‘FRANCOFONIA - ORIZONT CULTURAL COMUN’ - Conferință susținută de dramaturgul Matei Vișniec în cadrul Lunii Francofoniei la Luxemburg

Teatrul Național din Luxemburg va găzdui în data de 22 martie 2023, conferința ‘FRANCOFONIA - ORIZONT CULTURAL COMUN’, susținută de poetul, dramaturgul și jurnalistul Matei Vișniec. Cu această ocazie, criticul literar Franck Colotte, profesor la Universitatea din Luxemburg și membru corespondent al Academiei Naționale din Metz, va prezenta, în deschiderea conferinței, câteva dintre cele mai recente volumesemnate de Matei Vișniec – publicate, atât în România, cât și în Franța – și va puncta câteva dintre cele mai relevante aspecte legate de evoluția teatrului francofon.


Proiectul face parte din seria de manifestări culturale derulate în programul „Luna Francofoniei la Luxemburg” și este organizat la inițiativa Institutului Cultural Român de la Bruxelles, având sprijinul unor prestigioși parteneri precum Ambasada României în Marele Ducat al Luxemburgului, Ambasada Franței și Institutul Francez din Luxemburg.

Cu peste 50 de ani în urmă, deveneam „francofil” văzînd filme franceze în oraşul meu natal din nordul României, ascultând muzică franceză la radio şi citindu-i pe Jules Verne, pe Alexandre Dumas, pe Hugo, pe Balzac, pe Camus... În mod paradoxal, cultura franceză a fost mai prezentă în ţările Europei de răsărit înainte de căderea comunismului decât după 1990. În ce mă priveşte, fac parte din generaţia care vede în Franţa o fereastră spre universalitate. Cred că românii au o legătură profundă cu limba franceză, întrucât ea face parte din codul genetic al limbii române moderne. Iar, istoric vorbind, România modernă s-a constituit şi s-a structurat datorită unor profunde legături cu Franţa, spre care s-au îndreptat în mod „natural” nenumăraţi artişti şi intelectuali români. Francofonia, ca orizont comun pentru sute de milioane de oameni de pe planetă, este un fond preţios de idei şi de practici politice şi culturale, un mod de a fi şi de a gândi, un efort creativ de promovare a diversităţii într-o lume deseori tentată să cedeze în faţa „confortului” gândirii unice.”(Matei Vişniec)

Teatrul Național din Luxemburg - un centru important al teatrului european - a găzduit, în luna martie 2022, premiera spectacolului ‘Scaunele’ de Eugène Ionesco, în regia lui Gábor Tompa, precum și o conferință ce a urmat premierei - eveniment care i-a avut ca invitați pe Oana Pellea, Dragoș Buhagiar și Patrick Le Mauff, alături de Frank Hoffmann, directorul TNL, și regretatul academician și critic de teatru George Banu.

Matei Vişniec

Poet, dramaturg, romancier, jurnalist, Matei Vişniec s-a născut pe 29 ianuarie 1956 la Rădăuţi, în judeţul Suceava. Matei Vişniec a descoperit în literatură un spaţiu de libertate şi s-a hrănit cu pagini din Kafka, Dostoievski, Camus, Poe, Hemingway, Oscar Wilde, Caragiale, Nichita Stănescu.

I-au plăcut foarte mult suprarealiştii, dadaiştii, povestirile fantastice, teatrul absurdului şi al grotescului, poezia onirică şi chiar teatrul realist anglo-saxon, pe scurt, aproape totul - cu excepţia realismului socialist.

A debutat cu poezie în 1972 în revista Luceafărul, pe cînd era elev. Mai tîrziu, stabilit la Bucureşti unde a făcut studii de filosofie şi istorie, s-a numărat printre fondatorii Cenaclului de luni condus de criticul Nicolae Manolescu. A crezut în rezistenţa culturală şi în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul, prostia şi răutatea. Mai crede şi astăzi că teatrul, poezia şi romanul pot atenua spălarea pe creier operată de societatea de consum, de mode, de industria de divertisment şi de noile tehnologii care însingurează omul.

A debutat în volum în 1980, la editura Albatros, cu o culegere de poeme intitulată ‘La noapte va ninge’.

Devenit autor interzis, confruntat continuu cu cenzura pieselor sale, Matei Vişniec s-a refugiat în 1987 în Franţa unde a cerut azil politic. După căderea comunismului a trăit practic între Vest şi Est, încercînd să construiască poduri culturale între Franţa şi România. Din 1990 pînă în martie 2022, a lucrat ca jurnalist la Radio France Internationale.

Piesele sale scrise în franceză au apărut la editurile Lansman, Actes-Sud Papiers, Non Lieu, L’œil du Prince, Espace d’un Instant.

Matei Vişniec este autorul mai multor volume de poezie, a şase romane, a unei culegeri de nuvele şi a peste 50 de piese de teatru. Cel mai recent roman al său, apărut în 2021 la Editura Polirom, este intitulat ‘Un secol de ceaţă’.

Numeroase premii i-au răsplătit activitatea, începînd cu ‘Premiul pentru poezie’ acordat de Uniunea Scriitorilor din România în 1984 pentru volumul ‘Înţeleptul la ora de ceai’. El a mai obţinut premiul Academiei Române, precum şi premiul pentru întreaga activitate al Uniunii Teatrale din România (UNITER).

În Franţa, i-a fost decernat de mai multe ori ‘Premiul Presei’ la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon, Premiul european’ acordat de Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici (SACD), precum şi ‘Premiul de literatură europeană Jean Monnet’ (în 2016) pentru romanul Negustorul de începuturi de roman’.

Piesele lui Matei Vişniec sunt traduse în peste 30 de limbi şi s-au aflat pe afiş în numeroase ţări. Unele dintre ele au fost montate în teatre importante din Europa : Teatrul Rond Point des Champs Élysées la Paris, Teatrul Stary din Cracovia, Teatrul Piccolo din Milano, Teatrul Regal din Stokholm, Teatrul Young Vic din Londra, Teatrul Naţional din Istanbul, Teatrul Maxim Gorki din Berlin, Teatrul Naţional din Sofia, Teatro Stabile din Torino, Teatrul Amalia din Salonic.

La Suceava, regiunea sa natală, a fost creat în 2016 un teatru muncipal care poartă numele lui Matei Vişniec.

Distincţii în România: Ordinul Naţional Serviciul Credincios în grad de Mare Ofiţer.

Distincţii în Franţa: Chevalier des Arts et des Lettres, L’Ordre National du Mérite.