„Gábor Tompa: din opera unui regizor. De la Trei surori la Livada de vişini”, lansat la Librăria Cărturești Verona

Gabor Tompa din opera unui regizor De la Trei surori la Livada de visini, lansat la Libraria Carturesti Verona

Sâmbătă, 29 octombrie 2016, ora 17:00, la Librăria Cărturești Verona, va avea loc lansarea albumului de fotografie „Gábor Tompa: din opera unui regizor. De la Trei surori la Livada de vişini". Prezintă: Marina Constantinescu și Gábor Tompa. 

Albumul a apărut la Editura ICR și cuprinde imagini din spectacole puse în scenă de către Gábor Tompa în perioada 2013-2015: „Livada de vișini" de A.P. Cehov (Teatrul Național Maribor, Slovenia), „Vizita bătrânei doamne" de Friedrich Dürrenmatt (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), UbuZdup! (Alfred Jarry / Gábor Tompa, Teatrul National Cluj-Napoca), „Noul locatar" de Eugène Ionesco (Teatrul Nottara, București), „Moartea lui Danton" de Georg Büchner (Seul Arts Center, Coreea de Sud) și „Astă seară se improvizează" de Luigi Pirandello (La Jolla Playhouse, San Diego, SUA).

Prefața: George Banu; Traducerea: Simona Staicu, Péter Demény; Coordonator album și curator: Mirela Sandu; Grafica & coperta: Simona Giura; Foto: Mihaela Marin, Nicu Cherciu, Biró István, Jim Carmody, Martin Kámen, Damjan Švarc

Tompa este un regizor ce a­rmă teatralitatea ca dat prioritar, ca asumare a unei arte reticente față de realism și organic. El preferă, cum spunea Louis Aragon, „adevărul arti­ficiului", le mentir vrai - acea conștiință a „falsului scenic" ca drum spre gând și conștiință. Fotografi­ile o atestă, înrudirea cu Ionesco si Beckett e flagrantă: scena se constituie în spațiu ludic, ironic, anti-iconic. O lume aparte, policromă, cu peruci și veșminte colorate, cu haine peticite, pantofi­ scâlciați și deșeuri sufocante. Aici totul e convenție, strategie teatrală pentru a parveni, pentru a comunica neliniștea existențială. Teatrul absurdului ramâne domeniul privilegiat al acestui regizor intelectual. El cultivă seducția jocului fara a camufla - dimpotrivă - spaima de vid. Vid al sentimentelor, al cuvintelor, al actelor... dar în același timp un vid propice umorului ca soluție de salvare. George Banu