Trei decenii de teatru românesc în Franţa

Trei decenii de teatru românesc în Franţa

Voci şi imagini, să învăţăm să fim liberi, să reinventăm prezentul fără a uita trecutul


Intâlnire-dezbatere având ca temă teatrul românesc de după 1989 şi relaţiile pe care le-a construit în persajul teatral francez.


24 februarie 2020, ora 19.00

Palatul Béhague, Reşedinţa României în Franţa


Intâlnire-dezbatere cu :

Patrice Martinet, directorul Teatrului Athénée de la Paris

Georges Banu, profesor, critic şi eseist

Eugen Jebeleanu, autor, regizor şi co-fondator, cu Yann Verburgh, a Compagnie des Ogres

Moderatorul dezbaterii : Mirella Patureau, critic de teatru şi cercetător asociat la THALIM/CNRS, Paris


Teatrul românesc nu a fost niciodată absent din Franţa, însă, dacă a ştiut întotdeauna să îşi trimită mesageri în spaţiul francez, ultimele trei decenii au o istorie specială.

Imediat după căderea comunismului în România (decembrie 1989), o amplă acţiune de solidaritate cu România a fost dclanşată în primăvare anului 1990 la Paris. Laaceastă acţiune au participat cele mai mari nume ale scenei franceze din acel moment – Antoine Vitez, Patrice Chéreau, Gérard Désarthe, Hélène Delavault.Este organizat chiar un turneu la Bucureşti cu mai multe spectacole – turneu care s-a numit Le Printemps de la Liberté(Primăvara Libertăţii), ca un mesaj de prietenie pe care artiştii francezi l-au adus în România.

De atunci, Franţa a început să descopere un alt chip al României, o dată cu turneele artiştilor români la Paris – Ion Caramitru cu recitalul de poezie Eminescu sau cu Hamlet la Théâtre de l’Odéon, în regia lui Alexandru Tocilescu; Andrei Serban, cu Trilogia Antica, la Théâtre de la Villette, Silviu Purcărete cu Ubu Rege cu scene din Macbeth şi apoi Danaidele la Festivalul de la Avignon. Matei Vişniec devine unul dintre autorii cei mai jucaţi la Festivalul de la Avignon Off, în timp ce piesele sale sunt jucate peste tot în lume, de la Tokio la New York.

Astfel, teatrul românesc iese din izolare şi asistăm, în acelaşi timp, la o schimbare de generaţii, la apariţia unor nume noi, a unor noi viziuni regizorale, care se afirmă pe scenele franceze: Gianina Carbunariu, Nicoleta Esinencu, Alina Nelega, Mihaela Michailov, Ioana Păun, unele dintre acestea puse în lumină de recentul Sezon Franţa-România 2019. Trebuie să îi mai amintim, din această generaţie a „noului val” românesc care cunoaşte pentru prima dată un teatru fără frontiere, pe Carmen Lidia Vidu, una dintre rarele regizoare de spectacole multimedia, sau pe Alexandra Badea, integrată perfect în peisajul teatral francez şi care a devenit una dintre autoarele dramatice cele mai apreciate în ultimii ani, prezentă la Festivalul de la Avignon în secţiunea In sau la Théâtre de la Colline de la Paris, fără să îşi piardă legătura cu ţara natală. Ca şi Eugen Jebeleanu, autor şi regizor, care a realizat de curând spectacolul franco-român Itinéraires, un mare succes al ultimei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru de la Bcureşti sau pe mai multe scene din Franţa. Prin originalitatea şi forţa proiectelor sale în domeniul teatrului, cinematografiei şi, mai nou, la operei, Jebeleanu se înscrie ca o figură majoră în peisajul teatral contemporan franco-român.

Eveniment organizat în parteneriat cu Ambasada Românii în Franţa.

Intrare liberă | Rezervare obligatorie online: https://30ans-theatre-roumain.eventbrite.fr