- 14 January 2025
- Etichete ICR Institutul Cultural Roman Regulament general Burse
Programul Bursele Institutului Cultural Român are ca scop sprijinirea cercetătorilor, traducătorilor, jurnaliștilor culturali, și, nu în ultimul rând, a artiștilor, în efortul lor de pregătire specializată, atât în România, cât și în străinătate, asigurând o comunicare permanentă între diferite platforme internaționale care să susțină și să valorifice rezultatele muncii acestora.
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1
(1) Bursele pentru cercetare şi documentare şi alte forme de sprijin material (rezidențe) se acordă persoanelor fizice, în condițiile prevăzute de prezentul regulament, cu încadrarea în cuantumul sumelor alocate cu această destinație.
(2)Sumele acordate pentru bursele pentru cercetare și documentare și alte forme de sprijin material (rezidențe) se utilizează numai în scopul pentru care au fost alocate.
Art. 2
(1)Personalul contractual din cadrul Institutului Cultural Român, precum și rudele acestora (rude de gradul I și soți/soții)nu pot beneficia de aceste burse de cercetare și documentare și alte forme de sprijin material (rezidențe) pe perioada derulării contractului individual de muncă.
(2)Persoanele fizice pot candida pentru mai multe tipuri de burse, dar vor beneficia de o singură bursă pentru cercetare și documentare sau de altă formă de sprijin material (rezidențe) o singură dată în cursul unui an bugetar.
(3) Persoanele fizice care au beneficiat de o bursă pentru cercetare și documentare sau de o altă formă de sprijin material (rezidență) nu vor mai putea candida pe o perioadă de cinci ani.
(4) Excepție de la art. 2 alin. (3) fac persoanele care au beneficiat de Burse (rezidențe) pentru traducători în formare și care pot primi, în intervalul de cinci ani stipulat mai sus, o Bursă pentru traducători profesioniști.
(5) Candidații declarați câștigători de către comisiile de evaluare și care din motive personale sau profesionale nu pot efectua stagiul complet de cercetare, nu vor primi bursa și vor fi înlocuiți cu alți candidați, în ordinea punctajului obținut.
CAPITOLUL II
PROCEDURA DE ACORDARE A BURSELOR PENTRU CERCETARE ŞI DOCUMENTARE ŞI A ALTOR FORME DE SPRIJIN MATERIAL (REZIDENŢE)
Art. 3
Bursele de cercetare şi documentare şi alte forme de sprijin material
(rezidențe) vor fi acordate pentru următoarele domenii:
1. Arte vizuale, curatoriat şi critică de artă, muzeologie/muzeografie;
2. Muzică şi muzicologie;
3. Jurnalism;
4. Traduceri;
5. Arhitectură, urbanism şi design;
6. Literatură şi critică literară;
7. Patrimoniu cultural;
8. Management cultural;
9. Științe economice;
10. Științe umane și sociale;
11. Diplomație culturală;
12. Schimb cultural şi/sau ştiinţific.
Art. 4
(1)Bursele pentru cercetare, creație, documentare, schimb intercultural sau ştiinţific şi alte forme de sprijin material (rezidenţe) se acordă pe bază criteriilor de evaluare şi selecţie aprobate la nivelul Institutului Cultural Român.
(2) În fiecare an bugetar, sesiunile de evaluare şi selecţie se organizează conform anexelor la prezentul regulament.
(3) Președintele Institutului Cultural Român poate aproba organizarea altor sesiuni de evaluare și selecție la alte date decât cele menționate la alin. (2), cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în cazul în care numărul de burse nu este acoperit sau numărul dosarelor de candidatură depuse a fost mai mic decât numărul de burse acordate.
Art. 5
(1)Anunţul privind organizarea selecţiei va fi publicat pe site-ul Institutului Cultural Român şi pe site-urile institutelor culturale româneşti din străinătate, după caz, şi se va afişa la sediul acestora.
