Artă mecanică în expoziție. 95 de ani de motociclism românesc în dialog cu Ducati Bande Rosse

Arta mecanica in expozitie 95 de ani de motociclism romanesc in dialog cu Ducati Bande Rosse

În perioada 3-15 decembrie 2018, Accademia di Romania in Roma, în colaborare cu Scuderia storica DUCATI „Bande Rosse” și Retromobil Club Român, sub patronajul DUCATI Italia, organizează Expoziția Artă mecanică în expoziție. 95 de ani de motociclism românesc în dialog cu Ducati Bande Rosse, în Galeria de artă Accademia di Romania in Roma.

Expoziția cuprinde exemplare prestigioase de motociclete din colecția privată Ducati Bande Rosse, de la Cucciolo 1945 la Compasso d'Oro 2014, adică din Perioada Postbelică până în prezent.

1. DUCATI Cucciolo Siata (1945); 2. DUCATI Cucciolo T2 (1948); 3. DUCATI 60 (1949); 4. DUCATI 60 Sport (1950); 5. DUCATI T85 (1960); 6. DUCATI 175 Desmo (1957 - 1960); 7. DUCATI 450 Spaggiari (1970); 8. DUCATI TT2 (1981 - 1982); 9. DUCATI Supersport 400 (1992); 10. DUCATI 748 (2002); 11. DUCATI Sport 1000 S (2007); 12. DUCATI 1198 (2011); 13. DUCATI 1199 Compasso d' Oro (2014).

De asemenea, Scuderia Ducati Bande Rosse va expune și alte obiecte istorice de colecție și autentice, precum primul model de radio creat de Ducati în 1939, precum și motorul modelului „Cucciolo”, produs de aceeași marcă chiar în zilele Referendumului din 1946. Această expoziție se dorește a fi un omagiu adus de o prestigioasă marcă de motociclete italiene (considerată reprezentativă pentru Made in Italy chiar de către Ministerul Italian al Afacerilor Externe (care are în expoziție permanentă un DUCATI 2014 la sediul central din Roma) motociclismului românesc, care în acest an sărbătorește 95 de ani de la fondarea primului club român de motociclism, Moto Club Român.

Pentru a celebra această continuitate a sportului pe două roți, Retromobil Club Român va participa cu o selecție de fotografii, cărți, documente, medalii, plachete și cupe care evocă activitatea sa și păstrează vie memoria pionerilor motociclismului românesc.

La vernisaj* vor fi invitați să prezinte expoziția: dl.Bogdan Coconoiu, președinte al Retromobil Club Român, dl. Fabio Reggiani, proprietar al clubului Scuderie “Bande Rosse”, reprezentanții Ducati Roma. Invitat special va fi Tiberiu Troia, cel mai titrat campion la nivel european al motociclismului românesc, și în același timp, cel mai cunoscut realizator de emisiuni TV și blogger în domeniu, care va documenta întreg evenimentul, pentru a realiza o ediție a emisiunii sale la postul DIGI24, precum și pentru un articol în revista Auto Moto Club, varianta românească a celei mai vechi reviste europene din lumea motociclismului.

Anul acesta se împlinesc 95 de ani de la fondarea Moto Clubului Român, prilej cu care Retromobil Club Romania (R.C.R.), asociația colecționarilor și restauratorilor de vehicule istorice din România, membră a Federației Internaționale a Vehiculelor Istorice (F.I.V.A.) și-a propus să organizeze o serie de evenimente care să omagieze pionerii motociclismului românesc. Una dintre manifestări, și anume prima manifestare culturală a Clubului dincolo de granițele țării, va fi cea de la Accademia di Romania in Roma.

Prima competiție motociclistică din România a avut loc in data de 25 mai 1914, pe distanța București - Pitești și retur (total 216 km.). Un numeros public și mulți motocicliști amatori au ținut să asiste la București ca și la Pitești la plecarea și la sosirea concurenților. Primul loc a fost ocupat de Constantin Silișteanu pe motocicleta „Moto-Reve” cu un timp de 3 ore și 17 minute, urmat de locotenentul Săulescu („Triumph”) și Marin Moraru.

La 15 martie 1923 s-a semnat actul constitutiv al Moto Clubului Român (M.C.R.) sub președinția maiorului Theodor Săulescu, asociație care a contribuit la dezvoltarea motociclismului românesc prin organizarea a numeroase competiții sportive interne și internaționale. Asociația și-a desfășurat activitatea sub Înaltul Patronaj al A.S.R. Principele Nicolae, președintele de onoare al M.C.R.

Fondarea M.C.R. a fost relativ târzie, dacă ne gândim că Automobil Clubul Român fusese fondat în aprilie 1904. Pasiunea și dăruirea membrilor Moto Clubului Român, grupați în filiale în București, Timișoara, Brașov, Sibiu, Oradea și Cernăuți, au făcut însă ca sportul motociclist să se dezvolte foarte rapid și să ia o amploare mai mare decât cel automobilistic. Această tendința a devenit și mai pregnantă după cel de-al doilea Război Mondial, când pentru un deceniu (1954-1964) nu s-au desfășurat curse automobilistice în România, timp în care motociclismul sportiv a înflorit.

Din 1927 M.C.R. s-a afiliat la Federația Internațională a Cluburilor Motocicliste (F.I.C.M. – fondată în 1904) astăzi devenită F.I.M. – Federația Internațională de Motociclism. În anul 1934 în România s-a înființat prima federație de motociclism din lume A.R.M.A„Asociația Româna a Motocicliștilor Alergători” care a reunit cluburi din diverse zone ale țării.

Printre pionerii motociclismului romanesc se numără Constantin Sădeanu, Constantin Silișteanu, Marin Mareș, Gheorghe Nadu, Constantin Popescu, Theodor Porojan, Marin Moraru și Nicolae Ionescu-Cristea.

Una dintre figurile marcante ale istoriei motociclismului românesc a fost, desigur, Majestatea Sa Regele Mihai.

Intrare la eveniment este liberă. Pentru informații despre programul de vizitare al expoziției, urmăriți pagina de Facebook ARR: https://www.facebook.com/AccademiaDiRomania


*Artă mecanică în expoziție. 95 de ani de motociclism românesc în dialog cu Ducati Bande Rosse a avut vernisajul în data de 3 decembrie 2018, la Galeria Accademiei di Romania in Roma.