Conferința „Pasărea în văzduh: de la cânt la zbor, magia în plină creațieˮ, susținută de Doina Lemny cu sprijinul ICR Berlin

Cu prilejul proiectului expozițional „Paul Jaray - The Reason of the Streamlineˮ, prezentat la Kunsthaus Dahlem din Berlin în perioada 28 aprilie - 3 septembrie 2023, Institutul Cultural „Titu Maiorescu” din Berlin organizează un eveniment conex dedicat sculptorului Constantin Brâncuși. Invitată este istoricul de artă Doina Lemny, care va susține joi, 15 iunie 2023, ora 18.30, conferința „Pasărea în văzduh: de la cânt la zbor, magia în plină creațieˮ/„Brancusi’s Bird in Space: from Magic Song to Flightˮ.

În centrul proiectului expozițional se află reconstituirea biografiei inventatorului Paul Jaray, ca prototip al figurii artistului-designer al avangardei moderne. Deși, în mare parteșters din istoria ingineriei și a designului datorităpropagandei național-socialiste (Jaray provenea dintr-o veche familie de savanți evrei cehi), rolul lui Paul Jarayîn dezvoltarea Săgeților argintii (în germană Silberpfeile) și a modelului aerodinamic al automobilului Volkswagen a lăsat amprente profundeîn dezvoltarea întregii culturi a secolului XX. Pe baza a circa 700 de exponate (efemeride, cum ar fi reviste, desene tehnice, cărți poștale, fotografii, secvențe de film etc.), precum și a 15 lucrări de sculptură și fotografie, expoziția oferăo perspectivă bine fundamentată asupra vieții și operei inginerului, artistului și matematicianului Paul Jaray (1889-1974) și a influenței pe care acesta a avut-o asupra artiștilor vizuali din epocă.

Printre exponatele de vârf selectate în expozițiese numără două fotografii de atelier și o replică a sculpturii brâncușiene „L'Oiseau dans l'espaceˮ (1923), reformulată ca un omagiu vizual adus sculptorului român de către americanul Inigo Mangano-Ovalle.

Deși pasărea, având caracteristica sa definitorie, zborul, nu este un subiect răspândit în domeniul sculpturii, este totuși unul pe care Brâncuși și-l aproprie. Printr-o densă serie de aproximativ 27 de variante în marmură și bronzși mai mult de 13 ghipsuri, el nu a renunțat niciodată laîncercarea de a surprinde și de a transmite ideea de zbor – acest vis al omului de a scăpa de atracția gravitațională a pământului. „Pasărea în văzduhˮ a fost o provocare pentru artistul care, la începutul secolului XX, se străduia să simplifice forma în procesul său de creație. Timp de aproximativ 30 de ani, artistul a lucrat pentru a-și perfecta Pasărea surprinsă în clipa în care își ia zborul, desfășurând o muncăde reflecție prin care și-a concentrat toate cunoștințele tehnice în căutarea echilibrului potrivit. Pasărea sa în văzduh ia forma unei rachete spațiale.

Cercetătoarea Doina Lemny propune o prezentare a acestui lung parcurs de devenire a seriei de Păsări în văzduh; lucrare ce a provocat unul dintre cele mai importante procese publice ale secolului trecut în jurul redefinirii statutului operei de artă.

Doina Lemny, doctor în istoria artei, este muzeograf-cercetător la Muzeul Național de Artă Modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX. Este co-curatoare a celor șapte expoziții tematice din cadrulAtelierului Brâncuși între1998 și 2002. A fost curatoarea expoziției Antoine Pevsner în colecțiile Centrului Pompidou(2001), Datiunea Brancusi(2003), Henri Gaudier-Brzeska în colecțiile Centrului Pompidou (2009) și a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expozițiilor.Este autoare a mai multor volume: Brancusi (Paris, 2005), Brancusi & Gaudier-Brzeska: points de convergence et Henri Gaudier-Brzeska : Notes sur Liabeuf et Tolstoï (Paris, 2009), Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans lavant-garde parisienne (Lyon, 2011), Brancusi, au-delà de toutes les frontières (Lyon, 2012), Brancusi, coll.Monographies (Paris, 2012), Henri Gaudier-Brzeska, un sculpteur «mort pour la France»(Lyon, 2015), Correspondance Brancusi- Duchamp, Éditions Dilecta 2017, Brancusi et Marthe Ou L'histoire d'amour entre Tantan et Tonton, Fage Editions 2017, Matisse – Pallady et La Blouse roumaine. Deux artistes sous la censure (Lyon, 2019),Brancusi. La sublimation de la forme (dir.), catalog (Ghent, 2019),L-au întâlnit pe Brâncusi/Ils ont rencontré Brancusi (Bucuresti, 2020), Lensemble monumental de Târgu Jiu / The Monumental Ensemble in Târgu Jiu, Brancusi Publishing House (Târgu Jiu, 2021).