Gábor Tompa: din opera unui regizor: de la Trei surori la Livada de vișini

Gábor Tompa: din opera unui regizor: de la Trei surori la Livada de vișini / Gábor Tompa: a stage director's oeuvre: from Three sisters to The Cherry orchard / Tompa Gábor: egy rendezo életmuvébol: a Három novértol a Cseresznyéskertig

Prefața de | With an introduction by | Eloszó: George Banu; Traducerea | Translated by | Fordítás: Simona Staicu, Péter Demény; Coordonator album și curator | Album coordinator and curator | Koordinátor és kurátor: Mirela Sandu; Grafica & coperta | Book and cover design | Borító és design: Simona Giura; Foto | Photos | Fotók : Mihaela Marin, Nicu Cherciu, Biró István, Jim Carmody, Martin Kámen, Damjan Švarc

Albumul cuprinde imagini din spectacole puse în scenă Gábor Tompa în perioada 2013-2015:  Livada de vișini de A. P. Cehov (Teatrul Național Maribor, Slovenia), Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), UbuZdup! (Alfred Jarry / Gábor Tompa, Teatrul National Cluj-Napoca),  Noul locatar de Eugène Ionesco (Teatrul Nottara, București), Moartea lui Danton de Georg Büchner (Seul Arts Center, Coreea de Sud) și  Astă seară se improvizează de Luigi Pirandello (La Jolla Playhouse, San Diego, SUA).

„Tompa este un regizor ce a­rmă teatralitatea ca dat prioritar, ca asumare a unei arte reticente față de realism și organic. El preferă, cum spunea Louis Aragon, „adevărul arti­ficiului", le mentir vrai - acea conștiință a „falsului scenic" ca drum spre gând și conștiință. Fotografi­ile o atestă, înrudirea cu Ionesco si Beckett e flagrantă: scena se constituie în spațiu ludic, ironic, anti-iconic. O lume aparte, policromă, cu peruci și veșminte colorate, cu haine peticite, pantofi­ scâlciați și deșeuri sufocante. Aici totul e convenție, strategie teatrală pentru a parveni, pentru a comunica neliniștea existențială. Teatrul absurdului ramâne domeniul privilegiat al acestui regizor intelectual. El cultivă seducția jocului fara a camufla - dimpotrivă - spaima de vid. Vid al sentimentelor, al cuvintelor, al actelor... dar în același timp un vid propice umorului ca soluție de salvare." - George Banu

„Tompa is a director who sets theatricality as a priority, as the assumption of an art that regards realism and the organic with reluctance. He prefers, as Louis Aragon would say, the 'truth of the artifice', 'le mentir vrai' - the sense of 'stage forgery' as a roadmap to thought and consciousness. The photographs show it, the kinship to Ionesco and Beckett is unmistakable: the stage becomes a ludic, ironic, anti-iconic place. A unique polychromatic world of wigs and colored garments, patched coats, worn-out shoes and suffocating waste. All is convention, theatrical strategy to come across, to convey existential anxiety. He cultivates the seduction of the game without concealing the fear of the void - the void of feelings, of words, of acts... but at the same time, a void enabling humor as a way of redemption. "- George Banu

„Tompa olyan rendezo, aki a teatralitást elsodleges tényként jelenti be, olyan muvészetet hirdet, mely óvatosan .gyeli a realizmust és az organikusat. Mint Louis Aragon mondta, „le mentir vrai", „a megmódolt igazságát" részesíti elonyben - a „színpadi hamisításnak" a tudatát mint a gondolat és a lelkiismeret felé vezeto utat. A fényké-pek tanúskodnak róla, mennyire szembeszöko a Ionescóval és Beckettel való rokonság: a színpad játékos, ironikus, anti-ikonikus tér. Különálló, polikróm világ, parókák és színes jelmezek, foltos ruhák, félretaposott cipok és fojtogató hulladékok világa. Itt minden konvenció, a felemelkedést szolgáló, az egzisztenciális nyugtalanságot kommunikáló színházi stratégia. Ennek az intellektuális rendezonek elsodleges területe marad az abszurd színház. A játék csábítását uzi, közben azonban nem takarja el (sot, ellenkezoleg) az urtol való félelmét. Az érzelmek, a szavak, a cselekedetek üressége... ugyanakkor azonban olyan ur ez, mely kedvez a humornak, mint mento megoldásnak. "- George Banu

ISBN 978-973-577-677-0

Preț: 65 lei

50 p.