„Un curator trebuie să fie conștient de toate laturile artei, să fie deschis pentru lucruri noi și să aibă respect pentru artiști și pentru munca lor” (Maurice Vander Speeten)

Maurice Vander Speeten este directorul artistic al Bienalei Internaționale de Sticlă și Ceramică de la Haacht și ne-a acordat un interviu în exclusivitate pentru ICR Bruxelles. Anul acesta, Bienala prezintă lucrările a trei artiști români de prestigiu: Arina Ailincăi, Dan Popovici și Vlad Basarab.


În 2019, România a beneficiat de statutul de țară invitată la Bienala internațională de Textile și a fost reprezentată de șase artiste din domeniul artelor decorative și design textil, cu sprijinul Institutului Cultural Român Bruxelles. Care sunt gândurile dvs cu privire la participarea românească din 2019?

Participarea a 6 artiste românce din domeniul textilelor la evenimentul nostru din 2019 a fost surprinzătoare - nu în fiecare zi veți avea ocazia să invitați un artist din România, țară care are o istorie bogată în arta textilă. Evenimentul din 2020, dedicate artei sticlei și ceramicii, poate fi considerat o consecință a măiestriei românești în acest domeniu. Puțini dintre artiștii care își vor prezenta lucrările începând cu 21 martie sunt cunoscuți în Belgia sau au expus deja în țara noastră - de aceea este atât de important să-i invităm, pentru ca publicul să poată intra de contact cu lucrările lor în sticlă și ceramică. Ceea ce ne aduc ei este surprinzător prin standardul foarte ridicat și suntem convinși că publicul nostru va avea aceeași apreciere.


Care este abordarea dumneavoastră curatorială?

În calitate de curator, trebuie să fim conștienți de tendințele actuale, să urmărim cele mai recente evoluții în materie - să urmărim mereu artiștii pe care îi avem în vedere din momentul în care i-am selectat sau i-am invitat, oferindu-ne astfel posibilitatea de a avea acces la cele mai importante și recente lucrări ale lor.

Care credeți că sunt diferențele dintre artiști și curatori? Împărtășesc ei același fond teoretic?

Artiștii sunt, în general, concentrați doar pe „propriile creații” - puțini au ochi pentru ceea ce se întâmplă în jurul lor, puțini acordă atenție altor „meșteșuguri”.  Artiștii sunt destul de individualiști. Pe de altă parte, un curator trebuie să fie conștient de toate laturile artei, să fie deschis pentru lucruri noi și, cel mai mult, să aibă respect pentru artiști și pentru munca lor. Organizarea unei expoziții sau bienale nu înseamnă doar selectarea unor opere ale unor artiști cunoscuți sau emergenți, ci este mai mult o problemă de a găsi un echilibru între diferite tipuri de lucrări, de a prezenta lucrările respective, deoarece există un flux de la o lucrare la alta, de a evita contradicțiile în prezentare și, foarte important, de a încerca să surprindă vizitatorii cu un aspect excelent al expoziției.

Ce părere aveți despre rolul artei în atenuarea efectelor crizei cu care se confruntă lumea astăzi?

Este încurajator să vedem că artiștii și scena artei sunt frecvent implicați în ceea ce se întâmplă la nivel politic și în jurul mediului lor. Prin ideile lor, sunt capabili să provoace și să atragă atenția asupra multor probleme ale lumii de azi. Arta este uneori dificil de înțeles de către un străin, dar cele prezentate în contextul unei „crize” capătă o cu totul altă semnificație, și este urmată de reacții pozitive.