 28 de fotografii panotate într-o narațiune vizuală, menită să documenteze detaliile urbane (arhitectură, street art și graffiti, instantanee din viața cotidiană) specifice orașului București. „Peisajul urban constituie pentru mine o atracție cu totul specială. Vitalitatea oraşului îmi oferă prilejul să folosesc cu precizie limbajul vizual - punctele de observare, mişcarea, compoziția, jocul de lumini şi umbre, efectele culorii - pentru a surprinde detalii din cotidian. Lucrând în cadrul categoriei fotografia de stradă, folosesc elemente aparținând sintaxului fotografic internațional din acest gen. Pentru mine, fotografia este şi o formă de explorare a oraşului” mărturisește artista.

O parte dintre fotografiile prezente în expoziție a stat la baza proiectului intitulat „Întâlniri: Bucureşti-Yafo/ Bucureşti-Haifa”, care a fost prezentat la sediul ICR Tel Aviv în anul 2012, cât și la „Galeria 15 Design – Hanul cu Tei” din București, în anul 2014. Redenumit „Spaţiul meu – Locul meu”, proiectul a fost expus în mai 2018, la Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN), în cadrul Conferinței „Zilele Culturii Media”, organizată de Universitatea Babeș-Bolyai.

În prezent conferențiar la Universitatea din Haifa, dr. Ruth Oren îmbină activitatea artistică și cea academică, în domeniul fotografiei și al comunicării vizuale. S-a născut în România în anul 1949 și a emigrat în Israel în 1961. Este licențiată în Istoria Teatrului, precum și în Limba și Literatura Ebraică la Universitatea Ebraică din Ierusalim, are un masterat în Media și Jurnalism de la aceeași universitate și a obținut titlul de doctor de la Universitatea din Haifa, cu o lucrare despre tematici și aspecte ale peisajului israelian în fotografia anilor 1945 – 1963. Pe lângă activitatea artistică și academică, dr. Ruth Oren colaborează ca jurnalist la diverse publicații din Israel.