Conferința „Brâncuși: surse românești și perspective universale”, susținută de Doina Lemny și Ovidiu Șandor, la Madrid

La data de 19 februarie 2023 se împlinesc 147 de ani de la nașterea sculptorului român Constantin Brâncuși  și în 2023 se sărbătoresc 30 de ani de la aderarea României la Organizația Internațională a Francofoniei  (OIF), precum și Timișoara - Capitala Europeană a Culturii.

Pentru a marca aceste momente deosebite în cultura română și pe agenda de diplomație culturală, Institutul Cultural Român de la Madrid și Ambasada României în Regatul Spaniei, cu colaborarea Institutului francez din Madrid  și cu sprijinul Asociației Timișoara- Capitală Europeană a Culturii, organizează un eveniment cu totul deosebit, conferința „Brâncuși: surse românești și perspective universale”.

Evenimentul va avea loc marți, 7 februarie, de la ora 19. 30 (ora Spaniei)

Locație: Teatrul  Institutului francez din Madrid (Calle del Marqués de la Ensenada, 10, 28004 Madrid)
Intrarea este liberă.
Rezervarea este posibilă  Aici

Invitați

 Doina Lemny, doctor în istoria artei și unul dintre cei mai apreciați și renumiți specialiști în arta lui Constantin Brâncuși, fost muzeograf-cercetător la Muzeul Național de Artă Modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX

Ovidiu Șandor, comisar general al României la  Festivalul Europalia 2019, unul dintre cele mai importante festivaluri de artă din lume, fondatorul și președintele Fundației Art Encounters, colecționar de artă implicat activ în scena de artă contemporană din România, membru al Comisiei de Achiziții de Artă Est-Europeană și Rusă a Muzeului Tate Modern, Londra, fondator și CEO al companiei Mulberry Development.

Cei doi vorbitori vor devoala, în premieră pentru publicul participant la conferință, conceptul uneia dintre cele mai ample expoziții dedicate lui Constantin Brâncuși din ultimii 50 de ani din România, care va fi deschisă în cadrul programului cultural „Timișoara 2023 – Capitala Europeană a Culturii”, la Muzeul Național de Artă din Timișoara.

Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” va reuni pentru prima dată, după 50 de ani în Romania, sculpturi emblematice din perioada de maturitate a artistului, de la mari muzee ale lumii, precum Centrul Pompidou sau Tate Gallery, dar și din tinerețea lui Brâncuși, din colecții muzeale si private din România. În dialog cu sculpturile va fi expusă și o selecție de fotografii și fragmente filmate de artist. Opere de artă semnate de Brâncuşi, precum Ecorșeu, Capete de copii, Prometeu, Muza adormită, Domnişoara Pogany, Piatră de hotar – din seria Sărutul, Rugăciune, Măiastra, Pasăre în văzduh, Coloana fără sfârşit III, diferite desene, guaşe şi fotografii realizate de Constantin Brâncuşi vor putea fi admirate, în perioada 30 septembrie 2023- 28 ianuarie 2024, la Muzeul de Artă din Timișoara. 

Expoziția este organizată de catre Muzeul National de Artă Timisoara, Fundația ARt Encounters și de către Institutul Cultural Francez în România, fiind finanțată de către Consiliul Județean Timiș și având ca partener principal Banca Transilvania.

„Opera sa, elementară şi în acelaşi timp subtilă, este expresia unei gândiri artistice (şi prin aceasta, filosofice) infinit de lucidă, elaborată, profundă. Arta sa este expresia unei viziuni creatoare foarte intelectualizată.” (Eugen Ionesco , Notes et contre-notes).

Doina Lemny desfășoară de câțiva ani o captivantă muncă de cercetare care îi permite să perfecționeze analiza operei celui mai reprezentativ artist de origine română Constantin Brâncuși – artist care a pus bazele sculpturii moderne.

În 2022, istoricul de artă, curator onorific la Muzeul Național de Artă Modernă, Centre Georges Pompidou din Paris, a publicat o lucrare monografică importantă Brancusi: la chose vraie la editura de artă Gourcuff-Gradenigo (Paris) și la aceeași editură, o a doua carte  Brâncuși și muzele sale în care ne poartă în viața intimă a artistului punând în valoare relațiile sale cu femeile, muze inspiratoare sau muze protectoare.

Aceste ultime două lucrări completează imaginea acestui artist care nu încetează să uimească cu forța sa de a se detașa de orice influență și reușește să extragă esența ființelor și a lucrurilor, situându-se astfel dincolo de granițele geografice, istorice, de gen și formale.

Opera sa provine din propriile experiențe biografice și, în același timp, din curiozitatea de a descoperi noi orizonturi: a părăsit România natală la vârsta de 28 de ani, întreprinzând o lungă călătorie, în mare parte pe jos, prin Europa, atras de mirajul viața artistică a Parisului unde a ajuns în iulie 1904. Cu toate acestea, moștenirea sa românească va rămâne prezentă în ființa sa ca bază pentru dezvoltarea sa artistică ulterioară, pe care va adăuga imagini, lumini și umbre în anii săi de maturitate artistică. Toate aceste experiențe l-au hrănit și au contribuit la formarea acestui creator unic, un amestec minunat de țăranul din Carpați și artistul modern din Montparnasse.

Tocmai acesta este subiectul conceptului pe care curatorul Doina Lemny l-a propus pentru expoziția emblematică planificată în cadrul „Timișoara – Capitală Europeanăa Culturii”. Sub titlul Brâncuși, izvoare românești și perspective universale, această expoziție va marca întoarcerea simbolică a acestui artist în țara natală, care nu a avut o expoziție majoră de mai bine de cincizeci de ani.

Înainte de a prezenta conținutul acestei expoziții, curatorul Doina Lemny oferă o scurtă trecere în revistă a carierei artistice a lui Brâncuși pentru a înțelege mai bine rolul său în modernizarea sculpturii, forța sa în dialog cu cei mai mari artiști ai secolului XX.

Un documentar de prezentare a Ansamblului Monumental Târgu Jiu din România – singura lucrare monumentală pe care Brâncuși a instalat-o în aer liber – realizat pe o idee a Doinei Lemny în cadrul manifestărilor culturale ale Consiliului European din 2012, va completa prezentările celor doi invitați. Documentarul , versiunea originală în franceză, este subtitrat în spaniolă.

Un eveniment de neratat, vă așteptăm! 

foto credit: ©Hervé Véronèse Centre Pompidou