Facultatea de Educație Artistică și Curatoriat a Universității de Artă „Magdalena Abakanowicz” din Poznań împreună cu Institutul Cultural Român de la Varșovia organizează o prelegere și ateliere susținute în formulă online de curatoarea Alina Șerban, în perioada 30-31 martie a.c.
Marți, 30 martie, de la ora 18.00, vă invităm la prelegerea:
From Poetics of History to Poetics of Reality. Non-linear Trajectories in Contemporary Curating
Online: meet.google.com/sgk-ngxy-zyp
Transmisiune live: stream.meet.google.com/stream/31e2f94f-5007-402d-b574-e5a88beda1e5
Prelegerea va fi susținută în limba engleză și este deschisă atât studenților
și profesorilor de la toate secțiile, cât și publicului larg.
În
data de 31 martie, Alina Șerban va susține un atelier dedicat studenților Catedrei de Curatoriat și Teoria Artei.
Prezentarea
si atelierul propus de istoricul de artă Alina Șerban urmăresc discutarea
rolului pe care cercetarea o are în câmpul curatorial, modul în care diferitele
forme de arhivare, investigare a istoriei recente afectează felul în care
traducem, înregistrăm și relaționăm cu diferitele experiențe ale localității,
mai exact modul în care expoziția ca spațiu de cercetare angajează noi abordări
în nararea și interpretarea istoriei artistice recente în spațiul românesc și est-european.
Atelierul va sonda diferite modalități curatoriale de lucru cu istoria recentă,
introducând o serie de teme și problematici care se vor concretiza în propuneri
specifice venite din partea studenților.
Alina Șerban este
istoric de artă și editor, în prezent doctorand la Universitatea Națională de
Arte București. Cercetările sale se concentrează asupra artei și arhitecturii
postbelice, fiind interesată de diferitele construcții regionale ale noilor practici artistice precum și de
discursul expozițional al anilor 1960 și 1970. În
activitatea sa curatorială, Șerban încearcă să exploreze concepte, cum ar fi:
teatralitatea și narativitatea în spațiul expozițional.
A fost curator al expozițiilor Natural-Cultural,
Pavilionul Muzeal Art Safari, București (2018); Constantin Flondor. When Eye Touches the Cloud, Galeria Volker
Diehl, Berlin (2018); Uzina de fapte și
alte povestiti (nemărturisite), Salonul de proiecte, București și Domino,
Fabrica de Pensule, Cluj (2016) și co-curator al expozițiilor SIGMA. Cartografia învățării (Timișoara Art Encounters 2015) și Vederi încântătoare: Urbanism și arhitectură
în turismul românesc de la Marea Neagră în anii 1960 și ‘70 (Sala Dalles,
MNAC, București, 2014).
În 2009, Șerban a fost curator al Pavilionului României la Bienala
Internațională de Artă de la Veneția cu proiectul Seducția Intervalului (artiști Ștefan Constantinescu, Andreea
Faciu, Ciprian Mureșan), proiect itinerat în 2010 la centrul de artă
contemporană The Renaissance Society la Universitatea Chicago.
În 2013 a fost Graham Foundation Chicago Individual Fellow. A
participat în cadrul conferințelor internaționale precum: Transit Point Europa, Yale Architecture University (2016); Contested
Spheres: Actually Existing Artworlds under Socialism, Kassák Museum
Budapest (2016); Pedagogies of
Space, INDEX, Stockholm (2016).
A contribuit cu texte în diferite publicații și cataloage, cum ar fi: Art
and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology (MOMA
și Duke University, 2018); Documenta Day Book, Kassel, 2017, Kontakt,
Walther König, 2017; Les Promesses du passé, 1950–2010, 2010.
În 2013, a fondat la București programul editorial P+4 Publications dedicat artei și arhitecturii
românești contemporane unde recent a editat publicațiile Matei Bejenaru. PRUT; Dan
Perjovschi. Cartea carnetelor și Uzina
de fapte și alte povestiri (nemărturisite).
În 2016, Șerban, alături de Ștefania Ferchedău, a elaborat concepția artistică
a Institutului Prezentului, o platformă
de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative
din București. Dintre proiectele desfășurate de
Institut amintim: platforma editorială online www.institutulprezentului.ro
(dedicată artei și culturii performative în România și Europa de Est);
Conferința internațională Situating Narratives.
Strategies of History Writing in Eastern European Art(2018), seria de publicații PARKOUR.
Universitatea de Arte Frumoase din Poznań este singura unitate de învățământ superior din Polonia care are o secție specială de curatoriat artistic, denumită „Curatoriatul artistic și teoria artei”, la nivel de studii de licență și masterat.
Credit foto:
Expoziția
„24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971”
Cercetare
și concept expozițional: Alina Șerban
Muzeul
Național de Artă al României
7
noiembrie 2019-2 februarie 2020
Imagine
prezentată prin amabilitatea Institutului Prezentului. Autor: Serioja Bocsok