Teatrul Evreiesc de Stat de la Bucureşti la Festivalul Culturii Evreieşti „Varşovia lui Singer”

ICR Varşovia a susţinut participarea Teatrului Evreiesc de Stat din Bucureşti la Festivalul Culturii Evreieşti „Varşovia lui Singer”, care s-a desfăşurat între 24 august şi 1 septembrie 2013, la Varşovia.

Teatrul Evreiesc de Stat a fost invitat de Fundaţia Shalom, organizatoarea Festivalului, să prezinte spectacolul Yentl de Isaac Bashevis Singer şi Leah Napolin, în regia lui Erwin Şimşensohn. Reprezentaţia a avut loc în data de 26 august pe scena Teatrului Evreiesc din Varşovia.

Festivalul Culturii Evreieşti „Varşovia lui Singer” a ajuns anul acesta la cea de-a X-a ediţie. Programul a cuprins spectacole teatrale, concerte, expoziţii, ateliere, proiecţii de film, întâlniri şi prelegeri. Festivalul a fost organizat sub patronajul Ministrului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Primarului Varşoviei şi Ambasadorilor Israelului, Statelor Unite ale Americii şi Germaniei.

Zona străzii Próżna şi a Pieţei Grzybowski din Varşovia s-a transformat pe perioada festivalului într-un ştetl colorat, plin de muzică şi dans, de la începutul secolului XX. Anul acesta Festivalul s-a extins şi pe celălalt mal al Vistulei, astfel încât o serie de concerte au fost organizate în câteva cunoscute cluburi ale cartierului varşovian Praga.

Cu Yentl, Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti îşi continuă seria de spectacole pe texte din cele mai semnificative opere ale marelui scriitor de limbă idiş, Isaac Bashevis Singer (1904-1991), născut în Polonia şi emigrat ulterior în Statele Unite ale Americii. Yentl este dramatizarea unei proze scurte scrise de Isaac Bashevis Singer – Yentl the Yeshiva Boy – pe care laureatul premiului Nobel (1978) a adaptat-o împreună cu Leah Napolin pentru Broadway. Spectacolul spune povestea unei fiice de rabin, Yentl, o tânără fată ajunsă să se răzvrătească împotriva regulilor şi perceptelor tradiţionale care limitează rolul femeii în societate şi îi refuză dreptul de a se instrui. În căutarea tainelor cunoaşterii şi înţelepciunii, precum şi a propriei identităţi, Yentl traversează un hăţiş de prejudecăţi şi obstacole de tot felul, sociale şi morale.