„România în viziuni medievale și moderne” la ICR Beijing

Romania in viziuni medievale si moderne la ICR Beijing

ICR Beijing organizează evenimentul „România prin viziuni medievale și moderne”, cu trei componente de valoare, conferința „Grafica românească modernă”, vernisajul expoziţiei de gravură „TWO VISIONS – Definition of Civilization” și spectacolul de muzică medievală „Noua muzică veche”. Sâmbătă, 18 martie 2017, ora 10.30, la sediul ICR Beijng va avea loc conferinţa „Grafica românească modernă” a ultimelor trei decenii, susţinută de istoricul şi teoreticianul de artă Mihai Plămădeală. În cadrul conferinței, vor fi prezentate imagini reprezentative cu lucrări, expoziţii, și artişti. Conferința va fi însoţită de vernisajul expoziţiei de gravură intitulată „TWO VISIONS – Definition of Civilization”, semnată de artiştii Mircia Dumitrescu, Florin Stoiciu și Răzvan Constantin Caratănase. La expoziție vor lua cuvântul domnul Constantin Lupeanu, directorul ICR Beijing și Mihai Plămădeală, istoric și teoretician de artă.

Expoziția este deschisă publicului larg în perioada 18 martie – 19 mai 2017.

Expoziţia reuneşte trei dintre graficienii cu vizibilitate internaţională, a căror activitate artistică se înscrie în cele mai înalte standarde, constituindu-se totodată o carte de vizită pentru mişcarea artistică, dar şi pentru învăţământul superior artistic din România. Artistii Mircia Dumitrescu, Florin Stoiciu şi Răzvan Caratănase aparţin unor generaţii distincte: 1940 - 1960 - 1980. Academicianul şi profesorul universitar Mircia Dumitrescu, la rândul său elev al maestrului Vasile Kazar, i-a fost maestru lui Florin Stoiciu, care avea să-l îndrume ca artist pe Răzvan Caratănase, aflat şi el de opt ani în sistemul didactic universitar (Universtitatea Naţională de Arte Bucureşti şi Facultatea de Arte Constanţa). Tematica expoziţiei reunește diverse subiecte, secvențe, fragmente istorice, în parametrii culturali de la Roma și Grecia antică și până la Renaștere, Baroc, Rococo, Clasicism, cu extensie spre platforma postmodernistă. Un areal imagistic cu variațiuni stilistice şi cu mesaje artistice transmise pe diferite nivele de receptare.

În zilele 19 și 21 martie 2017 a avut loc spectacolul „Noua muzică veche” susținut de către formația de muzică medievală „Nomen Est Omen”, la Centrul Cultural Dong Cheng, de la ora 15.00 și la Facultatea de Pedagogie Muzicală a Universității Lianhe din Beijing, de la ora 16.30. S-au interpretat compoziţii medievale şi renascentiste în formule camerale, dar cu influențe moderne, cele mai renumite culegeri medievale, reprezentând spiritul european al secolelor XIII – XVII. Armonia şi structurile modale sunt păstrate în varianta recuperată din documentele perioadei, variaţiunile şi improvizaţiile fiind clar delimitate şi prezentate cu ghilimelele postmoderne de rigoare. Dincolo de rezultatele artistice obţinute, formaţia încearcă să stabilească un mod inedit de atitudine scenică, ce nu comportă doar angajamente formale, ci defineşte abordarea novatoare a actului artistic, văzut ca mijloc esenţial de comunicare între oameni. Muzica Europei, denumită uneori „muzică veche” este o ofertă viabilă pentru spectatorul din alte spaţii geografice şi culturale. Ceea ce a interesat şi interesează este coerenţa temelor muzicale alese, rotaţia instrumentelor, distribuţia solourilor, abordarea modalǎ, totul în relaţie cu orizontul de aşteptare al omului contemporan, al cărui mod de manifestare este diferit faţă de cel din trecut.

Membrii componenţi ai formaţiei „Nomen Est Omen” sunt Mihai Plămădeală – instrumente de suflat (alto / sopran), Marcel Sâpcu și Cristian Sâpcu – instrumente de suflat (bas / bariton), Anca Dobre – instrumente de percuţie. Spectacolul se adresează auditoriului în ideea de a încuraja un nou mod de receptare a actului cultural.

