
În colaborare cu Uniunea Arhitecților din România (UAR) și Muzeul Arhitecturii din Wrocław, ICR Varșovia va organiza la Wrocław, în perioada 10 iulie-12 octombrie a.c., o inedită expoziție dedicată arhitecturii litoralului românesc – gândirii, proiectării și realizării acestuia – cuprinzând perioada 1955-1989. Curatoriată de arhitecta Maria Duda, expoziția este realizată de UAR, avându-l ca scenograf pe Attila Kim. Proiectul expozițional este coordonat de arh. Ileana Tureanu, președinta UAR.
Utopia posibilă. 5 acte de arhitectură pe litoralul românesc (1955-1989) este parte a programului Sezonului Cultural România – Polonia 2024-2025.
Vernisajul expoziției va avea loc joi, 10 iulie, de la ora 18.00.
Muzeul Arhitecturii din Wrocław / Muzeum Architektury we Wrocławiu
ul. Bernardyńska 7
Cercetarea despre Litoral, în vederea organizării unei expoziții dedicate, a fost inițiată de Uniunea Arhitecților din România. Arhiva Uniunii și a Revistei Arhitectura au reprezentat sursele principale de documentare, permițând urmărirea filonului de gândire arhitecturală, a procesului creativ dintr-o dublă perspectivă – cea intimă a metodologiei interne a arhitecților, și cea dezvăluită de către ei publicului, prin articolele publicate în revista de specialitate.
Suportul vizual al articolelor publicate precum și fotografiile și desenele din arhiva UAR au devenit mărturie tangibilă a spațiilor aproape picturale, perfect aliniate și coordonate grafic, ca un decor ce accentuează perfecțiunea atent căutată a Litoralului: o utopie posibilă.
Din 1956 până în anii '90, litoralul, și perechea sa, concediul, au reprezentat o rupere completă a ritmului și contextului cotidian. Orașul obișnuit al traseelor zilnice spre și dinspre muncă, într-o perpetuă mișcare mecanică era înlocuit temporar cu stațiunea traseelor libere, de plimbare, relaxare și socializare, în care răsfățul devenea tabiet: a servi masa la restaurant, a se îngriji în bazele de tratament, a se bucura de valurile mării și plajă, a dansa serile în ritm de muzică live... Camerele de hotel ofereau confort și intimitate, iar ferestrele erau rame cu peisaje încântătoare. Obișnuințele nou deprinse în orașele de vacanță deveneau cu atât mai puternice cu cât cadrul acestei vieți temporare era proiectat și realizat tocmai pentru a încuraja și evidenția frumusețea, seninătatea, armonia cu natura. Stațiunile organizate cartezian, cu clădiri lame și turnuri conectate prin spații largi cu grădini, lacuri artificiale, zone împădurite, sunt substanță de contrast cu mediul de “acasă”.
Expoziția oferă două modalități de a explora arhitectura Litoralului — două perspective suprapuse care invită publicul să veadă aceeași poveste în lumini diferite.
Prima perspectivă este o narațiune istorică spusă în „acte”, asemenea unei piese de teatru. Fiecare act reflectă un moment în timp și un principiu călăuzitor — de la primele viziuni îndrăznețe, la epoca de aur a experimentării și, în cele din urmă, la anii de mai târziu ai diluării.
PRELUDIU_1888 – 1947. Relaxarea ante și
interbelică.
ACTUL I_1955 – 1957. Salvarea patrimoniului
construit. Anticiparea experimentării.
ACTUL II_1955 – 1957. Principiile noilor
dezvoltări. Testarea posibilului permis.
ACTUL III_1958 – 1962. Teoretizarea frumosului.
ACTUL IV_1969 – 1972. Serialitate și
particularizare.
Intermezzo_1972. Manifestul loisir-ului.
ACTUL V_1977. Idealul fragil
A doua perspectivă este cea tipologică, ce urmărește concretizarea
evolutivă a principiilor directoare ale actelor enunțate mai sus: arhitectura
și natura, tipologii și expresii ale funcțiunilor publice și hoteliere, spațiul
public, viața socială și luxul accesibil, arta, decorativismul și grafica
urbană.
Utopia posibilă invită să fie privită în multiple reflexii, cu conștiința că
arhitectura este un instrument politic, cultural, identitar și economic.
Pentru stat, Litoralula fost oportunitatea de a face
demonstrația construirii unui ansamblu de mare amploare, care să susțină
afirmatul umanism ideologic al regimului.
Pentru arhitecți, Litoralula fost șansa de a salva parte din
patrimoniul existent, șansa eliberării de constrângerile stilistice ale
momentului și șansa experimentării. Căutarea frumosului, ca apanaj al omului nou, a redat arhitecturii
valoarea culturală întreruptă de instaurarea regimului postbelic, permițând
inovații și re-alinieri la contemporaneitate.
Pentru public, Litoralul a fost
detașarea completă de cotidian - alt ritm, altă intimitate, o grijă orientată
spre sine, răsfățul - al cărei impact a conturat atașamente neperturbate de
trecerea timpului.
Împreună cu partenerul polonez, ICR Varșovia va susține un program de evenimente conexe pe toată durata expoziției.
Primul eveniment va avea loc în weekendul de deschidere a expoziție. În data de 12 iulie, de la ora 12.00, curatoarea expoziției, arh. Maria Duda, va susține o vizită ghidată de autor în limba engleză.
Programul integral va fi făcut public la o dată ulterioară și va cuprinde proiecții de film în aer liber – printre acestea legendarele comedii românești BD la munte și la mare, regia Mircea Drăgan, și Nea Mărin miliardar, regia Sergiu Nicolaescu –, prelegeri și vizite ghidate, ateliere pentru familii, elevi și studenți. Cele două comedii alese se desfășoară în cadrul arhitectural evocat de expoziție, prezentarea lor făcând apel și la amintirile generațiilor de polonezi pentru care litoralul românesc a fost o destinație predilectă a turismului estival.
Muzeul Arhitecturii din Wrocław / Muzeum Architektury we Wrocławiu
ul. Bernardyńska 7
Vernisaj: 10 iulie, de la ora. 18.00.
Intrarea la vernisaj este liberă.