Primele două volume din "Desenul din atelier" de Iolanda Malamen, lansate la Bookfest

Una dintre cele mai rafinate poete și iubitoare de artă, Iolanda Malamen, a fost prezentă sâmbătă, 2 iunie, la standul Institutului Cultural Român în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest, pentru o lansare eveniment a albumului „Desenul din atelier“ (volumele I și II). Evenimentul de lansare a inclus dezbaterea „Text și imagine“ unde criticul de artă Ruxandra Garofeanu, publicistul Adrian Mihalache și eseistul și criticul literar Ion Bogdan Lefter au susținut prelegeri despre arta exprimată prin desen de-a lungul unui secol.

Albumul„Desenul din atelier“ este dedicat muncii unor artiști români de prima importanţă.  "Punerea în pagină e foarte frumoasă: avem de-a face şi cu texte explicative, şi cu imagini, planşele nu sunt rupte de text.  Desenele se degradează foarte uşor la lumină, nu sunt de obicei expuse. Desenul e o prezenţă a intelectului artistului, desenul e una cosa mentale, de aceea publicarea acestor volume este atât de importantă", a spus publicistul şi profesorul Adrian Mihalache.

"Desenul din atelier a rezultat în urmă unui mare efort, deoarece am avut nevoie de material strâns de-a lungul timpului. De foarte multe ori, am schimbat imaginile deoarece artiștii doreau imagini recente. O parte importantă din materialul strâns va sta la baza următoarelor volume, trei și patru. Am căutat prima respirație a omului talentat, fie că vorbesc de pictori, graficieni, desenatori etc. Am găsit lucruri admirabile în toate generațiile. Aceste cataloage nu sunt complete, dar, la final, patru volume pot reflecta adevărul, frumusețea și esteticul desenului în plastica românească. Desenul din atelier este dedicat cercetării în artă și istoriei artei. Am pus la fiecare autor câte 13 imagini pentru a ilustra perioadele de început, cât și perioadele de tranziție de la o stilistică la alta", a declarat Iolanda Malamen.

«Iolanda Malamen acceptă provocările , iar acest album a fost pentru ea o mare provocare, un fel de asumare a desenului românesc. Există 6000 de membri ai Uniunii Artiștilor Plastici în România ( UAPR). Iolanda a selectat, în albumele sale, 125 de artiști, dar nu toți aparțin UAPR. Selecția autorilor a fost făcută pe baza unor cataloage. Apariția acestor albume pe piața cărții este un eveniment important, iar Institutul Cultural Român demonstrează, în felul acesta, că acordă un binemeritat loc artelor plastice", a afirmat criticul de artă Ruxandra Garofeanu.

În albumul său, Iolanda Malamen nu și-a impus restricții , nu a urmărit să ofere o enciclopedie în sensul pur al creionului sau tușului. Răsfoind paginile cărților, observăm mai multe generații de artiști din zonele cele mai importante: grafică, pictură, sculptură, tapiserie, arhitectură, literatură, Iolanda Malamen s-a bazat pe contactul vizibil și ciclic al creațiilor cu publicul și cu actul critic, în galerii de artă, în cărți sau cataloage etc.

"Iolanda face un enorm efort enciclopedic, deoarece a adunat în aceste volume mai mult de un secol de desen. Vorbim de Dimitrie Paciurea care vine din zona desenului de sculptor, dar și de Tonitza și de alți autori postbelici. Găsim aici un enorm dicționar de artiști. În istoria artei se găsesc desene de multe feluri, ale autorilor care au practicat desenul grafic care nu iese din tehnica strictă a cărbunelui, a creionului sau tușului. Istoria graficii migrează și către ale zone devenind un imens spațiu de interferență în care aproape orice își poate găși loc. Autoarea a permis toate extensiile și avem, astfel, o istorie sub formă enciclopedică a desenului ca spațiu unde se găsește un nucleu și numeroase infiltrații care ne trimit către istoria artei românești în toată vastitatea ei ", a declarat Ion Bogdan Lefter, eseist și critic literar.

Iolanda Malamen este poeta, proza­toare, cronicar de artă și pictoriță. A debutat în anul 1971, cu volumul de versuri « Stare de grație » la Editura Eminescu. După volumele « O piatră albă pe o piatră neagră », « Floarea care merge », « Îngerul coborît în stradă » publică antologia « Triumful dantelei » la Editura Cartea Românească. În anul 1998, îi apare romanul « Eu, meseria de călău și melancolica regină ». Urmează « Casă Verdi, Felipe și Margherita ». Este premiată cu Medalia Academiei Femină, în 1999, iar în anii 2000 și 2004 este răsplătită cu Premiul Asociației Scriitorilor din București. În anul 2006 primește Premiul APLER pentru jurnalism cultural.


Volumul I. Traduceri în limbile engleză și franceză : Andreea Dimache, Ioan Andrei Egli, Lidia Moise, Marina Nicolaev, Adelina Pușcaș.

Demersul realizat de Iolanda Malamen este dedicat unor artişti români de primă importanţă, distingându-se prin bogăţia de date și imagini (peste 1000).

