Spectacolul Ramanenjana, realizat de coregrafa Simona Deaconescu, pleacă în turneu în Madagascar cu sprijinul ICR

Spectacolul Ramanenjana pleacă în turneu în Madagascar în perioada 23 septembrie – 8 octombrie, cu susținerea Institutului Cultural Român. Spectacolul este o co-producție Tangaj CollectiveForecast Berlin și CNDB - Centrul Național al Dansului București, produs ca urmare a selectării artistei Simona Deaconescu ca Forecast Mentee, sub mentoratul coregrafei franceze Mathilde Monnier și a nominalizării coregrafei române ca artistă asociată CNDB în 2022.

Ramanenjana este un spectacol docu-ficțiune, bazat pe povestea reală a unui dans în masă, care a influențat schimbările politice din Madagascar și care azi rămâne un tabu. Ramanenjana este numele dat zecilor de mii de oameni care au dansat cu o rezistență supranaturală în 1863 și 1896, cu scopul de a-și salva autonomia și independența în fața puterilor coloniale. Miile de Ramanenjana au rămas menționați în istorie ca dansatori patologici, parte dintr-o coreomanie (o epidemie de dans), care s-a terminat la fel de misterios cum a și început.

Spectacolul alătură și comentează critic mai multe versiuni ale aceluiași eveniment istoric, chestionând rolul dansului în societate. Lucrând într-o colaborare strânsă cu coregrafa și activista culturală Gaby Saranouffi și etnomuzicologul și muzicianul Olombelo Ricky, Simona Deaconescu și echipa sa de trei performeri combat ipoteza unei boli a dansului, puternic susținută de misionarii coloniali francezi și englezi.

Turneul se desfășoară în parteneriat cu I’TROTA International Dance Festival, Institut Français de Madagascar, Goethe-Zentrum Antananarivo și Alliance Française Mahajanga și Diego Suarez.

Pe data de 24 septembrie, de la ora 15:00, L'Institut Français de Madagascar va găzdui primul spectacol din cadrul turneului, în capitala insulei, Antananarivo. De asemenea, cu o zi înainte de spectacol, pe 23 septembrie, de la ora 19:00, coregrafa Simona Deaconescu va participa la o dezbatere despre situația dansului contemporan la nivel internațional, alături de artiști din Madagascar, mediată de curatoarea Domoina Ratsara. A doua reprezentație a spectacolului Ramanenjana va avea loc la Alliance française de Mahajanga, pe 30 septembrie, de la ora 19:00. Turneul se va încheia în Diego Suarez, unde echipa va susține o ultimă reprezentație a docu-ficțiunii performative, pe 7 octombrie, de la ora 19:00, la Alliance Française Diego Suarez.

Ultimele două spectacole vor fi precedate de masterclassuri susținute de Simona Deaconescu și adresate comunității de dansatori. Acestea vor avea loc în datele de 29 septembrie (Mahajanga), respectiv 6 octombrie (Diego Suarez), ambele între orele 10:00 și 12:00.

Echipa Tangaj Collective se află pentru a doua oară în Madagascar. În perioada februarie-martie a acestui an, Simona Deaconescu alături de Simona Dabija și Maria Luiza Dimulescu au pus bazele spectacolului în Antananarivo, lucrând alături de dansatorul malgaș Haja Saranouffi și faimosul muzician Olombelo Ricky. La procesul de cercetare al echipei românești și-au adus contribuția și antropologul Michel Razafiarivony, profesorii Ray Amandreny Benoit Randrianasolo și Serge Henri Rodin, jurnalista culturală Domoina Ratsara, precum și alte persoane pe care le-a întâlnit în timpul rezidenței sale.

Câteva dintre interviurile realizate de coregrafă în Madagascar fac parte integrantă din spectacolul documentar, fiind puse într-un dialog cu mărturiile istorice ale doctorului scoțian Andrew Davidson, reverenzilor William Ellis și Marc Finaz, sau doctorului malgaș Andrianjanfy. Prin dans, gesturi coregrafiate, text și video, spectacolul este o dezbatere performativă între trecut și prezent. Ramanenjana este un fenomen de o complexitate uimitoare, care adună sub umbrela acestei denumiri caracteristicile unei epidemii și contextul unei revoluții prin dans, suprapunându-se și respingându-se reciproc.

Ramanenjana a apărut în sudul Madagascarului, unde este posibil să fie performată și în prezent, ca o obligație lansată generațiilor tinere de către strămoși de a apăra independența și autonomia insulei. Simona Deaconescu privește Ramanenjana ca pe o formă de rezistență politică non-violentă, cu un caracter performativ puternic, un fenomen care azi este mai actual ca oricând și care merită explorat pentru a înțelege mai bine rolul artei într-o societate în criză.

SIMONA DEACONESCU este o coregrafă română care lucrează interdisciplinar, la granița dintre spectacol, instalație și film. A terminat studiile de licență și master la catedra de coregrafie a Universității Naționale de Teatru și Film din București, precum și studiile de licență în Regie de Film la Universitatea Media. A primit Bursa danceWEB la Viena (2014),Premiul Centrului Național al Dansului București(2016), a fost nominalizată ca Artistă Aerowaves în 2018 și 2022 și ca Springboard Danse Montréal Emerging Choreographer în 2019. În ultimii doi ani, a fost artistă rezidentă a proiectelor europene Moving Digits și Biofriction. În 2022, este Forecast Mentee și Artistă Asociată a Centrului Național al Dansului București. Lucrările sale au fost selectate și prezentate în festivaluri de renume, scene de dans și teatru, cinematografe, galerii, muzee și situri arhitecturale, ajungând la publicul din Europa, America și recent Africa. În 2014, a fondat propria companie de dans, Tangaj Collective, iar din 2015 este co-fondatoare și directoare artistică a Bucharest International Dance Film Festival.

TANGAJ COLLECTIVE este o organizație non-guvernamentală care funcționează ca suport de producție și distribuție națională și internațională pentru lucrările artistei Simona Deaconescu și ale colaboratorilor săi. De asemenea, Tangaj Collective inițiază și coordonează evenimente culturale dedicate artiștilor internaționali care lucrează interdisciplinar, dintre care Bucharest International Dance Film Festival este cel mai prolific.

ProducțiileTangaj Collective abordează problematici precum relația dintre corpul uman și ecosistem, memoria colectivă și efectele timpului asupra percepției corporale. Acestea iau forme hibride, fiind prezentate adesea în formate site-specific sau instalații muzeale. Printre ultimele producții ale Tangaj Collective se numără instalația performativă Isolation in a series of liminal states, spectacolele Daughters și BLOT - Body Line of Thought, precum și seria de spectacole de docu-ficțiune focusată pe coreomaniile istorice, din care fac parte spectacolele Ramanenjana și Coreomaniacii.

Ramanenjana este un proiect cultural produs deAsociația Tangaj Collective, în co-producție cu Centrul Național al Dansului București șiForecast, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și susținut de Goethe-Institut București, Institutul Francez din România, Institutul Cultural Român, /SAC @ MALMAISON, Grizzly Film și realizat în parteneriat cu Institutul Francez din Madagascar, Goethe-Zentrum Antananarivo și I’TROTA International Dance Festival. Ramanenjana a beneficiat de o rezidență la celebrul centru de dans contemporan german PACT Zollverein.