EXPO | Contemporary Infinite


20/10/2018 - 31/10/2018

Vernisaj: 19/10/2018, ora 18

Galeria Macadam, Institutul Cultural Român de la Paris, 1 Rue de l'Exposition, 75007, Paris

Expoziţia este deschisă în timpul orarului de funcţionare a Institutului: de luni până vineri, de la 10:00 la 13:00 şi de la 14:00 la 18:00

Acces gratuit


Institutul Cultural Român are onoarea de a fi gazda expoziţiei Contemporary Infinite, un proiect inaugurat în luna februarie la ICR Berlin şi care prezintă, pentru cea de-a doua ediţie, o selecţie de noi opere.

Reunind operele artiştilor de origine germană Gregor Hildebrandt şi Milen Till, expoziţia de la ICR Paris se va derula până în inima capitalei Franţei, pe bulevardul Winston Churchill, unde o sculptură realizată de Gregor Hildebrandt, prezentată în cadrul FIACProjects (18-21/10/2018), este acum plasată în spaţiul public.

Conceptul expoziției, cât și lucrările prezentate, sunt inspirate din creația și viziunea radicală a doi mari artiști români, Constantin Brâncuși și Andrei Cădere, în special din explorarea noţiunii lor de infinit.

Atât Gregor Hildebrandt cât și Milen Till, prin modul lor de a trata această noțiune, prin sculptură și colaj, reușesc să aducă istoria artei într-un discurs contemporan. Prin abordarea semiotică, operele de artă prezentate îmbină elemente vizuale și principii fudamentale ale formelor caracteristice lui Brâncuși și Cădere.

Constantin Brâncuși (1876 - 1957) este considerat un inițiator al modernismului și unul dintre cei mai influenți artiști ai secolului XX. Brâncuși s-a născut în România, iar în anul 1904 a pornit pe jos spre Paris, unde cariera sa s-a dezvoltat surprinzător. În procesul său de creație artistică, atât forma în raport cu spațiul, cât și materialiatea au jucat un rol important pentru marele sculptor, care a modificat raportul între operă şi piedestalul său, redefinând conceptul de sculptură. El producea adesea variațiuni ale aceleiași sculpturi, reluând anumite teme în nenumărate variante şi dezvoltând astfel ideea de sculptură în serie.

Una dintre lucrările remarcabile ale lui Brâncuși este Coloana Infinitului (1938), care a inspirat de-a lungul timpului mulți artiști, printre care chiar Andrei Cădere (1934-1978), unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai artei conceptuale radicale.

Andrei Căderes-a născut în Polonia, dar a crescut în România și a emigrat la Paris în 1967. El a devenit cunoscut prin Bara de lemn rotund (1973), coloana-baston portabilă, compusă din elemente cilindrice colorate, a căror lun­gime este egală cu diametrul și a căror or­donare cromatică, după un anumit algo­ritm, include, întotdeauna, o eroare volun­ta­ră, cea care conferă fiecarui element singularitatea sa. Prin opera sa, Cădere transcende limitele tradiționale dintre pictură și sculptură, definindu-și practica artistică „peinture sans fin” („pictură fără sfârșit”).

Expoziția își propune să evidenţieze momentul în care conceptul si opera artistului depăşesc simpla relaţie cu piesele la care fac referire, pentru a o transpune intr-un alt context social si cultural.

Pentru Contemporary Infinite, Gregor Hildebrandt a conceput două coloane adiționale seriei sale, adesea considerată un omagiu adus artiștilor care îl inspiră. Pentru această expozție el a creat Cădere – Saâdane - Brâncuși (2018), o coloană compusă din discuri de vinil colorate și termoformate, montate pe un soclu de marmură. Lucrarea se extinde pe verticală, având la bază un singur element repetat, variat prin alternanța culorilor a uneia dintre barele de lemn rotund ale lui Andrei Cădere. Aceeaşi compoziție a culorilor fiind preluată și de către artistul Saâdane Afif în lucrarea L'André (2008 - 2010).

Intitulată în mod tautologic Säule (coloană în limba germană), cea de-a doua sculptură este compusă din elemente din bronz care preiau forma discurilor de vinil termoformate. Ea se extinde până la o înălţime de opt metri şi va fi prezentată în faţă la Grand Palais pe durata FIAC Projects.

În ambele cazuri, artistul evocă tema infinitudinii prin ritmicitatea formei bine definite, cu proporții și compoziție a culorilor precis determinate. Operele sale lasă loc pentru multiple interpretări, dar în același timp oferă indicii clare privind sursele de inspiraţie prin titlurile lucrărilor. 

Milen Till prezintă Constantin, Cădere,o lucrare dedicată primei ediții a evenimentului de artă de la Berlin. Operă care face parte din seria Wie aus dem Gesicht geschnitten(2017-proces continuu), un colaj ludic care prezintă portretul lui Brâncuși ilustrat cu a sa coloană nesfârșită și pe cea a lui Cădere, cu bara de lemn rotund. Prin jocul său de imagini, controlat, Till asociază simbolic destinele celor doi artiști într-o singură lucrare. Noțiunea de infinit este prezentă prin elementele vizuale utilizate, dar și ca un concept al nenumăratelor posibilități de compunere a imaginilor eterogene într-un tablou. 

Opera lui Till poate fi considerată și o aluzie la cultura internetului în spațiul contemporan, în care „cut-paste” face parte dintr-un un limbaj comun.

Creațiile lui Gregor Hildebrandt și Milen Till au un punct de întâlnire comun prin referința lor specifică către istoria artei. Această expoziție nu este doar un tribut adus lui Constantin Brâncuși și lui Andrei Cădere, ci mai ales un îndemn pentru vizitatori de a reflecta asupra evoluției noţiunii de infinit de-a lungul a cel puțin trei generații de artiști.

Gregor Hildebrandt s-a născut în 1974 la Bad Homburg, iar acum locuiește și lucrează în Berlin.

A absolvit Hochschule der Künste Berlin în 2002, după ce ulterior studiase la Universitatea din Mainz în perioada 1995-1999. Din anul 2015, Hildebrandt a fost numit profesor de pictură la Akademie der Bildenden Künste din München. Procesul de creaţie al lui Gregor Hildebrandt se bazează pe reprezentări minimaliste asociate cu aspecte ale artei conceptuale, de multe ori cu referințe către muzică, film, literatură și istoria artei. El foloseste frecvent casete audio şi video dar şi viniluri ca materie primă pentru sculpturile, instalațiile şi tablourile sale.

Milen Till s-a născut în 1984 la München, unde locuieşte, lucrează şi studiază în prezent,la Akademie der Bildenden Künste. Practica sa artistică este adesea orientată spre combinarea a diferite imagini sau obiecte, care împreună formează o simbioză suprarealistă. El conduce o explorare printr-o varietate de tehnici, incluzând fotografie, obiect sau instalație conceptuală. Munca artistică a lui Milen Till se bazează pe o estetică bine definită, unde abordarea ludică pe care o adoptă lasă loc pentru interpretări, iar adesea mesajul imaginilor este echivoc pentru privitor. Subiectele operelor işi au rădăcinile în viaţa de zi cu zi, şi sunt compuse sau suprapuse cu fragmente de imagini ale personalităților celebre, de obicei din istoria artei.

Curator : Maria Niţulescu

Acest eveniment este susţinut cu generozitate de către galeriile Almine Rech Gallery şi Galerie Perrotin.