BRUXELLES. Muzicieni români, la ediția a II-a a „Matineului muzical”

Ediția a II-a a proiectului digital „Matineu muzical la ICR Bruxelles” continuă cu muzicienii români Ruxandra Donose, Cellia Costea, Roxana Constantinescu, Ana-Camelia Ștefănescu, Zeno Popescu, George Petean, Răzvan Popovici, Cristian Măcelaru, care vor transmite, în perioada 6 - 28 noiembrie 2021, un mesaj călduros publicului larg și vor marca scena muzicală digitală a Institutului Cultural Român de la Bruxelles printr-o serie de interviuri și recitaluri.

Prima ediție a Matineului muzical al ICR Bruxelles a avut loc în 2020 și a fost un real succes, bucurându-se de peste 8 000 de vizualizări și peste 750 deinteracțiuni pe paginile Facebook și Youtube ale ICR Bruxelles, beneficiind de aprecierea unanimă a muzicienilor care au participat la proiect.

Editia a II-a va avea loc sâmbăta și duminica, de la ora 11:00. Muzicienii români vor acorda interviuri, realizate exclusiv pentru ICR Bruxelles de Marius Constantinescu – cunoscut autor, realizator și prezentator român de emisiuni radio-TV și vor susține tot atâtea mini recitaluri muzicale.

Stagiunea muzicală virtuală poate fi urmărită pe pagina de Facebook a ICR Bruxelles: https://www.facebook.com/icr.bruxelles și pe site-ul reprezentanței: https://www.icr.ro/bruxelles.

Materialele audio-video rezultate includ prezentarea muzicienilor și piese muzicale relevante furnizate de aceștia, creează o punte culturală și umană între realizator – care discută de acasă, din București, „Micul Paris” de odinioară, și muzicienii români aflați în Viena, Atena, Koln, Paris, Hamburg sau Bruxelles – și vor fi promovate pe site-ul reprezentanței și difuzate de ICR Bruxelles pe rețelele de socializare în limba română și limba franceză, într-un program bogat și variat.

6 noiembrie

Ruxandra DONOSE(mezzo-soprană) este una dintre cele mai cunoscute mezzo-soprane române în lume.A interpretat roluri precum cel al Charlottei din opera Werther de Jules Massenet, rolul titular din Carmen de Georges Bizet sau cel al Margueritei din La damnation de Faust de Hector Berlioz. Este preferata multor case de operă din lume pentru rolurile de mezzo-soprană în travesti, în roluri precum Cherubino din Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, Sesto din La Clemenza di Tito și Idamante din Idomeneo. Ruxandra Donose cântă cu mare succes, începând din anii 1990, la cele mai cunoscute opere ale lumii, cum ar fi Covent Garden din Londra, Metropolitan Opera din New York, sau la Staatsoper (Opera de stat) din Viena, Repertoriul ei arată o mare deschidere stilistică, de la opere baroce la creații contemporane. În 2008, a interpretat, în premiera mondială a operei The Fly de Howard Shore, la Theatre du Chatelet din Paris, rolul feminin principal, Veronica.

13 noiembrie

Cellia COSTEA (soprană), născută în Piatra Neamț, a fost solistă a Wiener Staatsoper - Opera de stat din Viena. Debutul său artistic pe scena vieneză s-a produs la 23 ianuarie2006 în opera Le Nozze di Figaro, Nunta lui Figaro de Mozart, în rolulconteseid'Almaviva.Între 1998 și 2004, a fost distinsă cu 11 dintre cele mai importante trofee la concursuri internaționale de interpretare, printre care Concursul internațional de muzică „Francisco Vinas” (Barcelona, 2003), „Montserrat Caballe” (Andorra, 2001), Festivalul George Enescu, „Belvedere”, Viena (1999) și Concursul Internațional „Voci Verdiene” (Busseto, Italia, 1998). A fost ovaționată pe cele mai importante scene lirice ale lumii: Wienner Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Concertgebouw Amsterdam, Royal Opera din Londra (Covent Garden). A cântat în Stuttgart, Bergen, Oslo, Marsilia, Liège, Barcelona, Milano, Catania, Palermo, Modena, Piacenza, Beijing, Seul, Tokyo, Singapore. Cellia Costea trăiește actualmente la Atena, unde este considerată vocea feminină numărul 1 a Operei din capitala Greciei.

14 noiembrie

Roxana CONSTANTINESCU(mezzo-soprană)este solistă a Operei de Stat din Viena. Debutul ei pe scena lirică vieneză s-a produs la 7 septembrie2007 în opera Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart. Roxana Constantinescu este membră a Bayerische Theaterakademie (Academia de Teatru din Bavaria). A fost bursieră a Fundatiei „Yehudi Menuhin” în programul „Live Music Now” (2005).