(2) Anunțul privind organizarea selecției cuprinde: domeniile pentru care se organizează selecţia, termenul limită de depunere a dosarelor, documentele necesare pentru dosarul de solicitare, criteriile de evaluare, precum şi suma alocată fiecărei burse pentru studii şi altor forme de sprijin material (rezidenţe).
Art. 6
(1) Dosarul de solicitare a burselor de cercetare și documentare şi a altor forme de sprijin material (rezidențe) trebuie să conțină, obligatoriu și cumulativ, următoarele documente:
a) formularul de înscriere la selecție, semnat şi datat, în care se precizează obligatoriu denumirea bursei pentru studii şi a altor forme de sprijin material (rezidențe), perioada pentru care se solicită finanțare, precum și adresa de corespondență și datele de contact ale solicitantului;
b) curriculum vitae, conținând informații detaliate asupra activității competiționale a candidatului;
c) copie după actul de identitate/pașaport;
d) copie după diploma de licență; în condițiile în care candidatul este și absolvent de studii aprofundate, se vor adăuga copii şi după aceste acte, conform anexelor;
e) scrisoare de intenție și proiect de lucru;
f) două scrisori de recomandare de la specialiști în domeniul de cercetare propus.
(2) Dosarul de solicitare a burselor și a altor forme de sprijin material (rezidenţe) poate să conţină și alte documente relevante în afara celor menționate la alin. (1), conform celor specificate în anexele la prezentul regulament.
(3) Dosarele se transmit online pe adresa comunicată în anunțul public de ICR sau prin link de transfer în perioada de înscriere comunicată de ICR.
(4) Dosarele incomplete sau trimise după expirarea perioadei de depunere vor fi declarate neeligibile.
(5)Se transmit spre informare membrilor Comitetului Director motivele cu privire la fiecare dintre dosarele de candidatură declarate neeligibile.
(6) Candidații vor depune documentele necesare înscrierii, în copie simplă, împreună cu declarația pe proprie răspundere, semnată, datată, din care să rezulte că documentele sunt conforme cu originalul.
Art. 7 Cuantumul burselor pentru studii și al altor forme de sprijin material (rezidenţe) este stabilit în anexele prezentului regulament.
Art. 8Criteriile de evaluare a solicitărilor pentru acordarea burselor pentru studii și a altor forme de sprijin material (rezidenţe) vor fi comunicate odată cu anunțul privind organizarea selecției conform art. 6 alin. (1).
Art.9
(1) Evaluarea și acordarea burselor de cercetare și documentare și a
altor forme de sprijin material se face în baza hotărârii comisiilor de
evaluare şi selecţie.
(2)Listele conținând propunerile pentru membrii care vor face parte din comisiile de evaluare și selecție vor rezulta din consultarea unor instituții de profil.
(3)Comisiile de evaluare şi selecţie suntaprobate în Comitetul Director şi sunt constituite dintr-un număr impar de membri numiți prin ordin al Președintelui.
(4)Coordonatorii programului de burse și rezidențe au rol de secretar al comisiei de evaluare a dosarelor (pun la dispoziția membrilor comisiei dosarele candidaților, tehnoredactează procesele verbale încheiate de membrii comisiei).
Art. 10
(1)Fiecare solicitare este analizată de membrii comisiei şi evaluată potrivit dispozițiilor art. 9.
(2)Prin hotărârea
comisiei se stabilește rezultatul selecției (clasamentul rezultat în urma
evaluării).
(3) Lista finală (admiși și respinși), cuprinzând rezultatele selecției
cât și perioadele de acordare a burselor pentru cercetare și documentare şi a
altor forme de sprijin material (rezidenţe) va fi transmisă spre informare
membrilor Comitetului Director al Institutului Cultural Român, înainte ca
aceasta să fie publicată.
Art. 11
(1) Lista cuprinzând elementele prevăzute la art. 10 alin. (3) se va publica pe site-ul Institutului Cultural Român şi pe site-urile institutelor culturale românești din străinătate, după caz, și se va afișa la sediul acestora, în termen de maximum zece zile de la emiterea hotărârii de către comisia de evaluare şi selecţie.
