Expoziția artistului Dan Acostioaei „Southern Constellations: Poetics of the Non-Aligned“ la Muzeul de Artă Contemporană Metelkova din Ljubljana

În perioada 7 martie – 10 septembrie 2019 va avea loc expoziția artistului Dan Acostioaei „Southern Constellations: Poetics of the Non-Aligned“. Vernisajul expoziției va avea loc în data de 7 martie, ora 20:00, la Muzeul de Artă Contemporană Metelkova din Ljubljana.Expoziția este curatoriată de Bojana Piškur. Expoziția face parte dintr-o serie de evenimente mai amplă – „New Mappings of Europe“, susținută de Uniunea Europeană prin Education, Audiovisual and Culture Executive Agency și include colaborarea cu Museum of Yugoslavia, Belgrade, Academy of Fine Arts, Vienna, Middlesbrough Institute of Modern Art (http://www.newmappingsofeurope.si/en).

Mișcarea de Nealiniere (MNA) a fost un proiect politic transnațional, o coaliție de state mici și mijlocii, în majoritate foste colonii și țări în curs de dezvoltare din sudul global sau din Lumea a Treia. Mișcarea a luat ființă în 1961 în Iugoslavia cu ocazia summitului de la Belgrad. MNA reprezenta prima perturbare majoră a hărții Războiului Rece ca o încercare de a găsi alianțe alternative politice pentru „mondializarea alternativă“.

Expoziția „Southern Constellations: The Poetics of the Non-Aligned“ („Constelațiile Sudului: Poeticile Nealiniaților“) pune accentul pe ideile, idealurile și principiile mișcării, în strânsă legătură cu politicile sale culturale și le așază într-un context contemporan cu întrebarea: Ar putea exista o contemporaneitate nealiniată? Și dacă da, cum ar arăta aceasta? Cu toatea acestea, subiectele pe care le acoperă expoziția nu trebuie considerate un fel de exotism al trecutului și nici nu nu nutresc o nostalgie pentru mișcarea însăși. Dimpotrivă, centrul de interes cade pe modalitatea în care „constelațiile sudului“ au imaginat forme de politici care aveau ca puncte de pornire viețile oamenilor și societățile care au fost alungate forțat către marginile sistemului economic, politic și cultural global.Luptele împotriva sărăciei, inegalității și colonialismului în sistemul global dublate de solidaritatea transnațională care a luat diverse forme concrete ar putea fi incluse într-o reconsiderare a istoriei și a moștenirii de astăzi a MNA.

În consecință, politicile culturale ale MNA au condamnat puternic imperialismul cultural și colonialismul epistemic. Moștenirea culturală Occidentală (europeană) trebuia înțeleasă în termenii „juxtapunerii“; această moștenire ar fi fost întrețesută cu și în interiorul culturii vii a colonizaților și nu ar fi fost repetată pur și simplu sub noi circumstanțe (politice). De aceea, arta și cultura MNA au tratat pe larg politica și istoria sau, altfel spus, au fost o modalitate prin care se revendicau drepturi asupra istoriei. Se pare că mișcarea era conștientă într-un fel de faptul că acesta era singura cale prin care putea să intre în spațiul lumii (culturale) pe picior de egalitate.

Există o eterogenitate a producției artistice, o varietate de politici culturale și rețele extinse cultural care au îmbogățit peisajul cultural al MNA și care au favorizat discuții despre sensurile artei în afara canonului occidental care sunt prezentate pentru prima dată în cadrul expoziției Constelațiile Sudului. Ea include nu numai motivele (mai cu seamă politice) de colaborare, ci și exemple specifice de expoziții, colecții, instituții, arhive și lucrări de artă. Interpretările artistice contemporane sunt de asemenea incluse în expoziție și plasate în dialog cu alte lucrări. Ele derivă din reflecția asupra modului în care ar fi posibil astăzi - în aceste vremuri de inegalitate globală tot mai crescută, crize și decalaje tot mai mari între bogați și săraci - să ne gândim la o ordine mondială diferită mai dreaptă, o ordine pe care odinioară MNA o avea activ în vedere.

Participanți:

Dan Acostioaei | Art Pavilion Slovenj Gradec (Andreja Hribernik, Katarina Hergold Germ) | Sven Augustijnen | Babi Badalov | María Berríos & Jakob Jakobsen | „Cartography of SFR Yugoslavia’s International Collaborations in Culture with Developing Countries“ (Teja Merhar) | Godfried Donkor | „From Bandung to Belgrade“ (Riksa Afiaty, Iramamama, Sekarputi Sidhiwati, Syaiful Ardianto) | Gallery of Art of the Non-Aligned Countries „Josip Broz Tito“ (The Contemporary Art Centre of Montenegro) | „Gorgona in Jakarta – on the Cutting Edge of the Edge?“ (Nada Beroš) |Ferenc Gróf | Olivier Hadouchi | Aya Haidar | Ibro Hasanović | Ibro Hasanović in collaboration with Ahmad Adelian, Ahmad Yaman Fetyani, Abdelkadeer Itatahine, Yordanos Haile, Amin Hasan, Romat Hasan, Ahmed Shihab Hammood, Oussama Lahmaza, Masoomah Manafi, Zeinab Manafi | Siniša Ilić | Naeem Mohaiemen | Museum of African Art – the Veda and Dr. Zdravko Pеčаr Collection (Emilia Epštajn, Ana Sladojević) | Museum of Yugoslavia (Jovana Nedeljković) | Museum of Solidarity Salvador Allende, Santiago (Daniela Berger, Federico Brega, María Victoria Martínez) | „Re-Aligning the Asian Art Biennale“ (Abhijan Toto) |Dubravka Sekulić | Semsar Siahaan | „Third World: Prints from the Non-Aligned Countries at the International Biennial Exhibitions of Graphic Arts in Ljubljana between 1961 and 1991“ (Bojana Piškur, Teja Merhar) | Mila Turajlić | Katarina Zdjelar.

http://www.mg-lj.si/en/exhibitions/2439/southern-constellations-the-poetics-of-the-non-aligned/


Southern Constellations: Poetics of the Non-Aligned