Expoziția de pictură „Trecut la timpul viitor”, la Veneția

Expozitia de pictura Trecut la timpul viitor, la Venetia Expozitia de pictura Trecut la timpul viitor, la Venetia

Marţi, 28 martie, la ora 18:00, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneţia, va avea loc vernisajul expoziţiei de pictură Ioan Augustin Pop, curator Prof. univ. dr. Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea.

„Ioan Augustin Pop aparţine acelei categorii de artişti vizuali – nu foarte numeroasă – pentru care cerebralitatea face parte intrinsecă din arsenalul lor plastic şi motivaţional. Când spun acest lucru am în vedere două aspecte ale activităţii lui Augustin Pop. Pe de o parte, de-a lungul întregii sale cariere, artistul a fost unul care a refuzat regresia la contemporaneitatea aşezată. Parcă mereu a vrut să demonstreze faptul că, potrivit unei fraze celebre, atunci când vrei în artă să aparţii contemporaneităţii eşti deja depăşit. Cu două doctorate în teoria artei şi cu dorinţa de a şti mereu ce se întâmplă în universul vizual la nivel global, Ioan Augustin Pop este interesat de teorie doar pentru a o putea depăşi, este interesat de dezbaterile contemporaneităţii doar pentru a putea trece, consecvent, dincolo de ea. Aş putea spune că este unul dintre rarii artişti care reuşesc să fie – asimilând tot ceea ce e de asimilat – contemporani doar cu ei înşişi. Unul dintre artiştii pe care, în geografia spirituală în care l-a aşezat destinul, viitorul îi prinde din când în când din urmă, şi nu invers. Şi nu fac, exprimându-mă astfel, doar un simplu joc de cuvinte…

Pe de altă parte, şi lucrul acesta ne interesează înainte de toate, artistul este, spun asta simplificând oarecum, mereu urmărit de obsesia bună de a-şi înţelege teoretic propria pictură, chiar înainte ca lucrările să existe efectiv pe pânză, de a avea conştiinţa ideatică a tot ceea ce face: de la tehnică la mesaj, de la formă la culoare, de la plasarea în cadrul unei anumite dimensiuni plastice la părăsirea permenentă a acesteia. Acest semn al cerebralităţii a fost asimilat în timp şi oarecum într-un mod neostentativ, în etape succesive – fapt care, de altfel, poate împărţi opera pictorului în perioade relativ distincte, dar cu raţiuni stilistice unitare – fără a-i transforma însă arta într-una demonstrativ-ideatică. Ioan Augustin Pop a reuşit, luptându-se permanent cu „diavolul minţii mărginite”, cu autosuficienţa unui „stil aşezat”, cu comodităţile de gândire şi de exprimare, să devină un artist vizual cerebral rămânând în acelaşi timp un pictor de forţă şi de expresie. În această zonă îl putem regăsi cu adevărat pe Ioan Augustin Pop: în convieţuirea, în coabitarea perfectă între un teoretician extrem de bine informat şi un artist care poate coborî până în viscerele şi mineralitatea realului, pentru că forma, culoarea, semnul, simbolul sunt, la Ioan Augustin Pop, chiar disecate la extrem, componente ale unui real plastic atât entropic cât şi exploziv. Rigoarea ideatică nu a anulat niciodată spontaneitatea unei tuşe de culoare, axele teoretice nu lasă nici o clipă urme obsedante pe pânză. Aici, aş spune, stau farmecul şi valoarea operei lui Ioan Augustin Pop, în această ascundere la vedere a unor planuri succesive în fiecare dintre lucrările, ori seriile sale de lucrări.” (Aurel Chiriac)

Ioan Augustin Pop (n. 1955) este Conf. univ. dr. la Universitatea de Vest din Timişoara. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, promoţia 1983, este autorul a numeroase expoziţii personale (Romania. Ungaria, Grecia, Slovacia) şi de grup(România, Ungaria, Italia, Germania, Portugalia, Moldova, Serbia, Muntenegru, Cehia).

Expoziţia, organizată de Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneţia, în colaborare cu Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea, va fi deschisă până în data de 11 aprilie 2017, de marţi până vineri, între orele 16.00‒19.00 şi de sâmbătă până duminică între orele 10.00-12.00 şi 16.00 - 19.00, în spaţiile Noii Galerii a Institutului Român de la Veneţia, Cannaregio 2215 – 30121 Veneţia. Evenimentul beneficiază de sprijinul financiar al Institutului Cultural Român și al Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea. Intrarea la eveniment este liberă.