A luat premii la concursul internațional de canto „Tito Schipa” din Italia, la Concours de Chant Verviers din Belgia, a cîștigat concursurile „Ionel Perlea” și „Mihail Jora”( România), premiul Radiodifuziunii din München, la Concursul International de Canto „Helga und Paul Hohen”, Köln. Roxana Constantinescu a abordat numeroase roluri pe scena vieneză, precum: Rosina, Zerlina, Nicklausse, Siébel, Lola, Fjodor, Dryade, Tebaldo, Javotte etc. sau Cherubino sub bagheta renumitului Seiji Ozawa.

A revenit ca invitată a Operei de Stat din Viena, în 2010, pentru a debuta în rolul Donnei Elvira din „Don Giovanni”. Alte debuturi în teatrele lirice americane: rolul titular în „La Cenerentola” de Rossini cu Minnesota Opera Company, rolul Stéphano în „Roméo et Juliette” cu The Dallas Opera. Roxana Constantinescu a fost nominalizată la premiile Grammy 2011, pentru înregistrarea piesei „Pulcinella” de Stravinsky cu Chicago Symphony Orchestra, sub bagheta lui Pierre Boulez.

20 noiembrie

Născută la Bucureşti, soprana Ana Camelia ŞTEFĂNESCU, debutează pe scena Operei Române din Bucuresti în rolul Zerbinetta la numai 19 ani, după care a evoluat în reprezentaţii de succes precum „Bărbierul din Sevilla” de Rossini (1997), „Flautul fermecat”, „Don Giovanni” de Mozart, „Rigoletto” de Verdi. Soprana are în palmares numeroase premii importante, printre care Marele Premiu al Concursului Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (1995), Premiul II al Concursului de la Verviers, precum şi Premiul II şi Premiul publicului „Jacques Stehman” la Concursul Internaţional „Reine Elisabeth” (Bruxelles, 1996). Pe lângă rolurile în spectacole de operă (La Traviata, Lakmé, Hamlet, La Juive, Platée, Flautul fermecat, Răpirea din Serai), Ana Camelia Ştefănescu susține recitaluri în Italia, Belgia, Japonia, Spania, Polonia, Elveţia, Franţa, România, Olanda, Luxembourg, Marea Britanie.

Tenorul român Zeno POPESCU a studiat teologia și muzicologia la Universitatea de Vest din Timișoara și s-a specializat în istorie bisericească și teologie ecumenică la Institutul San Bernardino din Veneția și la Universitatea Catolică din Leuven (KU Leuven). Trăiește în Belgia și are o bogată activitate concertistică. A interpretat roluri celebre din operele Norma deVincenzo Bellini, Rigoletto de Verdi, Lohengrin de Wagner, Lucia di Lammermoor de Donizetti, Alzira de Verdi pe mari scene: Opéra Royal Wallonie-Liège, Théâtre Royal de La Monnaie. De asemenea,este membru al Capelei de muzică Queen Elisabeth, este dirijorul corului de copii Equinox (Queen Elisabeth Music Chapel) și responsabil cu programul coral pregătitor al Flagey Academy în școlile primare din Bruxelles.

21 noiembrie

George PETEAN (bariton) a studiat la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj și a debutat în rolul principal în Don Giovanni la Timișoara(1997). Prima sa apariție internațională a fost la Opera din Roma – Marcello în La bohème (2000). George Petean a fost membru al ansamblului Operei din Hamburg (2002 – 2010), apărând în numeroase roluri și a jucat, de asemenea, ca artist invitat în multe dintre cele mai importante case de operă din lume, inclusiv Teatro Real, Bavaria State Opera, Paris Opéra, Staatsoper Wien, Teatro Regio di Parma și Opera de Stat din Berlin. A debutat la Metropolitan Opera New York ca Marcello (2010) și a revenit în rolul lui Valentin în Faust (2012) și ca Germont în La Traviata (2017). La The Royal Opera London a interpretat Silvio în Pagliacci (2003) și Figaro din The Barber of Seville, Marcello și Germont. Este remarcat, în mod special, pentru performanțele sale în operele lui Verdi – Simon Boccanegra (cu Opera Australia în 2016) și Macbeth (cu Wiener Staatsoper în 2019).

