- 9 July 2025
- Etichete ICR Institutul Cultural Roman
Institutul Cultural Român de la Paris are plăcerea să anunțe deschiderea expoziției Le feu prométhéen, semnată de tânărul artist fotograf Lucian Bran, care va putea fi vizitată în perioada 11 – 30 iulie 2025, în Galeria Macadam a sediului ICR Paris.
Artistul este absolvent al Universității Naționale de Arte din București. De-a lungul timpului, a dobândit o vizibilitate internațională semnificativă, în special datorită prezentării lucrărilor sale în cadrul Plat(t)form 2019 la Fotomuseum Winterthur din Elveția și a expoziției Le feu prométhéen la târgul Artissima din Torino, în 2023.În 2025, a fost selectat pentru bursa Constantin Brâncuși de la Cité des arts din Paris. Activitatea sa se axează în principal pe fotografia de peisaj, abordată într-o manieră multidisciplinară. Explorând relația dinamică dintre om și mediu prin reunirea mai multor concepte, artistul reflectează asupra modului în care narațiunile culturale influențează percepția noastră geografică. Lucrările sale recente – sculpturi, instalații și diverse obiecte – provoacă tocmai această tensiune dintre realitate și reprezentare pe care încearcă să o investigheze.
„Cunoaștere, informație, tehnologie – toate sunt forme de putere care, deși sunt o promisiune a progresului, ascund în același timp posibilitatea deturnării, a rănirii, a arderii.
Figura mitologică ce întruchipează această ambivalență este Prometeu, zeul focului, care oferă umanității un instrument esențial, sfidând în mod deliberat interdicția zeilor. El știe că sentința va fi implacabilă, fără răgaz și fără sfârșit. Totuși, chinul său etern întruchipează un gest fondator: acceptarea sacrificiului ca motor al progresului, al civilizației, al emancipării. Din acel moment, focul încetează să mai fie doar un agent al distrugerii: devine forță purificatoare, mijloc de regenerare.Arde pentru a reconstrui mai bine, fertilizează cenușa, deschide orizontul.
În seria sa Le Feu Prométhéen, Lucian Bran interoghează această dialectică aflată în centrul procesului creativ. Prin experimente tehnice realizate în camera obscură, el intervine direct asupra hârtiei fotografice, modificând-o, alterând-o, arzând suprafața sensibilă. Imprimă pe ea imagini ale unor obiecte și locuri marcate de foc, evocând urmele unor accidente sau catastrofe. Această lucrare materializează o reflecție profundă asupra dualității constitutive a progresului: trezirea și claritatea, inseparabile de derapaje și de impacturi distructive.
Accidente individuale, dezastre colective, fenomene de degradare lentă sau bruscă – toate participă la o dinamică în care societatea, privită ca un organism viu, contribuie ea însăși la încălzirea globală. Prin fotografie, instalație și obiect, Lucian Bran dă formă acestor tensiuni, explorând zonele gri dintre lumină și cenușă, dintre cunoaștere și ruină, dintre promisiune și pierdere. Daniela Pălimariu