Publicul portughez, încântat de participarea românească din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Almada

Publicul portughez, incantat de participarea romaneasca din cadrul Festivalului International de Teatru de la Almada

În perioada 4-18 iulie 2015 s-a desfăşurat cea de-a 32-a ediţie a Festivalului Internațional de Teatru de la Almada, cea mai importantă manifestare de acest gen din Portugalia. Institutul Cultural Român de la Lisabona, alături de Compania de Teatru din Almada, a prezentat două spectacole, cu un total de patru reprezentații, în interpretarea actorilor de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

Spectatorii au vizionat Livada de vișini de A. P. Cehov, în regia lui Roberto Bacci, a cărei reprezentație a avut loc în data de 12 iulie, ora 18.00, în sala mare a Teatrului da Trindade din Lisabona și Spectatorul condamnat la moarte de Matei Vișniec, în regia lui Răzvan Mureșan, care a fost jucată în zilele de 13 iulie (ora 21.30), 14 iulie (ora 16.00) și 15 iulie (ora 21.30), în sala Experimental a Teatrului Municipal Joaquim Benite din Almada (Av. Prof. Egas Moniz).

Livada de vișini, un spectacol după un text clasic de Cehov, în montarea regizorului Roberto Bacci, a cucerit publicul portughez prin transpunerea inedită și îndrăzneaţă. O scenă inundată în alb, populată cu năluci, cu văluri prelungi care simulează văzduhul şi vântul, mii de petale imaculate, costume predominat albe, sala însăşi înfăşată într-un alb aseptic, de spital al sentimentelor din specia nostalgiei. „Cine şi când a plantat acei vişini?” se întreabă regizorul încercând să explice această simfonie monocromă. „Ei au devenit asemenea unei opere de artă şi ni-i putem imagina precum o mare întindere fără margini, care în orce anotimp, precum un mare ceas natural, îşi schimbă culoarea. Omul şi natura au lucrat cot la cot ani de-a rândul, iar acum rezultatul e în faţa ochilor noştri. Dar timpul istoriei oamenilor se grăbeşte. Acum trebuie tăiat, distrus, trebuie săpate temeliile unei viziuni viitoare a lumii pentru vilegiaturişti, şi trebuie construit, construit, construit. Tebuie transformată opera de artă în bani, iar viitorul nostru în prezent.”

Spectatorul condamnat la moarte
este o parodie amară la adresa justiţiei de tip stalinist. O instanţă neîndurătoare, care nu ţine seama de nevinovăţia celui acuzat, astfel încît orice nevinovat poate deveni victimă, descoperindu-i-se greşeli, acolo unde ele nu există. Astfel, procesul unui criminal ascunde, de fapt, punerea sub judecată a publicului. Spectatorul este vinovat pentru că rămîne impasibil în faţa propunerii regizorului, actorilor şi, în ultimă instanţă, a autorului. Mizanscena îi plasează pe spectatori de jur împrejurul spaţiului de joc, ca într-o arenă sau ca într-o sală de tribunal, dar mai specială, în care auditoriul, pentru a-şi putea urmări reacţiile, este aşezat faţă în faţă, deoarece fiecare dintre cei prezenţi – spectatorii fiind parte din spectacol – poate fi oricînd condamnat.

Ambele spectacole au umplut sălile de la Lisabona și Almada și la final au stărnit ropote de aplauze. Spectatorul condamnat la moarte este al patrulea spectacol după Matei Vișniec prezentat în Portugalia, iar succesul de public ne-a confirmat, dacă mai era nevoie, că piesele semnate de dramaturgul român stărnesc interesul publicului lusitan și al presei de specialitate.

Participarea Ralucăi Rădulescu, jurnalist la Radio România Cultural, la ediția FTA 2015 a adus cu sine o mai mare vizibilitate a festivalului portughez în România și implicit a participării companiei de teatru din Cluj-Napoca la festivalul portughez. Această vizibilitate s-a tradus în 10 materiale scrise și audio în presa românească.

Prin colaborarea de anul acesta cu Festivalul de Teatru din Almada, ICR Lisabona a reușit să intensifice schimburile culturale în domeniul teatral dintre țara noastră și Portugalia. Directorul artistic al FTA, Rodrigo Francisco, a afirmat că sunt șanse reale ca Spectatorul… să câștige titlul de “spectacolul preferat” al publicul portughez din ediția de anul acesta, și în acest caz, echipa de la Teatrul Național din Cluj-Napoca ar urma să revina la ediția 2016 a festivalului. În plus, ICR va sprijini anul acesta, prin proiectele sale de mobilitate, participarea a cinci profesioniști din Portugalia la importante festivaluri de teatru din România (Întâlnirile Internaționale de la Cluj și FNT) pentru concretizarea de noi proiecte culturale româno-portugheze.