Fotografia lui Iosif Berman (1892-1941) ajunge în Polonia

Fotografia lui Iosif Berman (1892-1941)  ajunge in Polonia Fotografia lui Iosif Berman (1892-1941)  ajunge in Polonia Fotografia lui Iosif Berman (1892-1941)  ajunge in Polonia Fotografia lui Iosif Berman (1892-1941)  ajunge in Polonia

NICI O CLIPĂ DE PLICTISEALĂ. Fotografia lui Iosif Berman (1892-1941)

 

Prelegere susținută de Tomasz Ogiński, urmată de proiecția filmului documentar Omul cu o mie de ochi (reg. Alexandru Solomon, 50 min., film cu subtitrare în lb. polonă)

 

Joi, 2 februarie, ora 18.00

Sala de Lectură a Centrului pentru Artă Conteporană „Znaki czasu” din Toruń

ul. Wały gen. Sikorskiego 13


Eveniment conex expoziției Komu bije Dada? (Pentru cine bate Dada?)

 

Istoria fotografiei românești poate fi împărțită cu îndrăzneală în epoca de dinaintea lui Berman și cea de după Berman. Aproape necunoscut în afara României, „maestrul fotoreportajului” a respins autoritarismul, caracterul programatic și inflexibilitatea predecesorilor săi. Cu elan și o energie apropiată avangardiștilor, a demascat kitsch-ul secolului al XIX-lea și a anulat zidul dintre fotograf și obiectul fotografiat. Aparatele sale, „Contessa Nettel” și „Plaubel Makina”, au interpretat rolul eroilor principali ori să se piardă „undeva, în mulțime". Diversitatea etnică a României îl impresiona, dar nu s-a lăsat prins în capcana fotografiei turistice simpliste, îl încânta natura carpatină, dar n-a cochetat cu ea, îl fascina tăranul, dar totuși nu l-a supus deformării ideologice. În anul 1940, regimul militar, același care a distrus discurile Mariei Tănase și i-a interzis cântăreței să mai concerteze, i-a confiscat lui Berman permisul de fotograf de presă și echipamentul. Fără aparat, a mai supraviețuit doar un an. Prezentarea dorește să facă cunoscută activitatea lui Berman în contextul evenimentelor din vremea respectivă, din România natală, și a curentelor fotoreportajului mondial.

Tomasz Ogiński - istoric al artelor, critic al arhitecturii, ghid, cu un stagiu important, în Muntenia și Balcani. Colaborează cu revista „Architektura Murator”, trimestrialul „Herito"” Programul 2 al Radioului Polonez, Institutul Polonez. Visează să scrie un ghid al stilurilor naționale est-europene și balcanice. Locuiește la București și Cracovia.