ICR Tokyo sprijină dialogul artă–știință prin proiectul „Floral Whispers. SONIC FACTS OF CLIMATIC REVERBERATIONS”

Institutul Cultural Român de la Tokyo sprijină proiectul expozițional „Floral Whispers. SONIC FACTS OF CLIMATIC REVERBERATIONS”, prezentat în perioada 24–28 octombrie 2025 la Matsudo–Tokyo, în cadrul International Science and Art Festival. Proiectul este organizat în parteneriat cu Ambasada Austriei în Japonia și Austrian Cultural Forum din Tokyo.

Selectat pentru a fi inclus în Festivalul de Artă și Știință de la Matsudo–Tokyo, eveniment care face parte dintr-o rețea internațională dedicată legăturilor dintre artă și știință și conectată cu celebrul Ars Electronica, proiectul aduce în Japonia o perspectivă interdisciplinară asupra relației dintre mediul natural, sunet și impactul schimbărilor climatice.

Proiectul itinerant, realizat de Anca Benera și Arnold Estefan împreună cu Pavel Brăila, continuă o cercetare artistică despre dispariția florei și faunei din zonele aride ale Europei de Sud și de Est, extinsă acum și în Tokyo. În colaborare cu artistul Pavel Brăila, a fost adăugată o extensie sonoră care completează dimensiunea vizuală a instalației.

Această cercetare interdisciplinară abordează degradarea mediului contemporan printr-o instalație multimedia ce combină mostre de polen și producția unui disc din ceară de albine, care poate fi redat de un număr limitat de ori, până când sunetul dispare treptat, reflectând fragilitatea mediului.

Context

Din 2019, artiștii colectează granule de polen din regiunile aflate în proces de deșertificare, conservând astfel urme botanice ale florei pe cale de dispariție. Proiectul explorează rolul polenului ca indicator paleoclimatic și activitatea albinelor, esențiale pentru menținerea ecosistemelor. Dispariția acestor specii ar avea un impact major asupra întregii vieți de pe Pământ.

Pentru monitorizarea schimbărilor ecologice, oamenii de știință utilizează bio-indicatori – specii care reflectă starea mediului și semnalează efectele poluanților pe care metodele fizice sau chimice nu le pot detecta. Lichenii, albinele, bufnițele pătate, vidrele de râu, somonul sau vulturii servesc ca indicatori climatici, fiind veritabile „arhive vii”. „Ascultându-le”, proiectul invită publicul să reflecteze asupra paradigmelor prin care definim conceptul de „natură”.

Proiectul oferă publicului japonez și internațional ocazia de a intra în contact cu artiști vizuali din diferite spații culturale și contribuie la promovarea creativității românești și europene în Japonia, consolidând relațiile culturale existente și stimulând dialogul intercultural pe teme de actualitate bio-ecologică.

Despre artiști

Anca Benera (n.1977) și Arnold Estefan (n.1978) – lucrează în București și Viena. Prezenți pe scena internațională de peste cincisprezece ani, au fost expuși în cele mai prestigioase instituții și bienale din lume. Practica lor, axată pe cercetare, examinează tipare ascunse în narațiunile istorice, sociale și geopolitice prin instalații, video și performance. Lucrările lor au fost prezentate recent la Art Encounters Timișoara (expoziție personală, 2024), Neuer Berliner Kusntverein, Berlin (expoziție personală, 2023), la Bienala Manifesta 15, Barcelona (2024), CreativeTime Summit, New York (2024), Klima Biennale, Viena (2024), 5th Kyiv Biennial (2023), Muzeul Tinguely, Basel (2022), Whitechapel Gallery, Londra (2022), Galleria Trafo, Budapesta (2022), Muzeul Migros, Zurich (2021), Muzeul MUCEM, Marsilia (2019) și Muzeul Mumok, Viena (2017), printre altele. În 2022 le-a fost acordat Premiul Birgt Jürgenssen din partea Ministerului Culturii din Austria.

Pavel Brăila este un artist vizual din Republica Moldova - Chișinău. A studiat la Academia Jan van Eyck din Maastricht, Olanda, dar s-a întors în Moldova pentru a realiza filme artistice. Încă de la mijlocul anilor 1990, Pavel Brăila a participat la numeroase expoziții internaționale de artă și festivaluri de film cu filme, videoclipuri, instalații, fotografii și performance-uri. În 2002, filmul său „Încălțăminte pentru Europa” a fost proiectat la Documenta11. În 2003, Brăila a inițiat în Moldova proiectul unic „Alte Arte”, o revistă TV de artă contemporană, produsă de artiști și difuzată la televiziunea națională a Republicii Moldova. În 2007, ca artist în rezidență al DAAD Berliner Künstlerprogramm, Pavel Brăila a prezentat instalația sa monumentală „Dealul Baronilor” la Neue Nationalgalerie din Berlin. Filmul său „Definitiv nefinisat” a fost premiat în 2009 la Festivalul Internațional de Film de la Oberhausen. În 2012, invitat să facă o intervenție de către Muzeul Tehnic din Viena, Pavel Brăila a adus un omagiu mașinii de scris cu „Amprente pe panglică de cerneală”, o instalație de mare amploare, proiecție video și un performance de viață. În 2014, Pavel Brăila, fiind selectat pentru Manifesta10, a realizat o serie de spectacole în diferite spații publice din Sankt Petersburg. În 2015, propunerea lui Brăila pentru conceptul artistic al primului Pavilion al Moldovei la o Expoziție Universală a fost selectată pentru Expoziția Universală de la Milano. Pavel Brăila trăiește și lucrează la Chișinău, Moldova.

Proiectul artiștilor a fost acceptat de organizatorii Festivalului de Artă și Știință Matsudo–Tokyo, ca rezultat al colaborării cu Forumul Austriac și Ambasada Austriei în Japonia, aducând în prim-plan teme de interes bio-ecologic, printr-o prezentare vizuală estetică și de impact.

Ulterior, proiectul va fi inclus în cadrul Interspecies Library, la New York.
https://interspecieslibrary.com/