Constantin Chiriac, Octavian Saiu și Bianca Predoi, la Cafeneaua Românească de la ICR Tel Aviv

„Fotografia nu mai este, în zilele noastre, o sursă absolută a adevărului, ci o formulă prin care minciuna se insinuează, prin vizualitate, în viața noastră și se interpune între noi și realitatea propriu-zisă”, a spus teatrologul Octavian Saiu, referindu-se la subiectul cărții sale "Clipa ca imagine. Teatru și fotografie", apărută la editura Nemira în 2018. Prezentarea volumului a făcut parte din evenimentul multidisciplinar intitulat „Ipostaze ale artei românești”, găzduit de ICR Tel Aviv, în 5 decembrie 2019.

Manifestarea, moderată de Martin Salamon, directorul Institutului Cultural de la Tel Aviv, a început cu recitalul susținut de Constantin Chiriac "Domnule și frate Eminescu", construit ca un dialog între Mihai Eminescu şi Ion Creangă, și care porneşte de la dimensiunea poeziei populare ca matrice, explorând legătura creatoare și prietenia unică dintre cei doi scriitori. Recitalul a inclus fragmente ale scrisorilor și scrierilor lui Ion Creangă (Amintiri din copilărie) și din versuri ale poeziilor lui Mihai Eminescu (Speranța, Glossă, Trecut-au anii, Revedere, Aleie mică, alei dragă, Urât și sărăcie), dar și a unei poezii de Marin Sorescu (Noi, cei îngrozitori de mari) și a unei poezii de Anton Pann (Povestea vorbei).

Recitalul a fost urmat de un dialog între Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internațional de Teatru FITS de la Sibiu și Octavian Saiu despre importanța FITS în diplomația culturală a României, festival care oferă publicului, în fiecare an, șansa de a vedea și admira pe unii dintre cei mai avantgardiști artiști (Mikhail Nikolayevich Baryshnikov, Ohad Naharin,Pippo Delbono), proveniți din domenii și culturi foarte diverse, și care astfel ajung să cunoască România și pe cei mai buni ambasadori culturali ai acesteia. O prezentare a impresionantelor spectacole regizate de Silviu Purcărete – (dintre care) „Faust este cel mai important brand cultural al României în clipa de față” – au constituit un alt punct al discuției despre diplomația culturală românească în genere.

Prezentarea în imagini a cărții "Clipa ca imagine. Teatru și fotografie", de Octavian Saiu, însoțită de explicații de natură semiotică și o scurtă prezentare a momentelor cheie din istoria teatrului și a fotografiei (precum cele mai memorabile interpretări ale lui Hamlet, importanța lui Henri Cartier Bresson la desăvârșirea artei fotografice, stilul provocator al lui Helmut Newton, dar și multe altele) a constituit una dintre cele mai captivante părți ale evenimentului.

Ultima parte a serii a fost dedicată vernisajului expoziției de pictură „Strata” al Biancăi Predoi, expoziție găzduită la galeria ICR Tel Aviv în perioada 5 decembrie 2019 – 3 ianuarie 2020, și care cuprinde o serie de 20 de picturi abstract expresioniste și semiabstracte, inspirată de organizarea multistratificată a vieții pe Pământ, începând cu tematica minerală, caracteristică straturilor geodezice, până la cea vegetală a troposferei și cea a cadrului urban. Cu un doctorat în studii vizuale și având o pregătire academică formală în domeniul arhitecturii, Bianca Predoi a expus, în calitate de artist plastic, în cadrul celei de-a IX-a Bienale de la Florența (2013) “Ethics DNA of Art”, al primei Trienale de Arte Vizuale de la Roma (2014), al MAG Montreux (2019), urmând ca în 2020 să expună la Carrousel du Louvre.

Constantin Chiriac, președintele FITS, ocupă și funcția de director general al Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu și director al Bursei de Spectacole de la Sibiu, fiind, de asemenea, profesor universitar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. A susținut cursuri și conferințe la universități din lumea întreagă. În calitate de actor, a jucat în peste 40 de spectacole, colaborând cu regizori importanți cum ar fi Iulian Vișa, Andriy Zholdak, Mihai Măniuțiu, Silviu Purcărete și Kushida Kazuyoshi, și a susținut one-man show-uri și recitaluri de poezie în peste 50 de țări. Printre cele mai cunoscute filme în care a jucat se numărăMoromeții (regia Stere Gulea),Croaziera (regia Mircea Daneliuc) șiUndeva la Palilula (regia Silviu Purcărete).

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Japonia, Hong Kong şi Portugalia. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la mai multe universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival”, din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor de la Wrocław. Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. De asemenea, deține poziția de Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale.