Viitorul este feminin – Noi voci ale teatrului românesc

Viitorul este feminin - Noi voci ale teatrului romanesc Viitorul este feminin - Noi voci ale teatrului romanesc Viitorul este feminin - Noi voci ale teatrului romanesc

Turneul „Viitorul este feminin – Noi voci ale teatrului românesc” prezintă publicului american, între 15 și 20 noiembrie, câteva dintre personalitățile inovatoare ale teatrul românesc, care mixează piesele lui Ibsen în noi producții: Ibsen Incorporated și Eu. O casă de păpuși.

La mai mult de 25 de ani după căderea comunismului, o nouă generație de creatori de teatru propune o altă viziune asupra lumii contemporane. Proiectul este curatoriat de criticul de teatru Cristina Modreanu și prezentat de Institutul Cultural Român de la New York, cu susținerea Drama League New York, a Teatrului Odeon din București, a Teatrului de Comedie din București, a Asociației Române pentru Promovarea Artelor Spectacolului și a Ibsen Scholarships.

Institutul Cultural Român de la New York organizează și o masă rotundă avându-le ca invitate pe regizoarele Catinca Drăgănescu și Carmen Lidia Vidu, dar și pe actrițele Valentina Zaharia (din Ibsen Incorporated) și Aura Călărașu (din Eu. O casă de păpuși), discuție moderată de criticul de teatru Cristina Modreanu. Evenimentul va avea loc joi, 17 noiembrie, la ora 19.00, la sediul ICR New York. Intrarea la acest eveniment este liberă.

Spectacolul Ibsen Incorporated este programat pe 15 și 16 noiembrie, de la ora 19.00, iar Eu. O casă de păpuși va avea loc pe 18 și 19 noiembrie, de la ora 19.00, și pe 20 noiembrie, de la ora 14.00.  Spectacolele se joacă în limba română, cu supratitrare în engleză, pe scena HERE Arts Center din New York.

Un exemplu rar de devised theater pe scena românească, Ibsen Incorporated este, în viziunea regizoarei Catinca Drăgănescu, „o modalitate de a investiga influența societății capitaliste asupra relațiilor interumane fundamentale şi felul în care aceste interacțiuni sunt astăzi reconfigurate." În acest spectacol, satira devine o armă pentru critica socială.

Eu. O casă de păpuși pune în discuție lumea senzațiilor trăite de o femeie singură. Combină proiecții video vibrante, dinamice, care spun o poveste fascinantă. O soprană cântă ceea ce ea nu poate spune. Vocea unui bărbat „apare" din când în când, ca o amintire.  Spectacolul este extrem de personal, regizoarea Carmen Lidia Vidu mixează emoționant Ibsen, film noir și muzică live. Este inspirat de personajul Nora, din piesa O casă de păpuși, de Henrik Ibsen, și are o atmosferă hipnotică, agresivă, dar în același timp și poetică. Spectacolul a câștigat Ibsen Scholarship 2014.

Ibsen Incorporated

Echipa de producție:

Concept și regie:  Catinca Drăgănescu

Dramaturgie: Mihaela Michailov

Scenografie: Bogdan Costea & Andrei Morariu

Coregrafie: Mihaela Culda

Asistent de regie: Daniel Buglea

Video: Andrei Morariu

Distribuție: Dana Voicu, Silvana Negruțiu, Valentina Zaharia, Elena Popa & Ana Turos


Eu. O casă de păpuși

Echipa de producție:

Scenariu și regie: Carmen Lidia Vidu

Actriță: Aura Călărașu

Soprană: Cătălina Antal

Scenografie: Constantin Ciubotaru

Muzica originală compusă și înregistrată de Ovidiu Chihaia

Video: Cristina Baciu/ Masca: Cristina Mihaela Rădulescu


Catinca Drăgănescu (n. 1984) este artistă independentă și activistă. Ea are un master în regie de la Universitatea Națională de Teatru și Film „I.L.Caragiale", din București, și este doctorandă la aceeași universitate. Este autoarea a peste 25 de spectacole și intervenții artistice și creatoarea și coordonatoarea platformei de dezbatere România Under the Radar, din 2013. Drăgănescu este o regizoare premiată, distinsă anul acesta cu o rezidență la Citizen Artist Incubator, IIASA, Laxenberg, Austria (septembrie 2016), și o rezidență la Drama League New York (octombrie 2016).

Carmen Lidia Vidu (n. 1980, Arad) a absolvit Universitatea Națională de Teatru și Film, din București, în 2003. Ea regizează piese, filme și evenimente culturale. A creat 12 spectacole pe cele mai mari scene din București: Teatrul Național, Teatrul Odeon, Teatrul Nottara, dar și în teatre independente, precum Teatrul Act, Green Hours, Godot Cafe Teatru. Vidu a primit Premiul Gopo pentru film scurt, în 2015, pentru documentarul "O scurtă istorie a Astra Film". Este cea mai tânără artistă invitată vreodată să regizeze la Teatrul Național din București. Astăzi, este cea mai cunoscută regizoare multimedia din România.

Cristina Modreanu (n.1974) este critic de teatru și curatoare de artele spectacolului. Doctor în teatru al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică, ea este editoarea revistei de artele spectacolului Scena.ro. Modreanu este curatoarea Platformei Internaționale de Teatru București și a proiectului „Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist din România și Estul Europei", care a inclus și cele două spectacole prezentate la HERE. Cristina Modreanu este Fulbright Alumna și a fost Visiting Scholar la New York University, Tisch School of the Arts, Departamentul Performance Studies 2011-2012. Urmare a unei laborioase cercetări asupra teatrului american, a publicat, în 2014, la Editura Humanitas, cartea Utopii performative. Artiști radicali ai scenei americane în secolul 21.