Romanian Performing Arts. Perspectives -
Irina Ionescu Intro
Alice Georgescu An
Alternative View of Alternative Theatre
Cristina Rusiecki The
Independents
Iulia Popovici Stage
Politics in Contemporary Romanian Theatre
Oana Stoica In Search of
Identity Trends in Contemporary
Theatre in Romania
Monica Andronescu Independent
Theatre in Bucharest Entertainment beats
Experiment
Cristina Modreanu The
Theatre of the New Generations Cracks in the Pedestal of
the Statue
Ludmila Patlanjoglu Silviu
Purcărete and the Apocalypse of Us
Ludmila Patlanjoglu Andrei
Șerban's Triumph and the Power of the Performing Arts
Ludmila Patlanjoglu "The
Crisis Syndrome" and Dr. Chekhov--A Triptych by Andrei Șerban
Octavian SaiuTowards a
Rich Theatre: A Case Study in the Reception of Eugene Ionesco on the
Romanian Stage
Gina Șerbănescu The History of Dance or the Dance of History?
The 2015 National Theatre Festival: Historical Perspectives and New Horizons
***
Institutul Cultural Român a editat o publicație online în limba engleză care oferă, prin multitudinea de puncte de vedere și perspective, o imagine cuprinzătoare asupra artelor spectacolului din România celor mai recenți ani. Coordonatorul proiectului editorial este Irina Ionescu, teatrolog, director al Direcției Programe din cadrul Direcției Generale Reprezentanțe în Străinătate (ICR). Textele reunite în Romanian Performing Arts. Perspectives sunt semnate de critici și teoreticieni ai artelor spectacolului: Alice Georgescu, Cristina Rusiecki, Iulia Popovici, Oana Stoica, Monica Andronescu, Cristina Modreanu, Ludmila Patlanjoglu, Octavian Saiu și Gina Șerbănescu.
„Am încercat să prindem în texte și imagini cele mai importante direcții la nivelul politicilor culturale, dar și la nivel estetic, să oferim informații despre ideile care au circulat sau circulă în domeniu, despre spectacolele-eveniment care au avut loc, despre spațiile de joc, dar și despre artiștii și autorii români cei mai apreciați de public sau de critica de specialitate. Sperăm că am reușit să realizăm un material util partenerilor noștri instituționali internaționali - producători de teatru, selecționeri și curatori pentru festivaluri de artele spectacolului, critici de teatru și jurnaliști culturali. Ne-am dorit să prezentăm un discurs echilibrat, care să nu fie dominat de date istorice sau de analize academice. Am preferat accentele puse pe informație și comentariile critice bine ancorate în practica jurnalistică de bună calitate.
Am intenționat conceperea unui instrument pentru diseminarea informației culturale, provocarea unui punct de pornire pentru momente de reflecție sau pentru viitoare documentări personale, din dorința unei mai bune conectări a artelor scenice românești cu piețele culturale internaționale.
Selecția
prezentată în paginile publicației evidențiază atât diversitatea subiectelor, a
formelor de organizare, cât și a tipurilor de public cărora le-au fost adresate
producțiile menționate. Se regăsesc teatrele de repertoriu, proiectele și
artiștii independeți, experimentele artistice programate, dar și teatrul comercial,
de consum. Scopul nostru este promovarea artelor scenice românești în
afara granițelor țării, pentru o mai bună integrare a proiectelor valoroase și a
artiștilor competitivi în circuitul firesc al piețelor culturale din
străinătate (programe dedicate, festivaluri, burse de spectacole etc.), pentru continuarea relațiilor de
parteneriat cu operatori culturali străini și pentru identificarea de
noi parteneri de proiect. Articolele
cuprinse în această publicație aparțin unor importanți critici și teoreticieni
ai artelor spectacolului: Alice
Georgescu, Cristina Rusiecki, Iulia Popovici, Oana Stoica, Monica Andronescu,
Cristina Modreanu, Ludmila Patlanjoglu, Octavian Saiu și Gina Șerbănescu.
Alte două articole sunt special dedicate Festivalului Național de Teatru și
Festivalulului Internațional de Teatru de la Sibiu.
Mulțumim tuturor
colaboratorilor noștri - care ne-au oferit contribuții originale sau ne-au
permis să preluăm texte foarte importante din portofoliul lor - și tuturor
teatrelor, artiștilor, consultanților artistici, secretarilor literari și
specialiștilor PR care ne-au pus, cu extrem de mare generozitate, la dispoziție
imagini din spectacolele pe care le prezintă textele ce urmează - o interfață
prietenoasă, sperăm, între mediul artelor scenice românești și mediile
culturale străine (din străinătate). Editorii