27 noiembrie

Răzvan POPOVICI s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ. A cântat ca solist în sala Filarmonicii din Köln, Festspielhaus Baden-Baden, Ateneul Român din București, Prinzregententheater din München şi Théâtre des Champs-Elysées din Paris alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio din București, Filarmonica George Enescu, Filarmonica Transilvania din Cluj, Chaarts Chamber Artist din Zürich sau Kamerata Kronstadt. A colaborat cu Juliane Banse, Shlomo Mintz, Konstantin Lifschitz, Natalia Gutman, Nobuko Imai, Elena Bashkirova, Radovan Vlatkovic, Daishin Kashimoto, Olli Mustonen, Gilles Apap, Frans Helmerson, Mihaela Martin, Ilya Gringolts, Vladimir Mendelssohn, Louis Lortie, Giovani Sollima şi Thomas Demenga. Este invitat frecvent la festivaluri din întreaga lume, cum ar fi: Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Kuhmo Festival, Schwetzinger Festspiele, Spoleto Festival, Mintz Festival Tucumán, Ferrarra Musica, Rolandseck Festival, Boswil Musiksommer, Mittelfest Cividale, Festival Academy Budapest şi Kobe Music Festival. Printre sălile în care a cântat se numără Carnegie Hall din New York, Musashino Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles.Concerteazăcu regularitateîn întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro.

28 noiembrie

Cristian MĂCELARU -Dirijor de muzică contemporană în principal, numit dirijor al Festivalului de muzică contemporană Cabrillo, dirijor principal al Orchestrei Germaniei de Vest și director muzical al Orchestrei Naționale a Franței, Cristian Măcelaru s-a dovedit a fi una dintre stelele ascendente ale lumii din care face parte.

Premiat cu Grammy, Cristian Măcelaru are colaborări importante cu Deutsches Symphonie - Orchester Berlin, Bayerische Staatsoper, WDR Sinfonieorchester, Orchestral Philharmonic of Radio France, Symphony Radio din Suedia, Orchestra Simfonică Națională Daneză, Orchestra Halle și Orchestra Națională a Scoției și Orchestra Philadelphia. În cadrul Festivalului Internațional de Arte EUROPALIA ROMÂNIA 2019-2020, Cristian Măcelaru, invitat de BOZAR (Bruxelles), a dirijat două concerte cu Orchestra Națională a Belgiei, în care solistul principal a fost un alt tânăr artist român de mare valoare, Andrei Ioniță, violoncelist. În 2021, Cristian Măcelaru a fost numit Director Artistic al Festivalului George Enescu.

Marius CONSTANTINESCU, prezentator și realizator radio-TV, a absolvit Școala Superioară de Jurnalism (2001) și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (2002). Are un Master în Publicitate și altul în Istoria Artei. A lucrat în publicitate și la radio, a descoperit televiziunea și libertatea dată de jocul cu imaginea. Carte de vizită sunt titlurile pe care le-a transformat în repere: Marile picturi ale lumii, V... de la vizual, Jurnal Cultural, Profil. Poveste. Personaj(TVR Cultural, TVR1, TVR2). Din 2005, a fost legat de fiecare ediție a Festivalului Internațional George Enescu, unde prezintă concertele transmise în direct și realizează interviurile (exclusivități naționale) cu cei mai importanți artiști invitați. A obținut trei premii APTR, unul dintre ele pentru Profil. Poveste. Personaj, proiect care a devenit și carte (Editura ART). În 2013, a publicat CORTEZ, un alt fel de biografie a celebrei mezzo-soprane Viorica Cortez (Baroque Books & Arts). În 2015, volumul a fost republicat în ediție nouă la Editura Humanitas. Tot la Humanitas și tot în 2015, i-a apărut și Press Pass. Interviuri și pagini de jurnal de la Festivalul Internațional George Enescu, edițiile 2011 și 2013. Cel mai recent volum este ROSÉ (Nemira, 2017). În prezent, Marius Constantinescu prezintă şi coordonează seria Interviurilor Enescu (TVR), prezintă și realizează magazinul de arte VIZUAL (TVR3), semnează editoriale de art & lifestyle, este MC pentru evenimente culturale de anvergură şi susține cursuri și ateliere de perfecționare pentru publicul matur. Anul 2018 i-a adus onorantul titlu de Ambasador Principal al celui mai ambițios documentar despre biodiversitatea României, România Neîmblânzită, o producție Off The Fence. Din 2019, este și editorialist al revistei ELLE.

Prin Matineul muzical, ICR Bruxelles continuă promovarea muzicienilor români care își desfășoară activitatea în mai multe țări ale Europei, îndeplinindu-și misiunea de a transmite valori culturale naționale publicului din spațiul de referință.