- 29 July 2011 - 29 July 2011
- Etichete Arte vizuale
Locul desfăşurării: Galeria ICR Praga (Anglicka 26, Praga 2)
Intrarea liberă.
Curator: Viorica Petrovici, scenograf
Orar de vizitare: Luni – Vineri, între orele 10.00 – 17.00
George baron Löwendal (1897-1964). Redescoperirea unui mare scenograf european de la începutul sec. al XX-lea
Născut în 1897 la Sankt Petersburg, într-o familie danezo-rusă cu origini nobiliare, Löwendal a fost în afară de pedagog (Universitatea de Arte Bucureşti) şi artist plastic, un remarcabil om de teatru. S-a format într-o Rusie a avangardelor artistice, dar s-a impus ca scenograf în Bucureştii anilor '20, antologice fiind multe creaţii ale sale la spectacole mari regizate de personalităţi ale vremii.
Expunerea operei scenografice a pictorului George baron Löwendal în cadrul Nopţii Muzeelor, program conex al ICR Praga la cvadrienala de scenografie de la Praga, este o redescoperire despre existenţa surprizătoare, aproape necunoscută specialiştilor, a unei mari personalităţi din lumea teatrului Est European.
George baron Löwendal este promotorul unei noi viziuni scenografice în România anilor 1926-1936, viziune ce conturează viitorul teatru modern. Decorurile sale abordează stiluri diferite, realiste, constructiviste şi cubiste. Löwendal este văzut ca un reformator şi formator de şcoală într-o etapă ulterioară. Spectacole ca R.U.R. ( Karel Capek), Crimă şi Pedeapsă (Dostoievski) şi Avarul (Moliere) montate între anii 1927-1928 se înscriu în mişcarea teatrală europeană prin abordări noi, moderne pe scene de teatru din România.
Expoziţia se constituie atât din expunerea activităţii scenografice a maestrului reprezentată prin schiţe, machete reconstituite, fotografii din spectacole cât şi dintr-o instalaţie realizată de scenografi contemporani care au ca sursă de inspiraţie teatrul de marionete realizat de Löwendal. Modalitatea de expunere a acestor documente şi opere de patrimoniu va ţine cont de necesitatea accesului vizual confortabil a privitorului, în acest scop se va renunţa la o expunere convenţională. Planuri înclinate transparente, camere negre, corpuri geometrice translucide cu lumină proprie vor fi suportul pentru opera pictorului scenograf. În completare un ecran media va derula un colaj video grafic despre şi cu opera maestrului.