Poveștile migrației: expoziția «Away/ Plecat» la Berlin

O seară răcoroasă de luni și oameni care se adună din toate colțurile Berlinului. Este publicul care va asista la deschiderea festivalului de literatură „Don’t Look Back”. Startul este dat de vernisajul expoziției de fotografie «Away/ Plecat» a Elenei Stancu și a lui Cosmin Bumbuț. În clădirea Literaturhaus Berlin se regăsesc atât români, cât și străini sau autohtoni, arătând încă o dată principala virtute a artei, aceeade a uni oamenii în jurul unui demers de natură estetică. Într-o atmosferă calmă, dar foarte vie, participanții se antrenează în discuții alături de un pahar cu vin sau șampanieașteptând cuvintele de început ale artiștilor și ale curatoarei, Ricarda Ciontoș.

Elena Stancu a subliniat în discursul ei importanța capitolului migrației în România contemporană. „Acesta este un proiect personal, întrucât ne documentăm propria istorie”, a adăugat ea. Printre provocările proiectului s-au numărat nu numai accesul în comunitățile de români care au ales să trăiască departe de țară, dar și încercarea de a păstra o distanță care i-a determinat să își pună sub semnul întrebării poziția de jurnaliști.

După expoziție, curatoarea Ricarda Ciontoș a răspuns la o serie de întrebări.

Fețele migrației

În spatele acestei inițiative se află realitatea cruntă a unei generații întregi de părinți care nu se află permanent în țară, lăsând în urmă familiile și comunitățile lor. Migrația este una din temele nevralgice în România și în Europa în general. Motivul organizării acestei expoziții a fost acela de a aduce în prim-plan aceste povești de viață, să sensibilizeze publicul asupra impactului migrației și să stimuleze dialogul asupra acestei realități, spune doamna Ciontoș.

Subiectele și poveștile prezentate în cadrul expoziției au fost atent selectate cu intenția de a oferi o perspectivă diversă asupra vieților migranților, depășind clișeele legate de munci specifice și evidențiind varietatea de profesii și domenii în care aceștia se află: „Intenția a fost să arătam o diversitate de biografii care acoperă nu numai meserii cliché - oameni care lucrează pe șantier, sau ca ajutor necalificat la strâns recolta, dar și medici, artiști sau pedagogi”.

Sensibilizare prin artă

În ceea ce privește percepția migranților români sper să se vadă diversitatea poveștilor si individualitatea fiecărei biografii, a declarat Ciontoș. Expoziția a avut ca scop principal sensibilizarea publicului față de impactul migrației, evidențiind faptul că acest fenomen este o realitate globală. S-a dorit deschiderea unui dialog asupra motivelor care determină migrarea, inclusiv aspecte climatice, economice și socio-politice. Prin diversitatea biografiilor prezentate expoziția și-a propus să ofere o perspectivă comprehensivă asupra fenomenului migrator și să stimuleze empatia și înțelegerea.

Totodată, sensul expoziției este acela de a schimba, pe cât posibil, percepția publicului asupra migranților români subliniind diversitatea și individualitatea fiecărei povești. Migranții români devin astfel exemple vii ale migrării de muncă, oferind o imagine autentică și complexă asupra vieții lor. S-a dorit ca publicul să vadă dincolo de stereotipuri și să aprecieze contribuția acestor oameni în țara de destinație și în societatea globală în ansamblu ei.

Speranța în mai mult

Printre toate poveștile prezentate elementul care a impresionat cel mai mult a fost energia pozitivă și determinarea oamenilor care, în ciuda dificultăților întâmpinate în procesul de adaptare, continuă să-și urmărească visurile. Fiecare istorie de migrație, chiar și cu eșecurile sale, reprezintă un apel puternic la perseverență și la lupta pentru propriul destin și pentru propriul viitor. Ricarda Ciontoș adaugă: într-o lume în continuă schimbare migrația devine din ce în ce mai prezentă în conștiința colectivă, iar în cazul României, unde nouă milioane de oameni se află în afara țării, acest fenomen devine un aspect esențial al identității naționale.

Astfel, organizarea unei expoziții despre migranții români în Europa a devenit o necesitate, având la bază complexitatea și diversitatea experiențelor acestora.


de Alexandra Enciu


Alexandra Enciu a terminat Colegiul German „Goethe” din București și studiază antropologie socială și culturală și știința comunicării la Freie Universität din Berlin. Urmează o carieră în jurnalism și realizează practică la mai multe redacții din Germania.