LOT / Lumină, Opacitate și Transparență în pictura Danei Constantin | Curator: Ruxandra Demetrescu

Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, în colaborare cu Filiala Timișoara a Uniunii Artiștilor Plastici din România și Universitatea de Vest Timișoara (UVT) organizează, în Spațiul Piccola Galleria, în perioada 12-23 mai 2023, expoziția LOT / Lumină, Opacitate și Transparență în pictura Danei Constantin, curator Ruxandra Demetrescu. 

Vernisaj: 12 mai 2023, ora 17:00

Intrarea liberă:
Marți – vineri, 15:30-19:30
Sâmbătă și duminică, 10:00-12:30 și 15:30-19:30

Proiectul este inclus în programul Timișoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii.

LOT / Lumină, Opacitate și Transparență în pictura Danei Constantin
Mai 2023
Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția
Piccola Galleria

Activitatea artistică a Danei Constantin poate fi descifrată sub semnul unei abile strategii de ,,reabilitare” a picturii între ,,faire” și ,,magie”, pentru a relua celebra sintagmă a lui Diderot. Încercând să analizez coordonatele fundamentale ale biografiei sale artistice, am descoperit un parcurs coerent, caracterizat de simplificare, aprofundare și esențializare. Dezordinea formelor naturale a fost treptat supusă unei operații de epurare și concentrare asupra mijloacelor fundamentale ale picturii: punctul, linia, culoarea (sau, mai exact, suprafața acoperită de culori).

Ce ne propune Dana Constantin în seriile sale vizuale? Răspunsul mi se pare evident: un exercițiu atent al ochiului, ce poate duce la acea ,,emisie a ochiului”, despre care scria Ștefan Augustin Doinaș: ,,mă uit cu foc și drumul/ ia dintr-o dată foc/ implor cu ochii scrumul/ se face drum la loc”. Pentru pictoriță, fundamentală pare a fi „redarea expresiei pure a spațiului pictural reprezentat prin monocromie, ce redescoperă certitudinile simetriei/asimetriei în opoziție cu devenirea imprevizibilă a petei”.

În ciclul LOT (lumină, opacitate, transparență), realizat în primăvara acestui an, Dana Constantin experimentează mijloacele expresive a picturii în ulei pe pânză, combinându-le cu efectele surprinzătoare ale colajului, aplicat cu rigoare pe suprafața tabloului. Activitatea sa artistică este dominată de reflecția abstractă între două elemente plastice privilegiate: Suprafața și Linia, care (pro)vin din observarea directă a ritmului oferit de structurile din natură. Dialogul cu formele naturale pare să fi ajuns la o fericită concluzie, exprimată printr-o profundă explorare a arhitecturii interne a formei: citită în cheie formalistă, aceasta reamintește conceptul de „configurare arhitectonică” formulat în 1893 de Adolf von Hildebrand, pentru care conţinutul unei opere de artă era alcătuit din formele spaţiale în care se dezvăluie natura, afirmând că „problemele formei, așa cum apar în configurarea arhitectonică a unei opere, nu derivă nemijlocit din natură, constituind probleme exclusiv artistice”. În cazul Danei Constantin, esențiale sunt, după propriile mărturii, „preocupările formale și arhitecturale urmărind puterea creatoare a naturii”. LOT este, în acest moment, sinteza tuturor preocupărilor formale ce au străjuit parcursul artistic al Danei Constantin, de la epurarea aluziilor vegetale la structuri cromatice dominate de linii severe, până la recuperarea unei dimensiuni organic-abstractizante.

Dana Constantin continuă să privească concentrat realitatea pe care o vede, pentru a identifica esența dincolo de aparență. Sau, pentru a-l cita pe poet: „o magică vedere/ emisie de ochi/ vremelnică ședere/ a marelui deochi” (Ștefan Augustin Doinaș).

Ruxandra Demetrescu



Ruxandra Demetrescu (n.1954) este istoric de artă, profesor de istoria și teoria artei la Departamen-tul de Studii Doctorale al Universității Naționale de Arte București, unde predă teoria artei, studii muzeale și artă românească modernă. A fost rector al Universității Naționale de Arte București (2006–2012) și primul director al ICR Berlin (1999–2003). Cercetarea sa este centrată pe istoria și teoria artei în spațiul de limbă germană (Konrad Fiedler, Alois Riegl, Aby Warburg, Walter Benjamin) și artă românească interbelică și modernă. A fost professor invitat la Universitatea Humboldt în toamna anului 2012. A coordonat proiecte și a curatoriat expoziții personale ale artiștilor români. A publicat numeroase texte în cataloage de expoziție ale artiștilor români contemporani.

