


O biografie personală și profesională mai puțin cunoscută publicului larg – românesc și israelian, deopotrivă – a fotografului și cineastului Eliazar Lotar Teodorescu (30 ianuarie 1905 – 10 mai 1969), fiul nelegitim al poetului Tudor Arghezi și al Constanței (Sonia) Zissu, a fost prezentată în cadrul unei conferințe organizate de Institutul Cultural Român de la Tel Aviv în data de 12 august. Conferențiara Ruth Oren, istoric de artă și specialist în fotografie originar din România, a susținut prezentarea „Eliazar Lotar Teodorescu: fotograf și cineast”, evenimentul fiind prilejuit de împlinirea a 120 de ani de la nașterea celui cunoscut lumii întregi ca Eli Lotar – fotograful și cineastul româno-francez care a cucerit Parisul anilor ’20 și ’30.
Prelegerea – reprogramată, după cum a explicat Martin Salamon, directorul ICR Tel Aviv, de la data inițială din iunie, din cauza războiului dintre Israel și Iran –a oferit publicului numeros prezent la sediul Institutului Cultural Român de la Tel Aviv o incursiune amplă în biografia și cariera lui Eli Lotar, punând în lumină atât contextul familial, cât și parcursul său artistic excepțional. Ruth Oren a detaliat felul în care Eli Lotar a marcat istoria vizuală a secolului XX printr-un stil ce îmbină suprarealismul cu documentarul social, de la primele contacte cu fotografia, influențat de Germaine Krull, până la colaborările cu nume de referință precum André Kertész, Man Ray, Luis Buñuel sau Alberto Giacometti.
Ruth Oren – istoric de artă specializat în studii vizuale, fost conferențiar la Universitatea din Haifa – a invitat publicul într-o călătorie fascinantă prin viața și creația lui Lotar: de la copilăria în umbra celebrului său tată, Tudor Arghezi, până la evadarea din București și intrarea în cercurile avangardei pariziene. Participanții au putut descoperi imagini și documente reprezentative pentru creația lui Lotar, care surprind atât fragmente din viața urbană pariziană interbelică, cât și cadre memorabile din filme documentare și fotografii de platou. Ruth Oren a subliniat importanța operei sale în contextul avangardei fotografice europene, precum și conexiunile sale culturale între România și Franța.
Publicul prezent a avut ocazia să participe la o sesiune de întrebări și răspunsuri, transformând întâlnirea într-un dialog viu despre moștenirea artistică a lui Eli Lotar și relevanța ei în prezent. Prin acest gen de manifestare, Institutul Cultural Român de la Tel Aviv își continuă misiunea de a readuce în prim-plan personalități marcante ale culturii române și de a crea punți între trecutul artistic al României și publicul internațional.