Record de vizitatori la Bienala de Artă de la Veneția 2022, care a inclus trei proiecte ale unor artiști români, susținute de ICR

Cea de-a 59-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă - La Biennale di Venezia 2022 s-a încheiat duminică, 27 noiembrie, după șapte luni în care s-au înregistrat nu mai puțin de 800.000 de vizitatori. Ediția de anul acesta a Bienalei de la Veneția, desfășurată în jurul conceptului curatorial „The Milk of Dreams“, ales de curatoarea Cecilia Alemani, a avut astfel cea mai mare prezență din istoria de 127 de ani a evenimentului. Institutul Cultural Român a susținut prezența a trei proiecte ale unor artiști români la cea de-a 59-a ediție a Bienalei Internaționale de Artă de la Veneția, proiecte care s-au bucurat de un ecou deosebit în presa internațională.

Proiectul care a reprezentat România la Bienală, în urma concursului organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român, a fost expoziția „Tu ești un alt eu - O catedrală a corpului”realizată de artista și regizoarea Adina Pintilie și curatoriată de Cosmin Costinaș și Viktor Neumann. Pavilionul României a fost împărțit în două zone diferite, dar complementare: spațiul mai întunecat și mai mare invita la procese individuale de autoreflecție printr-o porozitate a ecranului dintre protagoniști și public. O încăpere mai mică, dar luminoasă, făcea referire la spațiul de autodescoperire colectivă și restaurativă din lungmetrajul „Touch Me Not” al Adinei Pintilie și îi expunea pe vizitatori unul celuilalt. Proiectul a avut de asemenea o componentă de realitate virtuală, cu o instalație găzduită de Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția.

Expoziția „Tu ești un alt eu - O catedrală a corpului”a fost inclusă de presa de specialitate în clasamente și articole ce vizează cele mai apreciate participări naționale la ediția de anul acesta a Bienalei. Publicații de referință din lumea artelor vizuale au menționat atenția deosebită de care s-a bucurat Pavilionul României pe scena internațională.

ARTPRESS a numit Pavilionul României „o capodoperă a momentului”: „Adina Pintilie imaginează un spațiu de convivialitate dincolo de granițe și raționamente binare. Frumusețea copleșitoare a imaginilor și o coloană sonoră superbă potențează aceste confesiuni de o onestitate tulburătoare, ce destabilizează și transcend discursurile și perspectivele convenționale [...] O artistă în deplinătatea mijloacelor sale de expresie, pe care vă recomandăm să o urmăriți îndeaproape.” (Elisabeth Couturier)

E-flux - Art & Education:- “You Are Another Me ne invită să ne reevaluăm relațiile cu realitatea, vulnerabilitatea și frumusețea de a trăi în propriul corp. Deși probabil că expozițiile nu au capacitatea de a transforma singure status quo-ul, You Are Another Me pune în scenă o alternativă viabilă. (...) Imersând total privitorul în explorările filmice ale intimității, instalația multi-screen încurajează o înțelegere psihosomatică a faptului că diferențele de vârstă, sex, orientare sexuală și abilități nu sunt motive suficiente pentru a separa sinele de ceilalți. (....) Transgresând aceste dihotomii normative și excluzive (...), spațiul expozițional devine un spațiu al introspecției, al acceptării, învățării și, în cele din urmă, al celebrării împreună, dincolo de granițe si limite.” (Monica Seiceanu)

Frieze:„Lucrarea de realitate virtuală a Adinei Pintilie are un impact puternic nu datorită artificiilor tehnologice, ci pentru că reușește să facă privitorul să înțeleagă la un nivel profund, intim, experiențele acestor oameni. Sentimentul de a fi o altă persoană într-o simulare poate fi straniu, inconfortabil, și de-a dreptul tulburător. Lucrarea lui Pintilie este o reușită impresionantă în orice medium, dar mai ales rară în VR.”(Josie Thaddeus-Johns)

Al doilea proiect sprijinit de Institutul Cultural Român la Bienala de la Veneția este „Encyclopedia of Relations”, al artistei Alexandra Pirici, care a făcut parte, alături de peste 200 de artiști din toată lumea, din expoziția principală a Bienalei, numită „The Milk of Dreams” și curatoriată de Cecilia Alemani. „Encyclopedia of Relations” reprezintă o acțiune performativă continuă bazată pe întrupări ale relațiilor colective în biologie și botanică, susținută de șase dansatori. Coregrafia a fost prezentată în Pavilionul Central din Giardini pe durata celor șapte luni ale Bienalei și nu a trecut neobservată de presa internațională.

”Prin coregrafie și mișcare, Encyclopedia of Relations subliniază interconexiunea lumii noastre și prezintă cunoștințele ca fiind mereu în transformare și evoluție. Șase interpreți se reconfigurează continuu în forme și structuri inspirate de diferite interacțiuni și relații care se întrepătrund folosind mișcarea, sunetul și cuvântul rostit.” scria artdaily.com, care nota că proiectul lui Pirici este singurul performance la Expoziția Internațională de Artă din acest an.

Un eveniment colateral al ediției de anul acesta a Bienalei Internaționale de Artă de la Veneția a fost proiectul „Eugen Raportoru: The Abduction from the Seraglio and Roma Women: Performative Strategies of Resistance”, curatoriat de Ilina Schileru și comisionat de European Roma Institute for Arts and Culture (ERIAC). Evenimentul a fost găzduit de Palazzo Loredan, sediul uneia dintre cele mai importante instituții de cultură din Veneția: Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti.

Proiectul „Eugen Raportoru: The Abduction from the Seraglio and Roma Women: Performative Strategies of Resistance” a cuprins expoziția cu lucrări de pictură și instalații in situ cu titlul „The Abduction from the Seraglio” / „Răpirea din Serai” și alte evenimente conexe grupate sub titlul „Roma Women: Performative Strategies of Resistance”, difuzate în cadrul Pavilionului și, parțial, pe site-ul ERIAC. Printre evenimentele difuzate pe site-ul ERIAC, au putut fi urmărite performance-urile „The Best Child in the World”, susținut de Alina Șerban, „Undoing the Archive of Persecution+Reconstituting Romani Women’s Subjectivity”, susținut de Ioanida Costache, și „Healing Rituals”, interpretat de Mihaela Drăgan & Giuvlipen Theatre.

Proiectul a fost inclus de site-ul hypeandhyper.com printre cele care trebuie văzute la ediția din acest an a Bienalei de la Veneția, subliniind că ”vizitatorii din Europa de Est ai spațiului expozițional Palazzo Loredan vor fi uimiți de un sentiment de familiaritate, deoarece instalația evocă amintiri șterse din trecut”.

”Expoziția reprezintă o nouă piatră de hotar pentru mișcarea culturală a romilor în istoria artei europene. (…) Privitorul este invitat să mediteze asupra configurației specifice spațiu-timp a noțiunilor de identitate și istorie, dar și de traumă, speranță, corp și afecțiune.”, a remarcat la rândul său site-ul pikasus.com.

Ediția din 2023 a Bienalei de Arhitectură de la Veneția se va desfășura în perioada 20 mai – 26 noiembrie. Tema celei de-a 18-a ediții a Expoziției Internaționale de Arhitectură - la Biennale di Venezia, lansată de către curatorul acestei ediții, Lesley Lokko, este „Laboratorul viitorului”. Informații detaliate despre conceptul curatoarei și tema ediției sunt disponibile online, la adresa https://www.labiennale.org/en/architecture/2023 .