• Proiectul urmăreşte să pună în lumină miturile urbane recente care au în centrul lor animale stranii, fantastice, cum ar fi facocerul african sau creatura jumătate vulpe, jumătate iepure;
• Noile mituri urbane sunt investigate cu acribie şi repuse în circulaţie prin stenciluri, articole în presa de mare tiraj sau chiar prin publicaţii;
Anca Benera este una dintre cele mai originale tinere artiste românce. Fostă bursieră a Fundaţiei "Solomon Guggenheim" din New York, este autoare a cunoscutului proiect „Colecţionând colecţionari" şi a expus în anul 2003 la Pavilionul American al Bienalei veneţiene.
Proiectul polonez, pe care tânăra artistă îl realizează cu sprijinul ICR-Varşovia şi al Centrului de Artă Contemporană „Ujazdowski", îşi propune să descopere mituri urbane recente, încă în circulaţie sau căzute în uitare, care au legătură cu viaţa animalelor. Ea încearcă să descopere, prin animalele sale concrete şi imaginate, un oraş dublu şi secret, cu o viaţă de sine stătătoare, care ajunge uneori la suprafaţă doar prin legende urbane, mituri recente sau mărturii de istorie orală.
De câteva luni, Anca Benera documentează cu asiduitate, cercetând relatări mai vechi şi luând zeci de interviuri, povestea unui porc sălbatic african (facocer), care ar fi trăit într-o pădure de la marginea Varşoviei, făcându-şi din când în când apariţia prin cartierele de blocuri şi apoi dispărând brusc. Se vorbeşte chiar că o doamnă l-ar fi adoptat şi îl ţine captiv pentru a se bucura doar ea de această apariţie insolită. Alţii cred că, la fel ca şi creatura jumătate vulpe-jumătate iepure, nici n-ar fi existat, deşi sunt mulţi care l-au văzut şi apariţia lui a făcut chiar obiectul unor relatări de presă.
Investigând acest animal fabulos şi descinderile lui stranii, Anca Benera receptează modul în care locuitorii oraşului construiesc noile mituri ale existenţei urbane, bazate pe animale reale sau imaginate. Ea descoperă, astfel, o Varşovie paralelă, în mare măsură mitică, populată de animale concrete şi, paradoxal, mai bine adaptate mediului urban decât celui natural (cerbi, arici, nevăstuici din vastele parcuri varşoviene), dar şi creaturi ale imaginaţiei, care trăiesc doar într-un registru mitic şi simbolic.
Această Varşovie fantastă şi puţin cunoscută se întrupează în enigmaticul facocer, a cărui legendă este investigată cu minuţiozitate de zoolog şi apoi repusă în circulaţie cu mult talent de una dintre cele mai creative artiste românce. Astfel, prin intermediul proiectului Ancăi Benera, înfăţişarea şi numele lui sunt din nou prezente acum, graţie zecilor de stenciluri care proclamă: "Facocerul se întoarce!"; prin câteva articole în presa de mare tiraj, în care artista spune iarăşi varşovienilor povestea semiuitată a porcului sălbatic african care trecea cândva agale printre blocuri; printr-o publicaţie, în care îşi vor găsi adăpostul mai multe animale şi poveştile lor urbane, prin desene şi text. Duminică, 29 iunie, Anca Benera chiar a pornit pe urmele facocerului, pe strada care şi poartă numele acestui animal „ul. Guźca", luând interviuri, dicutând cu oameni obişnuiţi despre mitul urban al facocerului, repus de altfel în circulaţie şi prin stenciluri, urmărind modul în care asemenea mituri sunt create, mijloacele în care ele pătrund în mentalul colectiv, cum sunt percepute, care este efectul lor şi cum sunt permanent interpretate, completate şi reactivate.