„Aceste cărţi s-au născut din fascinaţia statornică pentru puritatea, sinceritatea şi gestica risipitoare a desenului, dar şi din retorica unor întrebări: De ce îl admirăm din ce în ce mai rar?Câţi dintre noi îi aud respiraţia? Pe cine mai interesează scrierea lui? (…) Am adus în paginile cărţilor mai multe generaţii de artişti, din câteva zone scripturale pregnante: grafică, pictură, sculptură, tapiserie, arhitectură, literatură, bizuindu-mă mai ales pe contactul vizibil şi ciclic al creaţiilor acestora cu publicul şi cu actul critic, în galerii de artă, cărţi, happening-uri ş.a.m.d. Selecţia nu a fost aleatorie, dar nici n-a urmat clişee care funcţionează deseori destul de impetuos în lumea artei.“ – Iolanda Malamen

Primul volum cuprinde lucrări semnate de Victor Brauner, Silvia Cambir, Dan Cioca, Andrei Ciubotaru, Florin Ciubotaru, Aurel Cojan, Onisim Colta, Radu Costinescu, Cornelia Victoria Dedu, Mara Diaconu, Eugen Drăguţescu, Maxim Dumitraş, Suzana Fântânariu, Benedict Gănescu, Marin Gherasim, Georgeta Grabovschi, Sorin Ilfoveanu, Simion Iuca, Tudor Jebeleanu, Rodica Lazăr, Marcel Lupşe, Mircea Muntenescu, Vasile Murivale, Ion Lucian Murnu, Cela Neamţu, Costin Neamţu, Ervant Nicogosian, Vasile Olac, Letiţia Oprişan, Silviu Oravitzan, Anna Maria Orban, Dimitrie Paciurea, Theodor Pallady, Valeriu Pantazi, Gheorghe Pantelie, Ion Pantilie, Christian Paraschiv, Dragoş Pătraşcu, Ștefan Popescu, Florica Prevenda, Alma Redlinger, Alina Rizea Gherasim, Ana Ruxandra-Ilfoveanu, Dan Stanciu, Mihai Sârbulescu, Anca Seel-Constantin, Elena Surdu Stănescu, Teodora Stendl, Francisc Șirato, Roman Tolici, Angela Tomaselli, Nicolae Tonitza, Alexandru Ţipoia, Aurel Vlad, Mihai Zgondoiu.

Lucrările din volumul al II-lea provin din ateliere artiștilor Nicolae Alexi, Ana Ștefania Andronic, Gheorghe I. Anghel, Ion Anghel , George Apostu, Corneliu Baba, Constantin Baciu, Tudor Banuș, Horia Bernea, Ion Bitzan, Ilie Boca, Traian Brădean, Geta Brătescu, Cristian Breazu, Marcel Bunea, Ștefan Câlția, Alexandru Chira, Marcel Chirnoagă, Marius Cilievici, Mircea Ciobanu, Vlad Ciobanu, Suzana Dan, Mircia Dumitrescu, Sorin Dumitrescu, Ion Dumitriu , Ion (Alin) Gheorghiu, Vasile Gorduz, Octav Grigorescu, Ioan Iacob, Ion Iancuț, Adrian Ilfoveanu, Gheorghe Iliescu-Călinești,Rodica Ion, Maria-Mărgărita Iuca, Luca Jebeleanu, Vasile Kazar, Iacob Lazăr, Ion Lazăr, Felix Lupu, Ligia Macovei, Henry Mavrodin, Gabriela Melinescu, Gili Mocanu, Teodor Moraru, Paul Neagu, Horea Paștina, Neculai Păduraru, Tia Peltz, Valentin Popa, Marilena Preda Sânc, Florin Pucă, Silvia Radu, Mircea Roman, Liviu Russu, Wanda Sachelarie-Vladimirescu, Militza Sion, Anamaria Smigelschi, Done Stan, Ion Stendl, Francisca Stoenescu, Vladimir Șetran, Sabin Ștefănuță, Vasile Tolan, Mirela Trăistaru, Corneliu Vasilescu, Spiru Vergulescu, Bogdan Vlăduță, Vladimir Zamfirescu și Marian Zidaru.

„La fel ca poezia, desenul nu are nici un nonsens. Se aglutinează sau ţâşneşte din albul paginii, din preaplinul unei visări a formelor. E autograf. Se compune eliptic sau dens, provocator ca sens, imprevizibil ca repertoriu imaginar, complicat, cu tentaţii anamorfotice, cu picanterii anatomice şi recuzită nostalgică. Desenatorul poate propune şi registre largi, vide, populate doar de văluri tonale, ca un fundal de palimpsest propice poveştii. Apoi aglomerează într-un ungher un pretext figurativ, în care se răsfiră visul, dicteul grafic al mâinii dând târcoale formei. E pus astfel la lucru lichidul amniotic al desenului.“ – Aurelia Mocanu

Standul ICR se află poziționat central, chiar la intrarea Pavilonului B2 de la Romexpo, întinzându-se pe o suparafață de 40 metri pătrați. Titlurile editate de ICR sunt disponibile la standului Institutului (nr. A16, pavilionul B2) cu o reducere de 30%.