In memoriam Nicu Nitai la „Cafeneaua online” a ICR Tel Aviv

Ediția „Cafenelei Românești” online din data de 18 iunie 2020, desfășurată în limbile română și ebraică, prin live streaming pe pagina oficială de Facebook a ICR Tel Aviv: https://www.facebook.com/icr.telaviv/, a fost dedicată memoriei lui Nicu Nitai, o adevărată legendă a teatrului israelian și un promotor neobosit al literaturii române pe scena culturală israeliană, datorită traducerilor, adaptărilor și spectacolelor puse în scenă după opere ale scriitorilor români.

Moderată de directorul ICR Tel Aviv și avându-i ca invitați pe Dorit Nitai-Neeman, actriță, regizor, director al Teatrului Karov și fiică a lui Nicu Nitai, Martin Blumenfeld, actor și personalitate culturală israeliană, și Ofir Duan, actor, discuția a abordat subiecte precum: contribuția artiștilor evrei de origine română la dezvoltarea statului israelian, importanța moștenirii lăsate de Nicu Nitai la dezvoltarea teatrului fringe, modul în care acesta a reușit să îmbine originile românești – cu moștenirea culturală și civilizațională presupuse de acestea – cu noua identitate israeliană, cât și despre cum a integrat lecțiile maeștrilor din România cu realitățile lumii culturale israeliene cu provocările ei, colaborările de-a lungul timpului cu scena teatrală din România. Evenimentul a inclus inserții din spectacolele de teatru și emisiunile de televiziune care l-au făcut cunoscut pe Nicu Nitai publicului larg, precum și fragmente din evenimentele desfășurate la ICR Tel Aviv, care au beneficiat de participarea acestuia.

Întrebată cum se descurcă acum cu lipsa lui Nicu Nitai, Dorit a mărturisit că „greutatea se manifestă în lucrurile mărunte, precum vederea costumelor lui de la teatru, proaspăt aduse de la curățat și care îl așteaptă pentru a fi folosite la spectacole...sau când văd manuscrisul textului pe care l-a tradus de curând din limba franceză sau sticla de Coca-Cola pe care obișnuia s-o bea înainte de spectacole”.

Despre transmiterea mai departe a moștenirii culturale lăsate de către Nicu Nitai, Dorit Nitai-Neeman a afirmat că acest proces presupune „să duci mai departe moștenirea culturală a unui om a cărui credință, creativitate și drum sunt atât de unice pentru că a activat în lumea teatrului nu din dorința de a impresiona pe cineva. Nu asta l-a interesat, ceea ce l-a interesat a fost să-și asculte inima și să meargă pe cărarea adevărului lui.” „Continuarea moștenirii sale culturale înseamnă să continuăm să visăm și să credem că teatrul este esențial vieții. În teatrul pe care îl creem credem că tărie că spectatorul este o ființă care ne va fi părtașă în această călătorie minunată de a contempla și a analiza anumite lucruri, stârnindu-i curiozitatea și îndemnându-l să pună întrebări.”

„Regele fringe din sudul Tel Avivului” așa cum era numit de mulți, Nicu Nitai a pus bazele teatrului fringe în Israel, care „creează un alt limbaj, e un teatru care privește către public, este un teatru, așa cum obișnuia tatăl meu să spună – care încrețește gândirea, nu o prostește. Un teatru care crează o experiență cognitivă, care te pune pe gânduri.” Nicu Nitai a crezut cu tărie că „teatrul acesta poate aduce o schimbare socială. A crezut cu tărie că fiecare merită să vadă Cehov, Shakespeare, piese originale, teatru bun.”

În încheierea intervenției sale, Dorit Nitai a afirmat că „e un privilegiu foarte mare să fiu fiica lui”.

Ofir Duan, actor al Teatrului Karov și membru al tinerei generații de artiști care au avut privilegiul de a-l avea ca mentor pe Nicu Nitai, a apreciat că „pentru Nicu era foarte important, chiar sacru, tot acest statut al teatrului”. Un mare susținător al tinerelor talente, Nicu Nitai „căuta mereu energia tânără și să încurajeze și susțină generațiile tinere de actori. Când începea lucrul la un spectacol, obișnuia să facă multe improvizații cu actorii, într-un fel îi învăța în mod continuu pe tineri”.

