Participare a ICRL, în cadrul reţelei EUNIC-Portugal, la Colocviul Internaţional ŞCOALA INTERCULTURALĂ

Ca membru al reţelei EUNIC-Portugal, Institutului Cultural Român de la Lisabona i-a fost solicitată colaborarea la realizarea unui colocviu internaţional în trei etape, sub genericul Şcoala interculturală / interacţiune, diversitate, toleranţă.
Co-organizatorii acestei manifestări, aşa cum figurează şi în materialele promoţionale asigurate de instituţia-amfitrion, Goethe-Institut Portugal, sunt: Fundação Friedrich Ebert, Instituto Franco-Português, Institutul Cultural Român, Instituto das Comunidades Educativas, Sindicato dos Professores da Grande Lisboa, Sindicato dos Professores do Norte, Grupo Teatro do Oprimido, Zeitpfeil Verband. Proiectul e finanţat cu ajutorul Comisiei Europene.

După reuşita primei etape, desfăşurate în noiembrie 2010, la care participase şi dl. Sorin Giurumescu (inspector general pentru limbile germană şi rusă din cadrul Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului de la Bucureşti), delegaţi din Portugalia, Germania, Franţa, Spania şi România s-au reunit în sala de spectacole a Institutului Goethe din Lisabona, în 18-19 februarie 2011, spre a prezenta şi discuta proiecte deja implementate, în amintitele ţări, pe linia învăţământului intercultural.

De data aceasta, o întreagă secţiune a colocviului a fost dedicată României. Alocuţiunea introductivă a participării româneşti la conferinţă a fost susţinută, cu inspiraţie şi humor, de către dl. Sorin Giurumescu. A urmat prezentarea pe larg a două proiecte reprezentative pentru deschiderea interculturală a vieţii şcolare din ţara noastră, explicitate de către trei dintre realizatorii lor. Astfel, Calendarul intercultural produs de către prestigiosul Liceu Andrei Şaguna din Braşov a beneficiat de o analiză detaliată – efectuată competent, în dificila limbă germană – de către profesoara Georgeta Ţoţea şi eleva Anca Albici. La rândul ei, Cristina Iulia Popescu, reprezentând Asociaţia Baraka din Bucureşti, a susţinut expunerea intitulată Educaţia non-formală ca metodă alternativă în cadrul procesului educativ formal. Exemple practice de proiecte interculturale în şcolile româneşti.

Cei 300 de participanţi la colocviu (conform estimărilor organizatorilor) au apreciat prin vii aplauze contribuţiile invitaţilor din România, adresându-le întrebări ce demonstrau un real interes pentru temele abordate. Amfitrionii germani au fost plăcut surprinşi de fluenţa cu care le vorbeau limba toţi invitaţii din România. Moderatorul acestei secţiuni a fost însuşi directorul Institutului Goethe din Portugalia, dl. Joachim Bernauer, care a relevat şi participarea directorului ICRL la acţiune, mulţumindu-i public pentru buna cooperare umană şi instituţională.
La fel ca în cadrul reuniunii din noiembrie trecut, Goethe-Institut a oferit un prânz de confraternizare celor aproximativ 300 de persoane prezente la colocviu.

Urmează ca proiectul să fie finalizat printr-o nouă reuniune, planificată pentru luna mai 2011.