Dialog din auto-izolare // Episodul II: Perspective

Dialog din auto-izolare  Episodul II Perspective

„Corpul în relație cupoezia, muzica și artele plastice” este un jurnal performativ dezvoltat de curatorul Cosmin Manolescu împreună cu trei artiști români - Robert Elekes, Sabina Ulubeanu și Alina Ușurelu, alături de reprezentanța Institutului Cultural Român de la Bruxelles, în luna mai 2020.


Episodul II: Perspective îi prezintă pe Cosmin Manolescu și Sabina Ulubeanu în încercarea de a armoniza frumusețea naturii, renăscută în această primăvară 2020, cu unduirea corpului omenesc, în lupta sa de a se descătușa din singurătatea izolării. Perspectiva acestei lupte este luminoasă, actul artistic anunțănd victoria frumosului asupra contrângerilor la care a fost supusă întreaga omenire.

"În drumurile mele scurte afară, din timpul pandemiei, am privit mult cerul și păsările, într-o încercare instinctivă de conectare cu natura. Așa s-a născut acest dans al mâinilor care are ca fundal cerul. Un posibil răspuns la îndemnul de pe zidurile din București - Privește cerul. Deși mă aflu la prima colaborare cu Sabina Ulubeanu, simt că ne-am conectat și completat foarte bine. Mă bucur mult că am putut lucra, chiar și de la distanță, și aștept cu mult interes următoarea noastră colaborare. Iar filmul nostru sper să aducă o nouă perspectivă asupra naturii și corpului, în această perioadă dificilă pentru noi toți.- mărturisește Cosmin Manolescu.

Alegerea lui Cosmin Manolescu de a o invita pe compozitoarea Sabina Ulubeanu să participe la această trilogie nu este întâmplătoare. Muzica este un balsam al sufletului și un element esențial în viața supusă izolării. Armonia dialogului dintre brațele celor doi artiști, dar și zborul corpului din coregrafia semnată de Cosmin Manolescu și compozițiile Sabinei Ulubeanu reiau o ipostază frecventă pe care fiecare dintre noi a trăit-o în această perioadă.

Prima lună a pandemiei am petrecut-o total neartistic. Am avut de luat decizii grele, cum ar fi amânarea festivalului InnerSound de anul acesta, acomodarea cu gândul anulării concertelor programate cu luni de zile înainte și de a nu auzi premiera unei lucrări. Primul breakthrough creativ a fost după o lună de la instalarea stării de urgență, când violonistul Alexandru Tomescu m-a rugat să îi scriu repede un acompaniament pentru vioară, ca să poată interpreta Tatăl Nostru de Anton Pann alături de Angela Gheorghiu. Apoi a venit telefonul de la coregraful Cosmin Manolescu care m-a scos din starea de status quo, pentru că nu mai colaborasem cu un dansator până acum. Am lucrat câteva săptămâni îndeaproape, în care am schimbat fișiere de muzici sau mișcări, ne-am dat feedback, am înțeles sensibilitatea artistică a fiecăruia și i-am dat spațiu, am ieșit complet din zona mea de confort a creatorului ascuns în spatele unui birou, am observat cerul în alt fel decât o făceam înainte, am implicat încă o pianistă româncă stabilită la Viena pentru imprimarea fragmentului final și totul a părut aproape normal. – declară Sabina Ulubeanu.

Sabina Ulubeanu a propus lucrarea SK(A)Y interpretată de artiștilor Matei Ioachimescu, la flaut, și Mara Dobrescu, la pian, și a compus ‚Perspective’ special pentru acest dialog de la distanță, cu titlul omonim, în interpretarea pianistei Adriana Paler.

În calitate de partener, Institutul Cultural Român prin reprezentanța sa de la Bruxelles, difuzează începând cu data de 15 mai, conținutul acestui proiect de excelență artistică și a propus includerea proiectului pe platformele on-line ale partenerilor media EUNIC și Federația Wallonie Bruxelles International, încurajând permanent interconectarea artiștilor cu publicul și schimburile artistice internaționale, în mediul digital.


Cosmin Manolescu (www.dans.ro) este coregraf, performer, expert cultural și director executiv al Fundației Gabriela Tudor. Spectacolele și proiectele sale, aflate la granița între performance-dans-happening, au fost prezentate cu succes la București, New York, Paris, Lyon, Roma, Dublin, Porto, Amsterdam, Beirut, Riga, etc., fiind premiate la diverse festivaluri din țară și în străinătate. În cei peste 20 ani de activitate profesională, a organizat numeroase proiecte culturale (festivaluri, proiecte de cercetare artistică, spectacole, rezidențe, ateliere) și a avut un rol important în promovarea și dezvoltarea dansului contemporan în România.

Sabina Ulubeanu (n. 1979) este una dintre personalitățile artistice complexe ale generației sale, cu o activitate extinsă pe parcursul a 20 de ani de creație, de la compoziție, fotografie, muzicologie sau performance experimental până la direcția artistică a unui festival de muzică și arte contemporane. A studiat pianul la liceul de muzică George Enescu, apoi a urmat cursurile Universității Naționale de Muzică din București cu prof. univ. dr. Tiberiu Olah și prof. univ. dr. Doina Rotaru. În perioada 2001-2002, a studiat compoziția cu Violeta Dinescu, în cadrul unei burse Erasmus la Oldenburg, Germania. În anul 2011, sub îndrumarea prof. univ. dr. Octavian Nemescu, a devenit doctor în muzică „Summa cum laude” cu teza „Funcția memoriei în construcția timpului muzical”, subiect ce reprezintă manifestul artistic al compozitoarei. Creația sa cuprinde lucrări camerale, simfonice, corale sau multimedia, interpretate în România, Europa și SUA. A colaborat cu prestigioși interpreți ai scenei muzicale contemporane și clasice. Sabina Ulubeanu a adăugat experienței muzicale și pe cea a fotografiei, fiind interesată de problemele timpului, spațiului și memoriei, elemente ce unesc cele două arte, în creația sa. Din 2011, este co-fondator și director artistic al InnerSound New Arts Festival din București, prima platformă românească de promovare a muzicii contemporane în relație cu artele vizuale și nu numai: film mut contemporan, instalații multimedia, live visuals, fotografie, performance cross-over. În septembrie 2013, Sabina Ulubeanu a devenit critic muzical partener al website- ului festivalului internațional „George Enescu”.