Unul dintre principiile pe care Nicu Nitai obișnuia să le transmită tinerilor actori era că atunci „când ești pe scenă trebuie să dai 100%, scena este un spațiu sacru. Era un lucru cunoscut că era un om foarte activ, care părea că nu obosește niciodată. Avea o intuiție extraordinară și putea să-și dea seama dintr-o privire sau dintr-o propoziție rostită ce rol putea interpreta fiecare și distribuia rolurile în așa fel încât de multe ori descopereai capacități pe care nu știai că le ai.”

Promotor al limbii române și ale creațiilor dramatice românești, Nicu Nitai a insuflat dragostea pentru România și tinerelor generații, așa cum și-a amintit Ofir Duan, „un alt lucru pe care l-am învățat de la el a fost să mă îndrăgostesc de românitate. Ne-a învățat limba, dialogurile din anumite spectacole. Am fost cu el la Festivalul Internațional „Mihail Sebastian” de la Brăila, am citit operele dramatice ale lui Mihail Sebastian, am descoperit Jurnalul lui și am parcurs, prin el, străzile copilăriei și adolescenței lui Nicu Nitai care erau aceleași cu ale lui Mihail Sebastian.”

Tot despre Mihail Sebastian și importanța rolului acestuia în viața lui Nicu Nitai a vorbit șiMartin Blumenfeld, actor și personalitate culturală israeliană. Astfel, Nicu Nitai, „născut sub o stea bună”, l-a avut ca profesor de istorie pe Mihail Sebastian, care l-a influențat atât pe plan uman, cât și pe plan intelectual și artistic, mărturie fiind multiplele adaptări și puneri în scenă după piesele binecunoscutului dramaturg. Vorbind despre „steaua bună” ce l-a călăuzit pe Nicu Nitai, Martin Blumenfeld a menționat o altă întâlnire transformată ulterior într-o prietenie trainică, cea cu Matei Vișniec, a cărui operă Nicu Nitai a făcut-o cunoscută publicului israelian. Totodată, Martin Blumenfeld a subliniat pasiunea comună împărtășită cu Nicu Nitai pentru limba și literatura română.

În intervenția sa înregistrată, scriitorul Matei Vișniec a afirmat că „Nicu Nitai era o energie, un suflet atât de larg.....”, care „a fost pentru mine o extraordinară fereastră spre umanitate, spre pasiune, spre dragoste de prietenie” și „a construit poduri între oameni, poduri între culturi. Mă gândesc cu recunoștință, cu mult drag, cu multă prietenie, cu profunzime mă gândesc la Nicu Nitai, și îmi lipsește.”

„Este foarte greu să vorbești despre Nicu Nitai, un om care a trăit mereu în prezent, în prezentul scenei, în prezentul relației dintre el și spectatorii lui la trecut”, a afirmat teatrologul Octavian Saiu în înregistrarea trimisă cu ocazia acestui eveniment. Acesta a continuat: „doresc să-i mulțumesc lui Nicu Nitai pentru încrederea și pasiunea pe care nu le-a abandonat niciodată, față de Teatrul Karov și față de Teatru în general, nu doar ca profesie, ci ca vocație”.

Nicu Nitai (1931-2020) a fost actor, regizor de teatru și dramaturg israelian, poet, traducător, originar din România și absolvent al Institutului de Artă Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București. A devenit cunoscut publicului larg pentru piesa-monolog Căderea după Albert Camus, pe care a jucat-o permanent începând din anul 1975. După o bogată activitate în teatrele consacrate de repertoriu, de la începutul anilor 1980 Nicu Nitai s-a lansat în lumea teatrului fringe, din afara establishmentului teatral israelian, punând bazele, în 1982, Teatrului HaSimta, pe care l-a condus vreme de 18 ani, ca mai târziu să înființeze trupa teatrului fringe Karov. Printr-o neobosită muncă de traducere și adaptare, a redat limbii și culturii ebraice și publicului israelian opere din dramaturgia universală, dar mai ales ale unora dintre cei mai apreciați autori români, precum Ion Luca Caragiale, Mihail Sebastian și Matei Vișniec. A fost recompensat cu Premiul Rosenblum (1996) și Premiul Landau pentru Teatru (2012), în semn de recunoștință pentru întreaga sa activitate și contribuție la arta teatrală din Israel.

Această ediție a „Cafenelei online” a venit în completarea proiectului inițiat de ICR Tel Aviv, „Poezia bate pandemia” – campanie online de poezie românească în lectura actorilor Teatrului Karov din Tel Aviv, lansată în 7 iunie 2020, și care este continuarea firească a unei cooperări de lungă durată, în cadrul căreia ICR Tel Aviv duce mai departe moștenirea lăsată de Nicu Nitai, cu care a avut o îndelungată și fructuoasă colaborare.