“Eu sunt Gustav von Aschenbach sau Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia”: un experiment artistic în timpul Carnavalului veneţian

"Eu sunt Gustav von Aschenbach sau Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia": un experiment artistic în timpul Carnavalului veneţian
Un proiect de Delia Popa, curator Anca Sînpalean
10 februarie - 27 februarie 2010
Vernisaj: 9 februarie, 18:30, Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia

Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia anunţă debutul proiectului "Eu sunt Gustav von Aschenbach sau Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia" al artistei Delia Popa (curator Anca Sînpalean). Proiectul beneficiază de patronajul Primăriei oraşului Veneţia.
Veneţia este oraşul încărcat cu atâta istorie, atmosferă, romantism, mister, artă şi decandenţă (în sensul de exces, cum este cazul Carnavalului veneţian), încât se poate pune întrebarea: mai este oare posibilă o privire proaspătă asupra oraşului şi o interacţiune autentică cu acesta? Ce s-a schimbat de pe vremea lui Gustav von Aschenbach, eroul din romanul lui Thomas Mann Moarte la Veneţia? Cum reacţionează turiştii de azi la farmecul oraşului, cum se deplasează ei, cu "bagajul" lor personal, pe canalele înguste şi suprapopulate ale Veneţiei? Găsesc ei oare ceea ce caută? Iar noi, ca "turişti universali", devenim oare persoane diferite în locuri diferite, ni se schimbă identitatea odată cu locaţia sau ne aşteptăm ca locul să devină exact ceea ce ne imaginăm? Acestea sunt întrebările pe care le propune proiectul artistului vizual Delia Popa, "Eu sunt Gustav von Aschenbach sau Cum să-ţi trăieşti eternitatea la Veneţia".

Parte integrantă din proiect sunt seriile de performance ale artistei pe străzile Veneţiei, în timpul Carnavalului, purtând un costum de urs şi distribuind materiale informative despre exploatarea animalelor sălbatice în circuri. Introducerea acţiunii cu caracter militant de a distribui flyere în performance, aducerea "propagandei" din contextul unei organizaţii de protecţia animalelor într-un context cultural reflectă concepţia artistei despre rolul performerului şi al artistului în general, rol de a unifica temporar elemente din diferite contexte adeseori separate artificial. În acelaşi timp artista va face fotografii, filme video şi interviuri cu participanţii la Carnaval, care, protejaţi fiind de măşti, vor putea răspunde mai liberi la întrebări despre motivele pentru care au ales să viziteze Veneţia; despre aşteptările lor, despre tentaţiile, speranţele şi dezamăgirile lor legate de oraşul de pe apă.

Materialul astfel acumulat va ajunge în Noua Galerie a Institutului, galerie transformată în atelier, unde artista va lucra sub "supravegherea" unei camere video, în timp ce un monitor amplasat în vitrină va reda în timp real activităţile sale. Această vizibilitate a procesului artistic şi mutarea lui din studio în galerie reprezintă o accentuare a faptului că, în arta contemporană, producerea lucrărilor de artă a devenit aproape simultană cu expunerea lor propriu-zisă, mai ales în cazul proiectelor site-specifice.

Proiectul propus de către Delia Popa a fost remarcat de juriul concursului naţional pentru acordarea rezidenţei la IRCCU Veneţia pe timpul Bienalei de Artă din anul 2009, pentru care a candidat, clasându-se pe locul al doilea, alături de proiectul propus de Marian Zidaru.

Delia Popa s-a născut în 1980, la Bucureşti, a studiat la Universitatea de Arte din Bucureşti, la Goldsmiths College, University of London, Marea Britanie şi la The School of the Art Institute of Chicago, SUA, unde a obţinut Masterul în Arte Vizuale în 2007. Artista se mişcă liber între mediile: instalaţie, video, desen, pictură şi performance. Ultimele ei expoziţii includ: "Doar laşii mor fără să se distreze" la Centrul Internaţional de Artă Contemporană, Bucureşti (2009), şi "Traces: Contemporary Romanian Art" la CIAC, Pont-Aven, France, Selby Gallery Ringling College of Art and Design, Sarasota, Florida, şi Robert Else Gallery, Sacramento State University, California, SUA (2008). Lucrările sale au fost expuse la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti, la Galeria Plan B din Cluj (2005) şi la cea de-a XIII-a Bienală a Tinerilor Artişti din Europa şi zona Mediteraneană, la Bari, Italia (2008). A fost artist în rezidenţă la ICR Paris, la Artistne(s)t de la Sinaia (2009) şi visiting artist la The School of the Art Institute of Chicago, SUA (2007-2008) şi Ringling College of Art and Design în Sarasota, Florida, SUA (2008).
Anca Sînpalean s-a născut în 1978, la Oneşti, a studiat la Universitatea de Arte din Bucureşti, unde a obţinut Masterul în Arte Vizuale în 2005. În prezent urmează un program de master în artele curatoriale la Universitatea de Arte din Zürich şi lucrează ca asistent la Shedhalle din Zürich. După ce a avut câteva expoziţii personale şi de grup, s-a dedicat organizării de expoziţii, fiind convinsă că graniţa dintre artist şi curator a devenit flexibilă tocmai datorită intereselor lor comune, în calitate de producători culturali. Un recent proiect curatorial a fost seria de expoziţii Leftover de la White Space din Zürich (2008). În prezent, lucrează la proiectul "Anywhere at Home", constând într-o serie de intervenţii în spaţiul public, pe tema conceptului de "acasă" în actuala epocă, caracterizată de fenomenul migraţiei şi al globalizării.