“Columna mutãtio – LA SPIRALE” a artistei Luminița Țăranu @ Mercato di Traiano – Musei dei Fori Imperiali din Roma

Columna mutatio - LA SPIRALE  a artistei Luminita Taranu at Mercato di Traiano - Musei dei Fori Imperiali din Roma

Marți, 28 noiembrie 2017, ora 17:00, la Mercato di Traiano – Musei dei Fori Imperiali din Roma (Via Quattro Novembre 94) va avea loc inaugurarea instalației Columna mutãtio – LA SPIRALEa artistei Luminița Țăranu, instalație prezentată în cadrul expoziției Traiano. Costruire l’Impero, creare l’Europa, organizată de Primăria orașului Romei cu ocazia împlinirii a 1900 de ani de la moartea Împăratului Traian. Instalația „Columna mutãtio – LA SPIRALEa artistei Luminița Țăranu face referință la "mutația"de semnificație care se petrece în decursul istoriei, considerând opera ca pe un profund omagiu adus memoriei acelui trecut retrăit în prezent, în dialogul dintre valoarea istorică, artistică și arheologică a Columnei lui Traian și lumea noastră comtemporană. 

Artista a vrut să ia ca referință izvoarele de la care s-a inspirat Apolodor din Damasc, proiectând Columna ca o lungă ”panglică” din marmură cu basoreliefuri ”înfășurată” în jurul unui fus:itineraria picta,volumina șipicturile triumfale. Considerând dinamica sa conceptuală, artista a interpretat aspectele compoziționale esențiale:gestualitatea mișcării ”în spirală” a frizei,continuum-ul,policromia originară, diverselechei de lectură, creând o lucrare de maximă sinteză structurală și reprezentațională, dezlegată și golită de materie, redusă la pura geometrie. Opera are o impostație orizontală, aluzie ladescoperirea arheologică ca obiect de muzeu, metaforă a conceptului prin care istoria se scurge pe orizontală. 

În vreme cecoloana în spirală istoriată povestește o istorie adevărată care are un început și un sfârșit, ”Columna mutãtio – La Spirale” este un fragment fără început și fără sfârșit, în care timpul nu este delimitat, ci curge la nesfârșit. Instalația este o spirală realizată în întregime din aluminiu și este alcătuită dintr-o fâșie care este ținută în formă de o structură tubulară calandrată cu rază variabilă. A fost proiectată în raport de proporție de 1 la 3 cu Columna și cele 7 spire sunt torsionate forțat, ca și cum ar fi înfășurate pe un ipotetic fus. Pentru ”fizicitatea” operei artista s-a inspirat din mulajele Columnei: raportul dintre ”greutatea” monumentului și ”ușurința” operei sale este informal. Alternarea spațiilor deschise dintre spire generează acea fuziune optică între materia vizibilă și cea invizibilă exprimată în raport armonic.

Instalația artistei are două fețe: fața internă și cea externă a Spiralei. Pe fața internă artista a dorit să aducă un omagiu poporului Dac, introducând simbolurile culturii, spiritualității predacice, unele legate de tema morții, transmise prin timp. Totul este cuprins în reprezentarea sintetică prin intermediul scriiturii apropiate caracterului lapidar roman, dominată de alburi colorate cu vibrații de aur, pe mai multe straturi de culoare. Inscripția aurită ”Decebalus per Scorilo” – Decebal fiul lui Scorilo – evocă bogăția dacilor. Simbolurile sunt redate în negru, inserate ritmic și ritualic. Contrastul între scriiturile cu dominantă cromatică luminoasă și desenele simbolice negre evocă sensul dramei, dar în mod conținut și reflexiv, cu nuanțe de bucurie, sentiment tipic dacilor înaintea înfruntării sacrificiului.

Partea externă are un impact cromatic intens care evocă forța vieții într-o ”lume în culori”. Prin intermediul desenului, artista a ales și interpretat anumite reprezentări în marmură, transformându-le în simboluri care, repetate, au căpătat valoare iconică. Desenele se referă la lumea romană, ca impulsuri de memorie, într-un spațiu deschis traversat de scriituri compuse din cuvinte latine, cu referire directă la povestirea de pe friză. Simbolurile, icoanele și scriiturile sunt instrumente ale evocării personale a artistei pentru a construi o nouă istorie care nu contrazice, nici nu reproduce, ci se alătură operei originale într-o altă optică liberă și imaginativă. În modernitatea artei romane artista a găsit răspunsuri estetice și compoziționale. Unele desene interpretează figuri statuare ale Romei antice, imagini simbolice umanizate și legate între ele, unde corpul uman nu este inspirat direct de anatomie, ci de corpul uman ”operă de artă”. Scriiturile care se stratifică, împletind siluete colorate, devin imagini care tind să se extindă în spațiul extern. O secvență ritmică de imagini interpretative unite într-un parcurs fluid, într-o progresie de continuitate deschisă.

Instalația“Columna mutãtio – LA SPIRALE” a artistei Luminița Țăranu poate fi vizitată în perioada 29 noiembrie 2017 – 16 septembrie 2018 la Mercato di Traiano – Musei dei Fori Imperiali din Roma (Via Quattro Novembre 94), în fiecare zi, în intervalul orar 9:30–19:30, iar pentru zilele de 24 și 31 decembrie 2017 în întervalul orar 9:30–14:00.



INVITO INAUGURAZIONE COMUNICAT DE PRESĂ COMUNICATO STAMPA