ICR Lisabona susține, în colaborare cu Centrul de Arte și Cultură Ponte de Sor, în perioada 29 noiembrie 2025 – februarie 2026, în localitatea Ponte de Sor, expoziția „De la fereastra mea. Natura încadrată” curatoriată de Marta Jecu. Expoziția reunește lucrări ale artiștilor Marcel Lupșe, Ștefan Pelmuș, Brândușa Bontea, Relu Bițulescu, Flora Răducanu, Constantin Pacea, Emanoil Mazilu, Daniela – Elena Grapa, Laurențiu Midvichi și Marinela Mantescu. Vernisajul va avea loc în data de 29 noiembrie la sediul Centrului de Artă și Cultură Ponte de Sor, iar expoziția va fi găzduită până în februarie 2026.
Expoziția propune vizitatorului să trateze natura ca o imagine a mediului așa cum îl percepe. Ea reflectă interacțiunea dintre natura interioară și cea exterioară și codurile culturale și sociale prin care înțelegem spațiul în care ne aflăm.
Această selecție de lucrări ale unor artiști români explorează modul în care natura nu este doar reprezentată, ci și privită prin filtrul cadrului domestic. În niciuna dintre lucrări nu întâlnim o natură sălbatică, vegetală – ci mai degrabă o natură domesticită, interioară. Tema acestei selecții nu este atât natura în sine, cât modul în care privitorul o observă, fiind situat în interior. Felul în care privim natura dezvăluie sentimentul nostru de apartenență socială, iar această colecție de lucrări ne arată cum individul urban, în contextul recent al României, se raportează la mediul său.
Deși toate lucrările prezentate sunt recente (2017–2025), ele reprezintă stiluri și coduri de reprezentare care s-au perpetuat și s-au păstrat de-a lungul ultimelor decenii.În opt variațiuni de peisaj ale Danielei Grapa, vedem cum artista definește un peisaj ce pare exterior, printr-o oscilație între diferite stări de spirit personale. În lucrările lui Marcel Lupșe, găsim aluzii la desenul botanic și la o știință ancestrală – medicina naturală – care rămâne și astăzi o componentă importantă a culturii vernaculare românești. Înregistrarea precisă a specificității plantelor, în compoziții tehnice riguroase, evocă un stil consacrat de reprezentare științifică, folosit încă din epoca expedițiilor din secolul al XIX-lea. Ștefan Pelmuș pornește de la natură așa cum se prezintă ea atunci când este așezată pe masă – transformată în hrană, fie fizică, fie spirituală, compusă din elemente esențiale: vin, pâine, apă, fructe. Picturile sale trimit la un imaginar medieval, cu aluzii la miniaturi și reprezentări codificate în blazoane. În „Patio de Sevilla”, de Constantin Pacea, pătrundem într-o lume domestică ce lasă totodată loc visării unui univers necunoscut, dar sigur și protejat. Imaginea creează o punte între lumea iberică cu spații arhitecturale deschise, care exercită fascinație în imaginarul românesc.
În lucrările lui Laurențiu Midvichi, culorile acide și prospețimea unei estetici specifice anilor ’80 evocă începuturile erei digitale, în care naturalul și artificialul se contopesc. Peisajele lui Relu Bitulescu, cu o natură întunecată, telurică, în scene nocturne, transmit un imaginar al legendelor și al peisajelor ancestrale. Interioarele întunecate ale Elenei Răducanu, unde natura pătrunde în casă, evocă spațiul rural românesc și materialele sale naturale, în special lemnul brut.
Reprezentările naturii reunite în această expoziție, găzduită de Centrul de Arte și Cultură din Ponte de Sor, dezvăluie mai degrabă diversitatea stilurilor culturale și a codurilor de reprezentare practicate astăzi în arta românească, decât o „peisaj românesc” propriu-zis. Modul în care peisajul a fost și este trăit, privit, reprodus și diseminat spune mult despre felul în care individul – pictorul, observatorul – se vede pe sine în lume.
Unele lucrări se înscriu în mișcarea expresionismului abstract târziu, altele au o abordare mai conceptuală, iar altele sunt decorative. Toate însă dezvăluie valoarea simbolică pe care natura o poartă, istoric, în cultura românească.
Această expoziție se bazează pe o selecție de lucrări din colecția Galeriei WIN, București, România.