Institutul Cultural Român de la Beijing a organizat duminică, 30 noiembrie, la ora 18:00, concertul extraordinar „George Enescu 70”, susținut de violonista Diana Jipa și pianistul Toma Popovici, eveniment găzduit la sediul ICR Beijing din complexul Galaxy SOHO. Manifestarea, dedicată comemorării a 70 de ani de la trecerea în eternitate a compozitorului George Enescu, a reprezentat un omagiu adus celui mai important creator din istoria muzicii românești și una dintre personalitățile de referință ale patrimoniului cultural universal, constituind totodată un moment artistic de înaltă ținută, apreciat de public și încununat de un remarcabil succes.
La concert au participat peste 120 de invitați, între care reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Populare Chineze, dl. Claudiu Florian, Atașat Cultural al Ambasadei României în Republica Populară Chineză, diplomați ai Ambasadei României în Republica Populară Chineză și ai Ambasadei Republicii Elene în Republica Populară Chineză, dna Duong Bich Hanh, Senior Programme Officer, UNESCO Beijing, prof. univ. dr. Ding Chao, Decan al Departamentului de Studii Est-Europene din cadrul Beijing International Studies University (BISU), prof. Sorin-Enea Dumitru, Lector de limba română la Beijing Foreign Studies University (BFSU), jurnaliști de la CGTN și Global Times, cadre universitare, studenți și elevi ai celor două instituții, membri ai comunității românești din diaspora, precum și numeroși iubitori ai muzicii și culturii românești din China și din străinătate.
Programul concertului, cu o durată de aproximativ două ore, a reunit lucrări semnate de George Enescu, alături de compoziții reprezentative din repertoriul românesc și internațional, ilustrând evoluția sensibilă a discursului muzical din ultimul secol. Publicul a audiat: George Enescu – Tarantella; George Enescu – Lăutarul, pentru vioară solo; George Enescu – Toccata din Suita op. 10 pentru pian; Ciprian Porumbescu – Balada pentru vioară și pian; Paul Constantinescu – Sonatina pentru vioară și pian; Alfonso Castaldi – Elegia pentru vioară și pian (aranjament realizat de Diana Jipa și Ștefan Doniga); Jules Massenet – Méditation din opera Thaïs; He Zhanhao & Chen Gang – Butterfly Lovers; Pablo de Sarasate – Fantezia pe tema operei „Carmen” de Georges Bizet; Béla Bartók – Șase dansuri populare românești.Selecția repertorială a reflectat conținutul estetic, tehnic și istoric specific diverselor etape ale modernității muzicale românești și europene, valorificând interferențele stilistice, influențele transnaționale și continuitatea tradiției interpretative.
Violonista Diana Jipa s-a impus ca una dintre cele mai distinse interprete ale generației sale. A debutat la vârsta de zece ani ca solistă a Filarmonicii din Brașov, devenind rapid o prezență constantă pe scenele românești și internaționale, în țări precum Belgia, Coreea de Sud, China, Germania, Italia, Mexic, Norvegia și Polonia. În 2005, a reprezentat România la concertul de la Bruxelles organizat cu prilejul semnării Tratatului de Aderare la Uniunea Europeană. Este doctor în muzică al Universității Naționale de Muzică din București, unde a studiat sub îndrumarea profesorilor Florin Croitoru și Valentina Sandu-Dediu, afirmându-se printr-un stil interpretativ de o rară eleganță și claritate expresivă.
Pianistul Toma Popovici este recunoscut ca unul dintre cei mai valoroși interpreți români ai generației sale. Absolvent al Universității Naționale de Muzică din București și al Universității din Boston, discipol al Danei Borșan, el este laureat al concursurilor internaționale „Dinu Lipatti” (București) și „Waki” (Japonia) și deținător al premiului Uniunii Criticilor Muzicali „Mihail Jora” pentru activitate solistică. Cu o bogată activitate concertistică, Toma Popovici a susținut recitaluri la Festivalul Internațional „George Enescu”, Rockport Chamber Music Festival, Murten Classics și a colaborat cu principalele orchestre filarmonice din România și din străinătate. În prezent, este conferențiar universitar la Universitatea Națională de Muzică din București și susține frecvent cursuri de măiestrie în țară și peste hotare.
Prin organizarea acestui eveniment, ICR Beijing a adus un omagiu operei și personalității lui George Enescu, reafirmând rolul său fundamental în consolidarea patrimoniului muzical românesc și în afirmarea universalității limbajului artistic românesc. Concertul s-a bucurat de un interes remarcabil, toate locurile fiind rezervate în primele 48 de ore de la lansarea invitației, iar ecourile mediului online din R.P. Chineză au confirmat impactul pozitiv al manifestării prin numeroase recenzii, recomandări și reacții apreciative.