EXPO | După Cădere Paris/Bucureşti

Vernisaj ora 18:30

Galeria Macadam a Institutului Cultural Român

1 rue de l'Exposition, Paris 75007

 

Institutul Cultural Român de la Paris prezintă, în cadrul Sezonului Franţa-România, expoziţia "După Cădere Paris/Bucureşti", la Galeria Macadam a Institutului, în perioada 4-14 decembrie 2018. Vernisajul va avea loc în 4 decembrie, în prezenţa curatoarei, Ioana Tomşa, şi a iniţiatoarei proiectului, Wanda Mihuleac.

Expoziţia itinerantă care va fi prezentată la Paris este prima parte a proiectului expoziţional, cea de-a doua urmând să se desfăşoare în vara anului 2019 la Galeria Galateca la Bucureşti, în cadrul sezonului Franţa în România.

Expoziţia va cuprinde:

  • După Cădere – o serie foto-video, realizată în 2016 de artistul Alain Snyers (care a realizat mai multe acțiuni furtive cu Andrei Cădere în 1975, la Dijon, în Franța), pe rue de Bucarest din Paris și de Ioana Tomșa, performance-artist, care a realizat același scenariu si pe strada Paris din București;
  • Video, obiecte şi fotografii ale performance-ului susținut în 2010 la galeria Arnaud Lefevre, Paris, de artista franceză Francine Flandrin;
  • Cutia-arhivă Cădere, realizată de artistul Lefevre Jean Claude – prieten al lui Cădere, care a perpetuat memoria acestuia executând acţiuni artistice la mormântul lui Cădere sau reluând traseele acestuia prin cartierul Saint-Germain-des-Près;
  • Două lucrări ale pictorului Petru Lucaci, purtând urmele beţelor colorate ale lui Cădere.

Alături de expoziţie este prevăzută şi editarea unui catalog la Editura Transignum. Cartea este concepută ca o sinteză-document a traseului București/Paris, cu o serie de fotografii însoțite de texte teoretice de Sophie Lapalu, Doina Lemny, și de interviuri cu Jean Le Gac, Lefevre Lean Claude, Wanda Mihuleac, Alain Snyers şi Ioana Tomşa.

 

Proiectul debutează în 2003, când Wanda Mihuleac remarcă similitudinile dar și diferențele dintre două cartiere, unul în Parisul adoptiv, altul în București, a căror trăsătură comună este că sunt compuse din străzi ce poartă numele unor capitale (în mare parte) europene. La Paris, rue de Bucarest face parte din cartierul din jurul stației de metrou Europe, din arondismentul 9, alături de alte străzi-oraș, precum Amsterdam, Moscova, Londra, Atena…Regăsim aceeași nomenclatură și la București, unde strada Paris leagă două noduri importante ale orașului si se deschide, de-a stânga și de-a dreapta, spre străzile Praga, Varșovia, Londra, Washington, Roma…Dar ceea ce se aseamană toponimic se separă pe teren. Pe strada București, din Paris : clădiri înalte, hausmanniene, mic petic de verdeață la intersecția cu strada Moscova, liceul internațional Condorcet la celălalt capăt al micuței străzi de 150 m din acest cartier de mici comercianți. Pe strada Paris, din București, atmosfera e rezidențială pe mai bine de 850 m, lărgimea drumului variază, ca și cea a troutuarelor încărcate cu cu mașini parcate în dreptul vilelor Belle Epoque ce găzduiesc ambasade, locuințe și cabinete de avocatură, camere de supraveghere, cu gradini ce dau spre strada cu de tei pitici, deși, și iasomie. Din punct de vedere cultural, s-ar putea spune ca cele două străzi „respiră” identic și că în acest fel „ceva” din Bucureși este în Paris și, reciproc, ceva din Paris este în București, în sensul circulației, reperelor. Am ales deci să privim din această perspectivă parcursul București-Paris al artistului român Andrei Cădere, mort la Paris în 1978,  remarcat prin practica sa artistică itinerantă, deambulatorie, folosind bețe din lemn colorat.

Intrarea este liberă.