Mihai Plămădeală este istoric de artă, curator, artist vizual, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România – Secţia de Critică și membru fondator al Asociaţiei Culturale Nomen Est Omen, absolvent al unui Master la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, Facultatea de Istoria şi Teoria Artei (2009). A primit premii și distincții, precum medalia „Nicolae Tonitza” acordată de Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad pentru merite deosebite în activitatea curatorială (2016), premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România pentru cronică expoziţională (2012), premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România pentru curatoriat „Vasile Drăguţ” (2012). A publicat zeci de articole, studii de specialitate, rubrici permanente pe teme de arte vizuale, în revistele „Tribuna” (2015 - prezent), „Observator Cultural” (2007 - 2015), „Cultura” (2005 - 2007), a fost colaborator la revistele Arta, Arhitectura, Dilema Veche, Vitraliu. A avut numeroase apariții editoriale și a susținut conferințe la Bienala Naţională de Artă Contemporană „Nicolae Tonitza”, Bienala Naţională de Artă Contemporană „Gheorghe D. Anghel”, Sculptura românească în metal, între decorativ, monumental şi arhitectural, Revista Arhitectura nr. 3, Cristian Diţoiu – Ecleraj, album, editura Centrul Cultural „Palatele Brâncoveneşti, Maria Cioată – Înălţare, album, editura UNARTE, George Apostu sau legătura neîntreruptă dintre cer şi pământ - Conferinţă susţinută la Universitatea „George Bacovia” (Bacău), în cadrul Simpozionului Naţional de Estetică „Apostu 80”, 14 noiembrie 2014 şi text în revista Vitraliu nr.3-4 (43) noiembrie 2014, Florentina Voichi - Transmigrări, album de artă, editura Centrului de Cultură „George Apostu” Bacău 2014, Mircea Roman - Coji: album de sculptură, Târgu-Jiu, Editura Măiastra, 2014, George Tiutin - De la materie la sens / From Matter to Meaning, Editura Centrul Cultural, „Palatele Brâncoveneşti”, Bucureşti, 2014, Anuala Artelor: Centrul Artistic Baia Mare 2013, Editura Eikon, Cluj Napoca 2013, Metalul 2012, Editura UNArte, Bucureşti 2012, Muzica la marile curţi europene - Conferinţă în cadrul festivalului Sighişoara Medievală 2013, INSEMNE - Atanasiu Delamare Ioan / Csapo Dup Reka, Editura EXIGENT, Bucureşti 2013 etc. De altfel, a curatoriat și a sustinut prezentari la numeroase expoziții.

Formaţia de Muzică Medievală şi Renascentistă Nomen Est Omen fost înfiinţată în 1995 la Bucureşti, de către artistul Mihai Plămădeală.  Până în 2016, Nomen Est Omen a realizat cincisprezece albume de studio sau concert (între care trei compilaţii tematice cu piese remasterizate şi bonus track-uri), a susţinut sute de concerte în ţară și străinătate şi a beneficiat de difuzări la radio şi televiziune. La acestea se pot adăuga ilustraţia sonorǎ pentru o sumă de filme artistice şi documentare, piese de teatru sau spectacole. În paralel cu activitatea scenică, membrii ansamblului susţin cursuri, conferinţe, seminarii sau workshop-uri despre muzica, arta, cultura şi civilizaţia Evului Mediu şi Renaşterii. Nomen Est Omen este o expresie latină care se traduce prin „numele înseamnă (determină) destinul”. Ideea sintagmei este aceea că lucrurile sunt unite prin legături invizibile şi că trasarea destinului conduce spre împlinirea sa. Dincolo de numeroasele provocări artistice şi experimente scenice (pornind de la componenţă, gen, repertoriu şi până la imagine) cel mai relevant fapt a fost că Nomen Est Omen a devenit cap de afiş pe scena festivalieră a muzicii medievale şi renascentiste din România. Trei ani de la prima apariţie, în faţa Turnului Cizmarilor din Sighişoara, Nomen Est Omen concerta deja la Banca Mondialǎ din Washington. În afară de turneul internaţional din Statele Unite, Nomen Est Omen a mai întreprins până în prezent un turneu în Italia (2011) şi unul Cipru (2013). După 2005 s-a înregistrat un surprinzǎtor reviriment al festivalurilor, puse sub egida reconstiturilor istorice. Sighişoara, Sibiu, Mediaş, Suceava, Bistriţa, Arad, Alba Iulia, Hunedoara, Târgu Mureş, Iaşi, Bucureşti, Craiova, Braşov, Feldioara, Rȃşnov sau Ardud sunt doar cȃteva dintre oraşele sau localitǎţile unde se organizeazǎ anual astfel de evenimente. Rotaţia pe scenele festivaliere a celor şapte – opt formaţii de gen din ţară, la care se pot adăuga şi o sumă de alte câteva formaţii străine invitate, aduce în discuţie ideea neoficialǎ de stagiuni pe parcursul ultimului deceniu. Nomen Est Omen şi-a configurat o poziţie clarǎ şi concisǎ în peisajul menţionat. Turneele internaţionale (Statele Unite, Italia sau Cipru) sau cele naţionale (din toate regiunile României), apariţiile TV sau cele cincisprezece albume editate până în 2016, evenimente desfăşurate pe parcursul celor douăzeci şi unu de ani de existenţă, atestă nivelul formaţiei.