Campania de diplomaţie publică "Mari polono-români”, ediţia cracoviană

Expoziţia "Mari polono-români" este un proiect de diplomaţie publică, realizat în spaţii deschise, în cele mai populate locuri din Cracovia, Sopot, Poznań şi Varşovia, menit să pună în lumină destinul excepţional al câtorva români de origine poloneză – politicieni, militari, artişti, oameni de ştiinţă – care au devenit personalităţi ale istoriei româneşti. Descendenţi ai celor pe care vicisitudinile politice, economice, sociale de acasă i-au silit să părăsească Polonia, aceşti "mari polono-români" au transformat România nu doar într-un cămin temporar, ci chiar în patria lor, pe care au slujit-o cu talent şi onoare.
Printre personalităţile prezentate se numără: Henri Cihoski, general şi ministru, Oleg Danovski, balerin şi coregraf, Victor Dombrovski, general şi primar al Bucureştiului, Maria Lesiecka, curier al Armatei Naţionale clandestine, Leonard Mociulschi, general, comandant al Vânătorilor de Munte, Ciprian Porumbescu, compozitor, Colea Răutu, actor, Theodor Rogalski, muzician, Octavian Smigelschi, pictor, Gustav Otremba, medic militar, fondator de stabilimente medicale, Andrei Ostap, sculptor, şi Tadeusz Pirożyński, medic psihiatru.
Chipurile acestor personalităţi sunt imprimate pe panouri rezistente la intemperii, împreună cu scurte texte biografice, şi postate în aer liber, în diferite spaţii publice. Prima etapă a avut loc la Cracovia, între 25 iunie şi 19 iulie, în Piaţa Oraşului Vechi. Vor urma Sopot, la intrarea pe cel mai lung ponton maritim din Europa, în perioada iulie-august, şi Poznań, în Piaţa Mare a oraşului, în intervalul august-septembrie. La Varşovia vom expune o variantă de incintă, în luna decembrie.

Fiindcă imaginea noastră este în cel mai bun caz ambiguă în Polonia, crearea unei atitudini favorabile faţă de România şi români este o prioritate strategică a ICR-Varşovia, concretizată în seria de campanii care valorifică momentele faste ale relaţiilor româno-poloneze. La fel ca şi "Cuvintele uitate ale admiraţiei", "România – itinerariile libertăţii" sau "Geografia generozităţii", "Mari polono-români" este o campanie adresată marelui public, încă tarat de prejudecăţi şi sentimente negative cu privire la români.