Expoziția „Cerul Apei” a artiștilor Bogdana Contraș, Eugen Pană și Daniel Răgușitu la IRCCU Veneția

Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția organizează, în colaborare cu Uniunea Artiștilor Plastici din România și Universitatea din București, în spațiul Piccola Galleria, în perioada 30 iunie - 4 iulie 2023, expoziția Cerul Apei, curator Alexandra Crăciun, cu lucrări ale artiștilor Bogdana Contraș, Eugen Pană și Daniel Răgușitu.

Vernisajul are loc vineri, 30 iunie, de la ora 17:00.

Expoziţia va fi deschisă pentru public zilnic, în intervalul orar 16:00–21:00.

“O picătură de apă puternică este de ajuns pentru a crea o lume și pentru a putea topi noaptea.” nota Gaston Bachelard în volumul “Apa și visele” plasând imaginarul apei sub spectrul a două complexe: Complexul lui Caron și Complexul Ofeliei.

Aceste complexe ale morții și implicit ale trecerii către un “dincolo” - imposibil de descifrat, plasează morfologiile apei într-un regim al similitudinii cu fluxul și refluxul destinului uman: “Să dispari în apa adâncă sau să dispari într-un orizont îndepărtat, să te asociezi cu profunzimea sau cu infinitul, iată destinul omenesc ce-și află imaginea în destinul apei.”

Prelungind în orizont plastic poetica lui Gaston Bachelard, expoziția Cerul apei se construiește pe fondul unei interogații fundamentale: ”Există o formă de transcendență a apei, un cer al oglinzilor transparente, acvatice ce poate reflecta nadirul undelor - în zenit?”

Lucrările artiștilor Daniel Răgușitu, Bogdana Contraș și Eugen Pană reprezintă trei forme posibile ale unui răspuns.

Spațiul dens, colorat, aerul solidificat în verde, albastru sau oranj este, în viziunea artistului Daniel Răgușitu o formă a “cerului undă”. El topește abstract siluete, insule de lumina bizantină, auriferă, îngeri acvatici și cochiliile unor gasteropode în mareea unor ferestre prin care apele de lumină par să izvorască fără oprire.

“Cerul apei” pentru Daniel Răgușitu este, în egală măsură, auroră și crepuscul. Bântuit de câte un gând, văzduhul lichid ia forma unduitoare a liniei curbe, în timp ce arhangheli de lumină se înălță peste marginea lumii, cu corpuri de nimb.

Artista Bogdana Contraş desenează zbor fără umbră. Apă sau nor, zenit sau nadir, piatră sau sevă, toate formele lumii sunt zugrăvite cu precauția unui fior metafizic, într-o sintaxă în care lumea pare a se sprijini pe levitația diafană a fulgului, prins impropriu sub muchiile unui bizar tetraedru.

Într-o lumină egală, însă, sub pânza freatică a lumii, se petrece un paradox. Trupul lucrurilor devine proiecție, ca în caverna lui Platon, făcând fiecare obiect să pară nepământean. Și atunci, nufărul se poate prinde de cer, iar copacii pot crește din piatra podului sau din mare.

Pentru Eugen Pană, vitraliul este o cortină colorată aruncată asupra luminii.

Bucăţile de sticlă care compun vitraliile sale - sunt amprentate de gând. Ramele de lemn strâng vitraliul, așa cum pământul adună vârtejul unui râu.

“Cerul apei” lui Eugen Pană este când orb, când deschis ca o revelație, inundat de culoare, adiacent vibrației lumii, izvoditor.

Vitraliile joacă astfel un joc dublu, secant.

Spre deosebire de apă, ele nu pot fi niciodată oglindă. Ele sunt drumuri, călătorii ale culorii, fără să dea niciodată același chip înapoi. Și acesta este felul în care în lucrările lui Eugen Pană, apa se transformă într-un cer vertical.


Prof.univ.dr.habil. Alexandra Crăciun este curator, istoric de artă membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, Filiala Critică de Artă, precum și directoarea Departamentului de Științe ale Comunicării din cadrul Facultății de Litere a Universității din București, unde predă cursurile Comunicare și mentalitate postmodernă, Identitate și reprezentare – paradigme actuale, Formarea imaginii de marcă și a reprezentărilor colective, Strategii publicitare, Introducere în teoria publicității, Copywriting, Comportamentul consumatorului. A absolvit Universitatea de Națională de Arte, secția Istoria și Teoria Artei și Facultatea de Litere a Universității din București, secția română-engleză. A susținut cursuri și conferințe la numeroase universități din Europa și a fondat un departament interdisciplinar de studii culturale românești în cadrul Universității din Regensburg, Germania. A vernisat expoziții și a derulat proiecte curatoriale cu artiști români și străini în Toulouse, Albi, Grenade, Bruxelles, Munchen, Regensburg, etc. Este autoarea volumelor „Mic tratat de heterotopie pentru un utilizator postmodern” (2012, Editura Presa Universitară, Cluj), „Narcisismul şi problemele reflectării” (2002, Editura Paideia, București) „Branding pentru numărătorii de stele” (2012, Editura Ars Docendi, București).

Daniel Răgușitu (n.1967) este artist plastic, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România din 1997. Este cunoscut pentru picturile sale abstracte, cu suprafețe mari de culori puternice în tentă vibrată, cu elemente preluate din tehnica icoanei pe lemn. Este o prezență constantă pe simezele din țară, atât în expoziții personale cât și la expozițiile organizate de Uniunea Artiștilor Plastici din România; participă la expoziții colective și de grup în Germania și Franța; în intervalul 2002-2005 a fost membru al grupului Salmastru, alături de Ion Anghel, Anca Koller și alți artiști din generația lui; în 1999 a fost distins cu un premiu pentru gravură contemporană la Bienala de Gravură „Iosif Iser”; în 1998 a primit Premiul Tineretului pentru Desen la Salonul Internațional de Artă Contemporană de la Reșița; lucrările sale se regăsesc în colacții private din Italia, Marea Britanie, Franța, Elveția, Mexic, Columbia, SUA și Olanda.

Bogdana Contraș (n.1977) este artist plastic membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România din 2001. A studiat pictura la Universitatea Națională de Arte București cu profesorii Vladimir Zamfirescu și Marin Gherasim; în 2006 a primit o bursă KulturKontakt la Academia Internațională de Vară de la Salzburg; în 1998 a obținut un premiu la concursul „Accente & Amprente”; participă constant la rezidențe artistice, simpozioane și tabere de creație din țară și din străinătate; este o prezență constantă la expozițiile și saloanele organizate de UAP și de muzee din țară, precum și la expoziții de grup și colective din străinătate, precum expoziția „Tendenze visive dopo postmodernismo” (2018, Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea Pisa), „Add to Address Book” (2015, Museum of Young Art - MOYA, Austria) sau „Let's Talk About Migration” (2007, Galeria Municipală de Artă Salonic).

Eugen Pană (n.1970) a absolvit Universitatea Națională de Arte București în 1996, la secția dedicată artelor focului (ceramică, sticlă, metal) din cadrul Facultății de Arte Decorative; este membru titular al Uniunii Artiștilor Plastici din România din anul 2001; participă la majoritatea expozițiilor colective și saloanelor de artă decorativă și de bijuterie de autor organizate în țară, precum și la expoziții de grup; creează și execută vitralii, bijuterii și alte elemente de scenografie pentru film și teatru; a realizat trofee pentru concursuri și festivaluri organizate de Radio România Cultural; are lucrări în colecții private din Belgia, Franța, Italia, Japonia, România.

Intrarea este liberă.