Art. 12
(1)Contestațiile se transmit online pe adresa comunicată în anunțul public de ICR, în termen de maximum trei zile lucrătoare de la data publicării listei. Contestația trebuie să fie semnată de către candidat.
(2) Comisia pentru soluționarea contestațiilor va fi alcătuită dintr-un număr impar de membri. Din comisia pentru soluționarea contestațiilor nu pot face parte persoanele care anterior au fost membre în comisiile inițiale de evaluare şi selecţie.
(3)Componența comisiei pentru soluționarea contestațiilor cât și a listei supleanților va fi decisă odată cu componența Comisiei de evaluare și selecție în cadrul ședinței de Comitet Director.
(4) Contestaţiile se soluţionează în termen de maximum cincisprezece (15) zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor.
(5) Rezultatele privind soluţionarea contestaţiilor vor fi comunicate individual candidaților prin e-mail și vor fi postate pe site.
CAPITOLUL III. CONTRACTUL DE BURSĂ
Art. 13
(1)Acordarea burselor pentru cercetare și documentare şi a altor forme de sprijin material (rezidenţe) se face în baza unui contract încheiat între Institutul Cultural Român şi beneficiar.
(2)Contractul prevăzut la alin. (1) va cuprinde, în mod obligatoriu, toate elementele specifice unui contract, precum: asumarea folosirii bursei în scopul pentru care a fost acordată, redactarea unor rapoarte de activitate care să certifice aceste activități, să participe la activitățile întreprinse de ICR pe durata șederii acestora în ţările alese, să menționeze în cadrul tuturor comunicărilor ştiinţifice, publice (presa scrisă, radio, TV şi site-uri de internet), respectiv în cadrul materialelor redactate pe durata stagiului, faptul că produsul a fost obținut în urma cercetării efectuate în calitate de bursier al Institutului Cultural Român. De asemenea, contractul de bursă va mai conține clauze specifice privind rezilierea contractului, precum și clauze privind restituirea sumelor acordate în cazul rezilierii contractului.
(3)În cazul traducătorilor, atât cei în formare, cât și cei profesioniști, la obligațiile menționate anterior se adaugă și obligativitatea de a trimite, în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei de bursă, un extras cuprins între cinci (5) pagini, în cazul traducătorilor în formare și zece (10) pagini pentru traducătorii profesioniști, din traducerea pe care o efectuează. Bursierii au libertatea de a alege fragmentul dorit, pe care îl vor trimite, alături de extrasul din opera scrisă în limba originală.
(4) Redactarea rapoartelor (intermediar, unde este cazul, și final) se face în conformitate cu specificul fiecărei burse. Raportul intermediar și raportul final trebuie sa fie conforme cu modelul prevăzut de anexele prezentului regulament. Raportul trebuie să fie datat și semnat de către bursier.
(5) În cazul traducătorilor în formare trebuie să fie cuprinse toate tipurile de activități specifice bursei, întreprinse pe perioada desfășurării stagiului, inclusiv extrase din actele studiate sau cele întocmite de către bursier (plan de cercetare, calendar al activităților, acte aferente conferințelor, workshop-urilor etc.).
(6)În cazul burselor care nu implică instituții partenere, bursierul este obligat, prin contract, să facă dovada deplasării sale în/din România, după caz, prin bilete de avion, tren, autocar etc., cât și dovada participării în cadrul activităților întreprinse la instituția menționată în dosarul de candidatură.
(7)Raportul final pentru fiecare bursă trebuie trimis până la data de 15 decembrie a anului bugetar.
(8)În cazul în care, în condiții speciale și din motive întemeiate, perioada de desfășurare a bursei depășește sfârșitul anului bugetar, raportul final trebuie trimis în maximum cincisprezece (15) zile de la finalizarea bursei.