“Exploring Identity_the Nomad Archives” la IRCCU Veneţia, în cadrul celei de-a 14-a Bienale de Arhitectură

Vineri, 6 iunie 2014, de la orele 18:30, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneţia va avea loc vernisajul expoziţiei de arhitectură „Exploring Identity_the Nomad Archives”. Proiectul, realizat de Emil Ivănescu, Laura Iosub, Olivia Zahalcă, Carmen Tănase, Loredana Mihali şi Marius Danciu, este susținut de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român, Uniunea Arhitecţilor din România şi Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia.

Proiectul „Exploring Identity_the Nomad Archives” din Noua Galerie a IRCCU Veneţia reprezintă România la cea de-a 14-a ediţie a Bienalei de Arhitectură de la Veneţia, alături de proiectul „Site Under Construction” din pavilionul României din Giardini di Castello Veneţia, ambele proiecte fiind selectate de un juriu internaţional în urma unui concurs public, care a avut loc în luna noiembrie 2013.

„Arhiva nomadă este o metaforă a arhitectului nomad şi global care activează oriunde în lume, dar care poartă cu sine arhive de arhitectură subiective ce îmbină istoria cu prezentul, sentimentele moderne cu melancolia tradiționalistă. Între un discurs oficial şi unul involuntar despre identitate, arhitectul încearcă să prezinte toate aceste procese de identitate. Modernitatea ca identitate exprimă începuturile unei culturi sincronice cu propriul timp. Între tradiţionalism şi avangardă, orient şi occident, modernismul român este, înainte de toate, un experiment identitar, un fenomen epidermic. Cercetarea propune două argumente interconectate: unul despre pavilioanele naţionale ca procese oficiale de identitate, şi un al doilea despre trans-arhitecturile ca metodă de suspendare şi depăşire a identităţii. Sursa de cercetare este Arhiva Română a Presei de Arhitectură, din 1906 până în zilele noastre. Instalaţiile sunt dedicate lui Nicolae Iorga, umanistul tradiţionalist căruia i se datorează pavilionul României din Giardini, şi lui Tristan Tzara, fondatorul mişcării de avangardă dadaiste, care definesc cultura din diasporă. Atât tradiţiile, cât şi avangarda creează o panoramă completă a modernismului românesc, pe întreg parcursul secolului al XX-lea. Pentru a ilustra mai bine povestea, invităm vizitatorii să se supună experimentului de neuroarhitectură în interiorul pavilionului: cât de tradiţionalist şi cât de modernist este creierul dumneavoastră – un performance atât ironic, cât şi ştiinţific”, declară Emil Ivănescu, curator şi autor al proiectului.

Expoziţia va fi deschisă publicului vizitator până pe 23 noiembrie a.c., de marţi până duminică, între orele 10-18, în spaţiile Noii Galerii a Institutului Român de la Veneţia, Cannaregio 2215 – 30121 Veneţia. Evenimentul este sprijinit financiar de Institutul Cultural Român.

Intrarea este liberă.