ICR promovează România în Europa prin industriile creative. „Cartierul Creativ“ din București se mută la Madrid

Publicul spaniol și internațional va putea descoperi industriile creative și poveștile artiștilor bucureșteni ce dau personalitate „Cartierului Creativ“ în cadrul Festivalului de Design din Madrid , desfășurat în perioada 15 februarie – 31 martie 2019.

Proiectul ce conține expoziția „Made in Bucharest Creative Quarter“ este organizat de Institutul Cultural Român și The Institute, cu sprijinul Ambasadei României în Regatul Spaniei.

„ICR a devenit, în ultimii ani, o instituţie care face cunoscută România în plan european, prin proiectele dedicate industriilor creative. Identitatea noastră s-a constituit, în plan istoric, printr-un proces cumulativ, dar este și un proces viu, ce capătă noi valenţe pe măsură ce România evoluează. Tocmai de aceea, trebuie să acordăm o șansă reală culturii contemporane şi creativităţii”, declară Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român (ICR). Președintele ICR adaugă că, pe de o parte, există, la nivel european, o mișcare importantă de atragere a publicului spre artă, spre cultură, spre valori care dau sens și valoare vieţii, iar, pe de altă parte, o curiozitate crescândă de a descoperi cultura celorlaltor popoare, ceea ce îi definește pe cei cu care împărţim acest spaţiu european.

Evenimentul va marca și inaugurarea noului sediu al Institutului Cultural Român de la Madrid cu un traseu expoziţional ce se articulează în jurul a nouă categorii: artă vizuală, muzică, modă, magazine, designeri, artele spectacolului, spații alternative, hub-uri, cafenele și baruri. Expoziţia va include, de asemenea, obiecte semnate de artiştii Saddo, Mădălina Teler (De Ceramică), Ana Bănică, Mona Vulpoiu (Utopic), precum și piese din portofoliul magazinelor Dizainăr (Ubikubi, Ceramic Sparrow și RUSBO) și Meșteshukar ButiQ (Radu Abraham). Acestora li se adaugă materiale video semnate de Carmen Secăreanu, Ioana Ciolacu, Adelina Ivan, AFMF și Entrance, dar și o înregistrare de muzică electronică marca Electric Brother.

„Ne propunem să demonstrăm modul în care un cartier și comunitatea creativă formată în jurul acestuia pot îmbunătăți percepția asupra unui oraș, dar și calitatea vieții de aici“, susține Andrei Borțun, director executiv al The Institute.

„Cartierul creativ este un proiect ce lasă să se întrevadă, prin raportarea echilibrată la ce a fost, ce este și ce va fi, acel năzuit orizont al permanenței. Demersul este exemplar prin ingeniozitatea și grația cu care evită două tentații cărora li se cade nu de puține ori pradă: pe de-o parte o înnoire fără substanță reală, de dragul noutății, pe de alta glorificarea vetustă, lipsită de vitalitate, a unei moșteniri care merită cu siguranță mai mult. Invităm astfel publicul spaniol să ne descopere, să ne cunoască valorile pe care, ulterior, să le aprecieze şi să le promoveze“, conchide Liliana Țuroiu, președintele Insitutului Cultural Român. Participarea românească la Madrid Design Festival se bucură de cea mai importantă vizibilitate de care s-au bucurat industriile creative românești până la acest moment, expoziția și povestea Cartierul Creativ fiind recenzate în revista „Icon“, distribuită în Spania, Londra, Paris și Milano în 170.000 de exemplare.

....................................................................................................................................

INFORMAȚII BACKGROUND

Institutul Cultural Român (ICR), autoritate administrativă autonomă, potrivit Legii 356/2003, inițiază, organizează și dezvoltă capacități asociative, de mobilizare și convergență în jurul unor proiecte culturale de interes național. Activitatea ICR antrenează și include, sub diferite forme, personalități de prestigiu (…), instituționalizând un parteneriat activ cu societatea civilă, pentru realizarea de acțiuni și de evenimente în spiritul european al comunicării culturale. Scopul ICR este reprezentarea, promovarea și protejarea culturii și civilizației naționale în țară și în străinătate.

Cartierul Creativ”, un proiect inițiat de The Institute, este delimitat de străzile Berzei – Calea Griviței – Calea Victoriei și își propune să fructifice energiile și potențialul antreprenorial și de dezvoltare urbană al industriilor creative. Este un nod al efervescențelor comunităților creative suprapus unui spațiu care are deja istoria și infrastructura necesare catalizării și accelerării motoarelor ecosistemului cultural și creativ. Inițiativa contribuie la coagularea comunității locale a industriilor creative și potențează astfel identitatea culturală a Bucureștiului. Institutul Cultural Român și The Institute continuă prin acest proiect parteneriatul ce a presupus, pe lângă expozițiile de design itinerate în România în orașe precum Cluj, Brașov și Timișoara, numeroase expoziții găzduite de reprezentanțe ale Institutului în orașe cu industrii creative efervescente precum Londra, Paris, Stockholm, Madrid și Viena.

Madrid Design Festival, aflat la a II-a ediție, este deschis publicului în perioada 1- 28 februarie 2019 cu 202 de activităţi ce includ 53 de expoziţii, 12 instalaţii. De-a lungul lunii februarie, Madridul va găzdui Festivalul Internaţional al Designului, oraşul dobândind astfel un statut privilegiat la nivel internaţional, cel de capitală a acestor arte. Festivalul îşi propune să sensibilizeze oamenii faţă de importanţa artei care ne poate transfoma viaţa cotidiană. Iar, pentru a difuza limbajul universal pe care îl vehiculează designul, proiectul va ocupa întregul oraş. Această a doua ediţie va cuprinde noi discipline, cum ar fi gastronomia şi muzica. Astfel, iniţiativa cuprinde Madrid Design Festival Awards, dar şi MadridDesignPro şi Festival OFF. În timp ce Săptămânile Designului de la Paris, Berlin, Stockholm sau London Design Festival nu depăşesc zece zile, Madrid Design Festival se desfăşoara non stop patru săptămâni. Anul trecut, programul official a cuprins peste 200 de întâlniri, 320 de designeri şi profesionişti ai domeniului, 48 de expoziţii şi instalaţii urbane repartizate în 28 de muzee şi instituţii partenere şi a avut mai mult de 163.000 de vizitatori.