Dana Constantin s-a născut la Târgu-Mureș, România, la data de 12 iulie 1962. În 1988, a obținut diploma de licență în Pictură la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu”, Facultatea de Arte Plastice și Decorative din Cluj-Napoca. Este artist vizual/pictor și profesor la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara, România. Are o activitate artistică intensă și a expus în numeroase galerii și muzee atât din țară, cât și din străinătate. În România: 17 expoziții personale, peste 38 de expoziții de grup, peste 50 de expoziții colective, peste 15 expoziții naționale și 8 bienale naționale. În străinătate: 3 expoziții personale, peste 27 de expoziții de grup, 5 expoziții de artă românească (sub auspiciile unor ministere sau fundații culturale) și 15 bienale internaționale.


...


LOT / Light, Transparency, Opacity in Dana Constantin’s Painting
Romanian Institute of Culture and Humanistic Research – Venice
May 2023
Piccola Galleria

Dana Constantin’s artistic activity can be interpreted as a skilful strategy of ‘rehabilitating’ painting between le faire and la magie, to use Diderot’s well-known words. Trying to analyze the fundamental coordinates of her artistic biography, I have discovered a coherent trajectory characterized by simplification, thoroughness, and essentialization. The disorder of natural forms was gradually subjected to purification and concentration of the fundamental means of painting: the point, the line and colour (or, more precisely, the surface covered in colours).

What does Dana Constantin propose in her visual series? The answer seems obvious to me: a careful exercise of the gaze, which can lead to that ‘emission of the eye’ the poet Ștefan Augustin Doinaş wrote about: ‘my gaze is fire and the road/suddenly takes fire/my gaze begs and the ashes/change back into a road’. For the painter, ‘to render the pure expression of the pictorial space represented by the monochrome, rediscovering the certainty of symmetry/asymmetry in opposition to the unpredictable becoming of the spot’ seems fundamental.

In the LOT cycle (light, transparency, opacity), created during this spring, Dana Constantin experiments with the expressive possibilities of oil painting, combined with the surprising effects of collage. The visual synthesis between appearance and essence is mediated by the abstract reflection between two privileged elements: the Surface and the Line, which derive from the direct observation of the rhythm set by the structures existing in nature. The exciting dialogue with the natural forms has now reached a happy conclusion expressed in the profound exploration of the internal architecture of form: interpreted in a formalistic key, it recalls the concept of ‘architectonic setting’ formulated in 1893 by Adolf von Hildebrand, for whom an artwork is composed of spatial forms in which nature is revealed and who stated that ‘the problems of form arising from the architectonic setting of a work do not derive directly from nature but are exclusively artistic.’ In Dana Constantin’s case, as she herself confesses, the essence lies in ‘the formal and architectonic concern with nature’s creative power’.

LOT is, at this moment, the synthesis of all the form-related concerns that have accompanied Dana Constantin in her artistic journey from the purification of the vegetal allusions to the chromatic structures dominated by rigid lines and the recovery of an organic–abstracting-rendering dimension.The artist keeps looking at reality with concentration, to discover the essence beyond the appearance. Or, to quote the poet Ştefan Augustin Doinaş again: ‘a magical gaze/a radiating eye/a momentary stay/of the magic spell’.

Ruxandra Demetrescu




Ruxandra Demetrescu (b.1954), art historian, professor of art history and theory at the Department of Doctoral Studies of the National University of Arts in Bucharest, Romania, where she teaches art theory, museum studies and modern Romanian art. She was the Rector of the National University of Arts in Bucharest (2006–2012) and the first Director of the Romanian Cultural Institute in Berlin, Germany (1999–2003). Her research focuses are the history of art theories in German-speaking space (Konrad Fiedler, Alois Riegl, Aby Warburg, Walter Benjamin) and Romanian interwar artistic modernity. She was Rudolf Arnheim visiting professorat the Humboldt University in the fall of 2012. She coordinated research projects and curated solo shows of contemporary Romanian artists. Published numerous texts in Romanian contemporary visual artists’ exhibition catalogues.

Dana Constantin was born in Târgu-Mureș, Romania, on 12 July 1962. In 1988, she majored in Painting at the ‘Ion Andreescu’ Institute of Plastic Arts, Faculty of Plastic and Decorative Arts in Cluj-Napoca. She is a visual artist/painter and a professor at the Faculty of Arts and Design of the West University of Timișoara, Romania. She has had an intense artistic activity and has exhibited in many galleries and museums both in the country and abroad. In Romania: 17 solo exhibitions, over 38 group exhibitions, over 50 collective exhibitions, over 15 national exhibitions, and 8 national biennials. Abroad: 3 solo exhibitions, over 27 group exhibitions, 5 Romanian art exhibitions (under auspices of certain ministries or cultural foundations), and 15 international biennials.